خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌ها با همکاری ساتکاب به کمک آینده‌نگری صنعت آب و برق کشور می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۴۳۴

رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری ادامه داد: رسیدن به تصویر مطلوب افق ۱۴۲۴ که در سند ملی آمایش تصویب شده در حوزه‌هایی نظیر آب، برق و انرژی تجدیدپذیر مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از ساتکاب، در نشست انعقاد تفاهم‌نامه بین مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و شرکت ساتکاب مقرر شد مرکز پژوهش ها با همکاری ساتکاب به کمک آینده نگری صنعت آب و برق کشور بروند.

در ابتدای این نشست، سید مهدی پاک ذات، رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت مسئله آمایش سرزمینی در کشور گفت: پس از انجام نقش موثر در سند ملی آمایش وظیفه دیگری در راستای تحقق این سند ملی در دستور کار مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری قرار گرفت.

وی در راستای وظایف مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری افزود: دو وظیفه کمک به الزامات تحقق و اجرایی شدن سند آمایش در کنار افزایش وضوح تصویر افق این سند جزو وظایف ما است.

پاک ذات در تشریح ارتباط این وظایف با وزارت نیرو تاکید کرد: بند ۱۱ الزامات تحقق و اجرایی‌شدن سند آمایش به وزارت نیرو مرتبط است و به مسئله آب قابل برنامه‌ریزی می‌پردازد که مجموعه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری می‌تواند در این حوزه کمک کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری ادامه داد: رسیدن به تصویر مطلوب افق ۱۴۲۴ که در سند ملی آمایش تصویب شده در حوزه‌هایی نظیر آب، برق و انرژی تجدیدپذیر مورد تاکید قرار گرفته، از دیگر مفاد همکاری ما و وزارت نیرو است.

پاک ذات گفت: مطالعه کلان‌روندها و شناسایی فرصت‌های نقش‌آفرینی در آینده می‌تواند زمینه برنامه‌ریزی در مجموعه دستگاه‌های کشور از جمله وزارت نیرو را مهیا کند.

وی افزود: این آمادگی در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری وجود دارد که در شکل‌گیری این تصویر به وزارت نیرو کمک کند.

وی بیان کرد: تدوین نظام مسئله اقتصاد دانش بنیان با توجه به لزوم بهره‌برداری همه‌جانبه در فضای کشور از دیگر موارد همکاری است.

وی با بیان اینکه این مطالعات می‌تواند در گروه آمایش سرزمین ما انجام شود، ادامه داد: در مرکز یکی از ۵ گروه پژوهشی ما گروه آینده نگری و فناوری‌های نوین است که در سال جاری ما به عنوان نقش خودمان در تحقق شعار سال، ماموریتی را در این گروه تعریف کردیم که درواقع تدوین نظام مسائل شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان است.

پاک ذات گفت: طبق بررسی ما در این گروه، از نظر ما شرکت ساتکاب اگر بخواهد در حوزه دانش بنیان با نگاه آینده نگرانه نگاه کند، به چهار نوع شرکت دانش بنیان و استارتاپ نیاز دارد. نوع اول شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه تولید کار می‌کنند. یک چیزی که به ذهن ما می‌رسد، بحث شرکت‌های استارتاپی است که در بحث لجستیکی و فین تک و بخش تحریمی می‌توانند کمک کنند تا بخش تامین و تهیه کالا‌ها با سهولت بیشتری اتفاق بیفتد. مدل سومی نیاز ما استارتاپ‌هایی هستند که در موضوع کلان داده کار می‌کنند. دسته چهارم شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌های مدیریتی همچون منابع انسانی، برنامه ریزی لجستیک و … می‌توانند به ما کمک کنند.

مدیر مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری در پایان سخنان خود مطرح کرد: در جلساتی که در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد، بنا شد در خصوص برنامه ی هفتم توسعه کشور مرکز نقش حلقه واسطه بین ذینفعان نظام برنامه ریزی خارج از دستگاه‌های اجرایی دولتی را ایفا کند و بتواند از دغدغه و ایده‌های آن‌ها در ارتقای برنامه هفتم توسعه استفاده کند.

در ادامه مراسم مجتبی اکبری؛ مدیرعامل شرکت ساتکاب با بیان اینکه: شرکت ساتکاب از دهه ۳۰ در حوزه‌های ساخت، مدیریت ساخت و تولید کالای آب و برق فعالیت می‌کند، گفت: شرکت‌های همچون بزرگی ایران ترانسفور به صورت غیر مستقیم و شرکت صنایع آب و برق کشور مشغول خدمت رسانی در کشور عزیزمان هستند.

وی ادامه داد: طی چندسال گذشته تحریم‌های ظالمانه مشکلات زیادی را برای آب و برق ما ایجاد کرد، اما چندین ثبت اختراع داریم که به زودی معرفی می‌شود. در بحث هوشمند سازی و ارائه الگوی مصرف با استفاده از هوش مصنوعی هست که شرکت‌های دانش بنیان مشغول کار در این حوزه هستند. شفافیت موضوع نیاز به این هست که کار‌های هوشمندسازی فناورانه در این مجموعه قرار بگیرند مثل دستگاه‌های آی تی و کنتور‌های هوشمند.

اکبری افزود: ساتکاب بحث ساماندهی شرکت‌های دانش بنیان این حوزه را هم بر عهده دارد و ۷۰۰ شرکت در این حوزه شناسایی شدند و بحث‌های مزایده‌ای دارند. این شرکت‌های دانش بنیان با چالش‌هایی مواجه شدند. مسئله این است محصول خود را باید تجاری سازی کنند تا مردم از آن استفاده کنند، همین محصولی که شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌کنند، توسط شرکت‌های چینی از ما کپی برداری می‌شود و در بحث تجاری سازی مشکل داریم.

میدیرعامل ساتکاب بیان کرد: اگر قرار است اتفاقی در صنعت بیفتد، نیاز به تجاری سازی محصولات داریم. شرکت ساتکا سراغ تولید نوآورانه آمده و برای آن یک نظامنامه قوی می‌خواهیم که باید در کمیسیون اقتصاد تصویب شود و نیاز داریم که کار پر قدرتی انجام شود و بحث دیگر اینکه در هفدهم بهمن ۱۴۰۰، موضوع توسعه‌ای شدن شرکت ساتکا را پیگیری کردیم، یعنی شرکت ساتکاب در بخش‌های محروم تا ۴۹ در سرمایه گذاری کند و بعد از پنج سال هم به همان شرکت‌های مربوطه واگذار کنیم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: ما نیاز‌مند این هستیم که صنعت آب و برق یک صنعت نوآورانه و هوشمندانه بشود. باید نخبه‌ها را در کشور حفظ کنیم و مسئله صنعت آب و برق نیز همین است و شرکت اعتقاد به مدیریت دانش همه جانبه دارد. مجموعه ساتکاب آمادگی کامل دارد تا در مناطق آزاد و بخشی از مناطق دیگر، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی در حوزه آب و برق ایجاد کند.

 در پایان این مراسم، تفاهمنامه‌ای به منظور حل مسائل کشور و استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، پژوهشی و اجرایی بین مرکز پژوهش و توسعه آینده نگری و شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) به امضا رسید.

لازم به ذکر است این مراسم صبح روز دوشنبه مورخ ۲ خردادماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز