خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

چند روز قبل از ریزش ساختمان متروپل، هشدار داده‌ بودیم/ دادگستری و نماینده مجلس آبادان از تذکرات مطلع بودند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۱۵۸

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: حتی چند روز قبل از وقوع این سانحه و ریزش ساختمان و در اردیبهشت ماه گذشته هشدارهای لازم و تذکرات به مالک و شهرداری آبادان درباره خطرات این ساختمان داده شد اما باز هم توجهی نکردند.

حمزه شکیب در گفت‌‍وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا هشدار سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد مرجع درباره ساخت ساختمان متروپل آبادان نادیده گرفته‌شده، است، گفت: پیش ساخت این ساختمان در سال 95 آغاز شد و یک سال بعد از آن، مالک ساختمان خارج از روال معمول پروانه ساخت دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه منظور از خارج از روال معمول چیست، ادامه داد: قاعدتا وقتی شهرداری می‌خواهد پروانه ساخت صادر کند،  قبل از آن باید نسبت به معرفی طراح و مهندس ناظر اقدام کرده باشد اما این مراحل برای صدور مجوز انجام نشده بود. زمانی که دستور نقشه دریافت شود باید مالک طراحان و مهندس ناظر را انتخاب و به شهرداری معرفی کند. اما وقتی که پروانه صادر شده و کار ساخت شروع شده، سازمان نظام مهندسی متوجه می‌شود که این ساختمان بدون اطلاع نظام مهندسی در حال ساخت است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: سازمان نسبت به این تخلف به شهرداری نامه‌ای ارسال می‌کند و در ضمن رونوشتی به دادگستری و فرمانداری ارسال شد، سازمان نظام مهندسی حتی به نماینده مجلس آبادان هم اطلاع می‌دهد اما نسبت به هشدار سازمان نظام مهندسی بی‌اعتنایی شد.

شکیب افزود: در نهایت در مراحل پروسه ساخت مالک مجبور می‌شود که مهندس ناظر را مشخص کند و وقتی که ناظر سازمان در مرحله اول  بازدیدی از پروژه انجام داد، 13 تذکر به سازنده می‌دهد و در مراحل بعدی این تذکرات و تخلفات افزایش یافته است اما قاعدتا سازمان نظام مهندسی نمی تواند که پروژه را متوقف سازد و این اقدام بر عهده شهرداری است و شهرداری از طریق مراجع قانونی باید پروژه را متوقف کند اما به هرحال ساخت ساختمان متروپل ادامه پیدا کرد.

وی گفت: حتی چند روز قبل از وقوع این سانحه و ریزش ساختمان و در اردیبهشت ماه گذشته هشدارهای لازم و تذکرات به مالک و شهرداری آبادان  درباره خطرات این ساختمان داده شد اما باز هم توجهی نکردند.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سانحه ساختمان آبادان هزینه بسیار سنگینی داشته، ادامه داد: متاسفانه این روند در بسیاری از استان ها وجود دارد و این تخلفات به شهرداری‌ها بر می‌گردد  شهرداری‌ها موظف هستند به تذکرات مهندسان ناظر توجه داشته باشند اما معمولا بی‌اعتنا به این تذکرات هستند و شاهد بروز این فاجعه ها هستیم. کیفیت کار باید در اولویت است

شکیب گفت: امروز شاهد هستیم یکباره فتوا می‌دهند که کنترل نقشه باید از سازمان نظام مهندسی گرفته شود تا سرعت افزایش شود اما کیفیت و ایمنی را نباید فدای سرعت کنیم و همین تصمیمات منجر به بروز چنین سوانح و حوادثی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز