خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم :

امکان سوخت‌رسانی کشتی‌ها در بندر چابهار فراهم شد/ آغاز تولید سوخت کم‌سولفور در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۵۷۴

برای تحقق شعار سال شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به تولید سوخت کم‌سولفور داخلی برای تامین نیاز شناورهای ناوگان کند.

به گزارش ایلنا،  سعید قبیتی در نشست خبری امروز با بیان اینکه سایت سوخت رسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بندر شهید رجایی روزانه 1200 تن سوخت به شناورها عرضه می کند، اظهار داشت: این سایت سوخت رسانی در حال حاضر دارای ظرفیت 53 هزار تن انبارش سوخت است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم 116 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی میزان نقل و انتقال جاده ای و ریلی سوخت را در این سایت سوخت رسانی به صورت ریلی حدود۳۰۰۰۰ تن ماهیانه و جاده‌ای ۵۰۰۰ تن ماهیانه اعلام کرد و افزود: این حجم از سوخت از طریق پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی شازند تامین می شود.

مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم از جمله طرح‌های توسعه ای شرکت تحت مدیریتش را ایجاد زیرساخت‌های سوخت رسانی به شناورها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور اعلام کرد و گفت: در این رابطه برنامه داریم و در حال فراهم سازی مقدمات آن هستیم.

قبیتی با اشاره به اینکه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالانه نیازمند 400 هزارتن سوخت است، خاطر نشان کرد: هدف غایی ما در شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم ایجاد و افزایش پتانسیل انبارش و تدارک سوخت تولید داخل و سوخت‌های ترانزیتی است.همچنین افزایش سرعت تدارک سوخت و ایجاد چرخه کامل سوخت رسانی به همراه عدم وابستگی به تامین سوخت مورد نیاز ناوگان از خارج ازکشور را در چشم انداز فعالیت خود تعریف کرده ایم.

وی افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه فعالیت های خود در بخش تامین و توزیع سوخت شناورها و با توجه به الزام بین‌المللی استفاده از سوخت کم سولفور نسبت به همکاری و مشارکت با مجموعه های دانش بنیان داخلی برای تولید این سوخت اقدام جدی کرده است. هدف از این کار رساندن تولید سوخت کم سولفور به حد تامین کامل نیاز ناوگان و بی نیاز شدن از سوخت خارجی و سپس صدور مازاد آن برای در اختیار گرفتن سهمی بزرگ در بازار سوخت شناور در منطقه است.

وی روش‌های تولید دانش بنیان سوخت کم سولفور را در راستای بی اثر شدن تحریم های ظالمانه مهم ارزیابی کرد و گفت: با این دست اقدامات شکست تحریم ها و راهبرد فشار حداکثری بیش از پیش رقم خواهد خورد.

قبیتی با بیان این‌که فجیره سالانه 8 میلیون تن در سال به شناورها سوخت‌رسانی می‌کند و ما کمتر از یک میلیون تن در سال سوخت‌رسانی می‌کنیم،گفت: در حال حاضر صرفا به شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سوخت‌رسانی می‌کنیم.

وی با اشاره به نیاز تعمیراتی شناورها به صورت سفری و دوره ای که بعضاً بسیار هزینه‌بر هستند، گفت: گروه کشتیرانی مدت‌هاست که با استفاده از پتانسیلی که در این حوزه در شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز گرد آورده است تعمیرات شناورها را تا حد امکان در داخل و در این یارد تعمیراتی انجام می دهد چرا‌که هدف ما جلوگیری هر چه بیشتر از خروج ارز و ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی در کنار رونق بخشیدن به تولید داخل است.

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با موفق ارزیابی کردن برنامه‌های گروه کشتیرانی برای بی‌اثر شدن تحریم ها به حمل 27 میلیون تن حجم بار این شرکت طی سال 1400 اشاره و تصریح کرد: این رقم به معنای افزایش 40 درصدی حمل بار نسبت به سال 99 است که در دو بخش فله و کانتینر به دست آمده است.

وی حمایت از تولید و اقتصاد داخلی را راهبردی مهم در گروه کشتیرانی اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون بیش از 20 شرکت دانش بنیان با گروه کشتیرانی در حال همکاری هستند همچنین تا 99 درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان از داخل تامین می شود و برای تامین و ساخت کانتینر و افزایش ظرفیت ناوگان تولید داخلی مدنظر بوده و با شرکت های داخلی قراردادهایی منعقد شده که در دست اجراست.

قبیتی به سایت سوخت رسانی ستاره قشم در بندر سلخ قشم اشاره کرد و بیان داشت: این سایت سوخت رسانی بر اساس موقعیت راهبردی جزیره قشم طراحی و اجرا شده است که امیدواریم با توجه پتانسیل عبور 50 هزار شناور در سال از تنگه هرمز بتواند به مرکزی برای فروش سوخت و خدمات به شناورهای داخلی و خارجی تبدیل شود و از قبل  آن ارزش افزوده قابل توجهی تولید و در چرخه اقتصادی کشور وارد شود.

همچنین در این نشست محسن فاخری، مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم با بیان اینکه پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) بندر سلخ قشم، باصدور تصویب‌نامه خاص هیات وزیران در میانه دهه 1380 به مرحله اجرا درآمده است، گفت: این پروژه در 5 کیلومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و فاصله 5 مایلی با خلیج فارس احداث شده و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است.

وی از تولید سوخت کم‌سولفور داخلی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: برای تحقق شعار سال شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به تولید سوخت کم‌سولفور داخلی برای تامین نیاز شناورهای ناوگان کند.

فاخری با بیان اینکه مجموعه اقدامات گسترده ای جهت توسعه فعالیت‌ها و تولید سوخت کم‌سولفور در مجموعه سلخ با همکاری شرکت های دانش بنیان و سایر صنعتگران داخلی انجام شده، تصریح کرد:این مجموعه اقدامات با هدف ایجاد و استقرار تکنولوژی تولید سوخت کم‌سولفور مستمراً در حال انجام است که پیشرفت های خوبی نیز حاصل شده است.  

مدیر عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم در پایان خاطر نشان کرد: میزان سرمایه گذاری صورتگ رفته در پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر1700میلیارد ریال بوده است و هم اکنون نیز علاوه بر احداث زیرساخت ها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامه های بین المللی مربوطه نیز اقدام شده است.

فاخری افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و هم اکنون 60 درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با 15 درصد و منطقه ازاد قشم نیز با 25 درصد سهم در پروژه سوخت رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات بندری ستاره قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و  فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید، بارگیری وتخلیه سوخت و مشتقات نفتی وتأمین ترابری دریایی با ظرفیت 4 میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله)بـه انجـام رسـیده بود، گفت: در  ده سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز جهت پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساخت‌های لازم برای این طرح اقدام کرده‌ایم.  

فاخری یکی از مشکلات پیش روی پروژه سوخت رسانی(یانکرینگ) بندر سلخ قشم را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین المللی 2020 سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه اندازی کامل این پروژه بدل شده است.

وی علت این امر را فقدان زیر ساخت های لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساخت های لازم جهت تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه گذاری سنگین مجدد به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیت‌های فعلی، دستیابی به آن زمان بر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز