خبرگزاری کار ایران

رییس بنیاد مسکن :

روستاها قطب اقتصاد کشور هستند/ ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت به مشاغل روستایی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۵۸۹

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: وستائیان علاقمند به اشتغال در برنامه های گردشگری صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک ها تسهیلات ارزان قیمت بگیرند.

به گزارش ایلنا، اکبر نیکزاد در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک بین بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه روستاها قطب اقتصاد کشورند و باید به آنها توجه ویژه داشت، گفت: امروزه بحث گردشگری جزو برنامه ریزی خانواده ها در طول سال است و در این میان روستاهای هدف گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

وی ادامه داد: اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار موثر است و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی خواهد بود.

به گفته رئیس بنیاد مسکن، اعتبارات ویژه‌ای از محل اجرای طرح هادی و  اعتبارات ملی برای بازسازی روستاها داریم، اما بطور خاص امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص داده ایم.

نیکزاد افزود: هم افزایی توان مدیریتی بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی باعث می‌شود تا هنگام بازسازی و عمران روستاها، از حفظ هویت فرهنگی روستا به ویژه در نماسازی ابنیه غافل نشویم و هرگونه ساخت و ساز در محوطه روستاها مطابق با ضوابط فرهنگی و بافت اصلی روستا صورت گیرد.

وی اضافه کرد: روستائیان علاقه مند به اشتغال در برنامه های گردشگری صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک ها تسهیلات ارزان قیمت بگیرند.

روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند

سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه امضای این تفاهمنامه با اشاره به اینکه روستاها ذخیره ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی کشور هستند، اظهار داشت: بنیاد مسکن بیش از هر نهاد دیگری در روستا حضور دارد و به همین دلیل می تواند بهترین حافظ میراث فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند، تصریح کرد: روستائیان می توانند بهترین یگان حفاظت آثار فرهنگی باشند. باید جلوی فرسایش آثار فرهنگی موجود در روستاها را با کمک ساکنین روستا گرفت و با کمک بنیاد مسکن به مرمت، بازسازی و بهینه سازی این آثار همت کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بنیاد مسکن می تواند حداقل نیازهای بهداشتی گردشگری را با استانداردهای لازم فراهم کند و در ایجاد راههای دسترسی و محوطه سازی روستاهای هدف گردشگری کمک کند.

سید‌هادی احمدی، روئینی مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی نیز در جلسه، روستا‌ها را ذخیره گاه ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی توصیف کرد و گفت: بسیاری از ابنیه با بی توجهی‌ها از بین رفته است و روستا‌هایی نیز به صورت دست نخورده باقی مانده اند.

وی افزود: با مرمت آثار فرهنگی در روستا‌ها می‌توان جذب گردشگر کرد و هم افزایی میان بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی می‌تواند این کار را تسریع کند.

به گفته مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، برای اجرای طرح هادی، ۱۱۰۰ میلیارد تومن اعتبارات ملی و ۱۶۰ میلیارد تومن برای احیای بافت‌های تاریخی با ارزش در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز