خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دستگاه‌های اجرایی در برابر افزایش قیمت دارو مقاومت می‌کنند/ نرخ استهلاک صنعت دارو بالاتر از سرمایه‌گذاری است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۰۷۹

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با تمام تولیدکنندگان دارو در کشور و مسئولان کشور داشتیم. در این جلسه برای آنها هم ثابت شد که حتما باید قیمت دارو را تعدیل کنند و حتی سازمان حمایت هم وجود داشت و آنها هم این موضوع را تایید کردند. در این جلسه با استدلال کاملا منطقی تاثیری که سایر عوامل روی دارو داشتند به طور مستند ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و همه این موضوع را پذیرفتند. نهایتا هم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هم وزارت بهداشت بر این موضوع نظر داشتند که باید قیمت دارو در کشور تعدیل شود.

محمود نجفی‌عرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت قیمت دارو و اینکه با روند افزایشی مواجه خواهد بود یا نه؟ اظهار کرد: در بخش تولید دارو، حدود 30 الی 35 درصد اجزای قیمت تمام شده را ارز ترجیحی پوشش می‌دهد. سال گذشته هم شاهد رشد سایر اجزای قیمت تمام شده دارو به دلیل بحث تورم بودیم؛ نمونه‌ آن هم افزایش دستمزد و هزینه سربار مثل انرژی از آب و برق و مواد کمکی و مواد جانبی آن در بسته‌بندی و نظایر آن است که همه موجب افزایش قیمت تمام شده دارو شد.

وی افزود: به جز ارز ترجیحی که اگر تبدیل به ارز نیمایی شود، اثرش را روی قیمت تمام شده دارو خواهد گذاشت؛ در طول سال گذشته و امسال هم بخشی از مواد تاثیرگذار دارو با ارز نیمایی وارد می‌شود که به دلیل محدودیت‌های ارزی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم، بخشی از آن‌ها را سازمان غذا و دارو از حوزه ارز ترجیحی خارج و به ارز نیمایی بردند که طبیعتا قیمت تمام شده دارو را جابجا و صنعت داروسازی از سال گذشته درگیر این موضوع شده‌است.

 نجفی‌عرب با تاکید بر اینکه با توجه به جوی که در کشور حاکم است، مسئولان جلوی افزایش یا تعدیل قیمت دارو را گرفته‌اند، ادامه داد: این موضوع آسیبی به صنعت داروسازی کشور وارد می‌کند که بعضا ممکن است با کمبودهایی در این صنعت مواجه شویم! بسیاری از داروسازان اکنون در حاشیه زیان رفته‌اند که اینها را در پورتال بورس هم می‌توانید ملاحظه کنید.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در ادامه تصریح کرد: در ارز ترجیحی یک میلیارد دلار تخفیف داده‌اند که هنوز کفاف دارو را نداده‌ است اما با توجه به مسائلی که وجود دارد بسیاری از داروها با افزایش قیمت تمام شده مواجه هستند. این موضوع نهایتا اثرات خود را روی دارو گذاشته‌‌ است. طبیعتا قبل از اینکه ارز ترجیحی بخواهد از دارو حذف شود، حتما باید تعدیل قیمت دارو را داشته باشیم.

نجفی عرب خاطرنشان کرد: چیزی که مجلس در رابطه با حذف ارز ترجیحی تصویب کرد، این بود که باید قیمت‌های کالاهای اساسی به قیمت‌های شهریور 1400 برگردد. این به این مفهوم نیست که قیمت تولیدکننده را ندهند بلکه در دارو باید پرداخت از جیب بیمار افزایش نیابد که آن هم قاعدتا باید دولت به نحوی بتواند بیمه‌ها را شارژ کند تا نهایتا آنها بتوانند این موضوع را پوشش دهند و قیمت تمام شده دارو برای مصرف‌کننده خیلی محسوس نشود.

 وی افزود: این موضوع اصلا ربطی به این ندارد که ما صنعت را در خوف و رجا قرار دهیم. اکنون تمام موادی که در این صنعت مصرف می‌شوند، دچار افزایش قیمت شده‌اند و همچنان در رابطه با دارو مقاومت دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی کشور وجود دارد، در راستای اینکه قیمت دارو را افزایش ندهند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: هفته گذشته جلسه‌ای با تمام تولیدکنندگان دارو در کشور و مسئولان کشور داشتیم. در این جلسه برای آنها هم ثابت شد که حتما باید قیمت دارو را تعدیل کنند و حتی سازمان حمایت هم وجود داشت و آنها هم این موضوع را تایید کردند. در این جلسه با استدلال کاملا منطقی تاثیری که سایر عوامل روی دارو داشتند به طور مستند ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و همه این موضوع را پذیرفتند. نهایتا هم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هم وزارت بهداشت بر این موضوع نظر داشتند که باید قیمت دارو در کشور تعدیل شود.

 وی افزود: 97 درصد داروی کشور تولید داخل است و این آسیبی که به تولیدکنندگان دارو وارد می‌شود، ممکن است بعضا جبران‌ناپذیر باشد که مسئولان حتما باید به این موضوع توجه داشته باشند.

این فعال حوزه دارو خاطرنشان کرد: اکنون توسعه صنعت دارو برای به روزکردن این صنعت کاملا متوقف شده‌ است. نرخ استهلاک ما در این صنعت بالاتر از نرخ سرمایه‌گذاری است و این آسیبی که ما در سال‌های اخیر با آن مواجه هستیم و اگر به آن دقت نکنیم، احتمالا صنعت داروی ما که صنعتی پیشرو در کشور است، آسیب جدی ببیند. لذا قبل از اینکه تغییر نرخ و ارز ترجیحی را در حوزه دارو داشته باشیم، قیمت دارو باید افزایش یابد. منتهی این افزایش نباید منجر به افزایش نرخ از جیب بیمار شود بلکه دولت از طریق بیمه‌ها باید این موضوع را پوشش دهد تا مردم از این موضوع آسیب نبینند.

نجفی عرب در ادامه با اشاره به گرانی‌های اخیر خاطرنشان کرد: کدام کالا را سراغ دارید که در طول امسال تغییر نرخ نداشته باشد، در سایر کالاهای مصرفی هم با افزایش قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم که در بعضی موارد باز هم بیشتر است.

وی افزود: حتی در بعضی از داروها ارز ترجیحی حذف شده و با ارز نیمایی عرضه می‌شود و نمی‌توانیم با افزایش قیمت مواجه نباشیم. حتی قبل از آن، افزایش 57 درصدی دستمزدها و سایر هزینه‌های جانبی دارو با افزایش مواجه بوده که همه این عوامل بستگی به بالا رفتن نرخ تورم در کشور دارد که در حوزه صنعت دارو هم تاثیرگذار است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اگر این افزایش قیمت دارو اتفاق نیفتد، مطمئنا صنعت دارو آسیب می‌بیند و طبیعتا دولت هم نظرش این نیست که این صنعت آسیب ببیند. بنابراین مسئولان باید به این موضوع توجه داشته و زودتر به داد صنعت داروسازی کشور برسند. چون این صنعت در زیر فشار افزایش قیمت تمام شده دارو است اما مقاومت برای تغییر نرخ از سوی مسئولان وجود دارد و دولت هنوز تدبیری برای اینکه تغییر نرخ دارو را به مردم بقبولاند، نیاندیشیده‌ است. ما هم معتقدیم مردم نباید با افزایش نرخ دارو آسیب ببینند ولی صنعت هم نباید با افزایش نیافتن قیمت‌ دارو آسیب ببیند.

وی افزود: نامه‌های متعددی هر روز از اتاق بازرگانی و اتحادیه تولیدکنندگان دارو به مسئولان با دلایل و استدلالات روشن فرستاده‌ایم اما متاسفانه هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده‌ است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم همین نظر را دارد که باید قیمت‌ها افزایش یابد تا این صنعت آسیب بیشتری نبیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز