خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تردد کامیون‌های ایرانی و عمانی از مرز ترکمستان از اول ژوئن/ احیای پیمان عشق‌آباد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۲۱۱

مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای اظهار داشت: به زودی اجلاسی با حضور کشورهای عضو پیمان عشق آباد از جمله کشورهای عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان برگزار خواهد شد و از آنجایی که این کشورها عضو کنوانسیون کارنه تیر هستند امکان تردد کامیون‌های ایرانی و عمانی در قلمرو این کشورها وجود دارد و تمام این موضوعات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره توافقات انجام شده با عمان در سفر اخیر هیات ایرانی به این کشور اظهار داشت: از آنجایی که عمان هم از کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب است، مبنای توافقات فعالسازی این کریدور برای اتصال عمان به کشورهای حوزه CIS و روسیه از طریق ایران بود.

وی ادامه داد: عمان به دنبال موقعیت جغرافیایی که در منطقه دارد، در یک دهه گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه بنادر داشته‌ است، این توان این را دارد که صادرات مجدد و ترانزیت شرق آسیا و کشورهای جنوب آسیا مانند هند تسهیل کند.

مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در فعالسازی ترانزیت عمان از مسیر ایران تاکید بر بندر چابهار بوده است، گفت: نزدیک‌ترین بندر کشورمان به عمان بندر چابهار است که به توسعه این بندر هم بسیار تاکید داریم و به دنبال توسعه محور شرق از طریق چابهار و تسهیل ترانزیت به افغانستان و کشورهای حوزه CIS هستیم.

هدایتی تاکید کرد: تمام این توافقات در شرایطی صورت گرفته که اخیرا ترکمنستان اعلام کرده از اول ژوئن اجازه تردد کامیون‌ها را خواهد داد و این ملاقات با عمان از لحاظ زمانی و شرایط منطقه‌ای، ملاقات مهمی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه توافقات خوب بندری با عمانی‌ها انجام شد، افزود: قرار بر این است که خطوط منظم کانتینری و کشتی رو رو با عمان راه اندازی کنیم و تجار دو کشور طرف و سایر کشورها بتوانند از این خطوط منظم استفاده کنند.

مدیر کل ترانزیت با اشاره به راه‌اندازی مرکز لجستیک در ایران و عمان گفت: در نشست با عمانی‌ها اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه لجستیک در آن کشور کردیم و قرار بر این شد که قسمتی از چابهار هم برای سرمایه گذاری عمانی و راه اندازی مرکز لجستیک در این بندر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به زودی اجلاسی با حضور کشورهای عضو پیمان عشق آباد از جمله کشورهای عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان برگزار خواهد شد و از آنجایی که این کشورها عضو کنوانسیون کارنه تیر هستند امکان تردد کامیون‌های ایرانی و عمانی در قلمرو این کشورها وجود دارد و تمام این موضوعات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هدایتی درباره احتیاط عمان نسبت به شرایط تحریمی ایران اظهار داشت: باید بدانیم که تحریم‌ها یک موانع جدی در برقراری ارتباط با سایر کشورها هم است و بسیاری از حوزه‌ها تحت تأثیر موانع تحریمی قرار می‌گیرند اما بندر چابهار معاف از تحریم‌ها هستند و توافقات بر مبنای حضور عمان در بندر چابهار بوده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز