خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

نمی‌توانیم ١۵ سال منتظر تولید لکوموتیو داخلی بمانیم/ امکان درآمد ٢٠ میلیارد دلاری از ترانزیت/ جلسه با معاون نخست وزیر روسیه برای توافقات ریلی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۰۰۹

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر امروز هر چه سریع‌تر حمل و نقل با کشورهای همسایه سازماندهی نشود از قافله عقب خواهیم ماند

به گزارش خبرنگار ایلنا، رستم قاسمی در نهمین در نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه شرکت‌های داخلی لکوموتیو و واگن نشان دادند توان بالایی در تولید این محصولات دارند، گفت: به دنبال این هستیم که ظرفیت شرکت‌های داخلی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ایران در موقعیت ژئوپولیتیکی جهان قرار دارد، ادامه داد: موقعیت ایران در بخش حمل و نقل از مهم‌ترین مزیت‌های آن در بین کشورهای منطقه محسوب می‌شود و در ۶ ماه گذشته مذاکرات جدی در بحث ترانزیت و حمل و نقل با کشو های همسایه ازجمله ترکمنستان، آذربایجان ، روسیه، ازبکستان، ارمنستان ، قزاقستان و کشورهای حوزه خلیج فارس داشته‌ایم و روز گذشته توافقات خوبی با کشور عمان انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار بر این شد که کشور عمان با راه اندازی مرکز لجستیک در ایران از جمله و نقل ترکیبی ایران استفاده کند و از طریق راه آهن ایران به کشورهای قفقاز و آسیای میانه متصل شود.

قاسمی با بیان اینکه اگر امروز هر چه سریع‌تر حمل و نقل با کشورهای همسایه سازماندهی نشود از قافله عقب خواهیم ماند، اظهار داشت: در حال حاضر روسیه با توجه به شرایط جنگی با اوکراین برای جا به جایی کالا بین هند و همچنین آسیای میانه به کریدور امن و ارزان به طور جدی نیاز دارد از این رو مذاکراتی با روسیه داشتیم و فردا هم جلسه ای با معاون نخست وزیر روسیه درباره برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امکان عبور ٢٠ میلیون تن بار ترانزیتی از ایران وجود دارد، گفت: ترانزیت این حجم از کالا از مسیر ایران به معنای تحقق درآمد ٢٠ میلیارد دلاری برای کشورمان است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز با کمبود لکوموتیو مواجه هستیم، اظهار داشت: برای بیش از ١۴٠٠٠ کیلومتر راه آهن به ١٠٠٠ دستگاه لکوموتیو نیاز داریم و اگر این حجم لکوموتیو تامین شود امکان حمل ٢٠ میلیون تن بار فراهم خواهد شد  و به طور قطع رونق ترانزیت در کشور مزیت‌های امنیتی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد : هر چند برای تامین لکوموتیو شرکت های داخلی توان خوبی دارند اما نمی‌توانیم ١۵ سال منتظر داخلی‌ها برای تامین لکوموتیو بمانیم و از این رو سیاست ما هم ورود شرکت های خارجی به این حوزه و مشارکت آن با شرکت های داخلی است تا تولید شرکت های داخلی هم ساماندهی شود.

قاسمی افزود : در حالی در کشوری مانند روسیه ٨٠ درصد حمل و نقل از مسیر ریلی انجام می‌شود در ایران سرعت حمل کالا با واگن باری بسیار کم است و واگن های مسافری هم کیفیت بالایی ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز