خبرگزاری کار ایران

در میزگرد بررسی مشکلات لوازم خانگی آشپزخانه مطرح شد؛

دولت تاجر خوبی نیست/ پس از گذشت 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است/ دلیل استقبال از لوازم خانگی خارجی قیمت پایین آن است نه کیفیت بالا

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۸۹۲

مشکل در تامین مواد اولیه و صادرات،‌ کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز و کمبود نیروی کار متخصص از مهمترین مشکلات تولید کنندگان لوازم خانگی فلزی آشپزخانه است،‌ که در این راستا خبرگزاری ایلنا در عمل به رسالت حرفه‌ای خود میزگردی تحت عنوان بررسی شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، چالشها و راهکارها با حضور ابراهیم درستی نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران و حسنی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) و برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی فلزی کشور برگزار کرد.

مشکل در تامین مواد اولیه و صادرات،‌ کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز و کمبود نیروی کار متخصص از مهمترین مشکلات تولید کنندگان لوازم خانگی فلزی آشپزخانه است،‌ که در این راستا خبرگزاری ایلنا در عمل به رسالت حرفه‌ای خود میزگردی تحت عنوان بررسی شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، چالشها و راهکارها با حضور ابراهیم درستی نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران و حسنی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) و برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی فلزی کشور برگزار کرد. در ادامه مشروح این میزگرد می‌خوانید

مرتضی بلوکی مدیر روابط عمومی و معاون مطالعات، پژوهش و بازرگانی ایلنا در ابتدای این میزگرد عنوان کرد:‌ خبرگزاری ایلنا مفتخر است در طی سالهای اخیر در راستای حمایت از کار و تولید ایرانی و تمکین از منویات مقام معظم رهبری بعنوان حامی رسانه در کنار صنعت و تولید ایرانی قرار گرفته است و تاکنون توانسته است بیش از ده‌ها میزگرد در صنفهای مختلف با حضور روسای اتحادیه‌ها، مسئوِلین محترم اتاق اصناف اتاق بازرگانی، نمایندگان مجلس و تولید کنندگان برگزار کند.

وی ادامه داد: باعث خرسندی و افتخار است در همین میزگردها به مشکلات تولید و توسعه کار و صنعت کشور پرداخته شد. خوشحالیم که در اکثر مواقع با پیگیری مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده موفق و گره‌گشا بوده است و حالا در خدمت شما عزیزان در صنعت لوازم خانگی هستیم.  این میزگرد به منظور رسیدگی به وضعیت کار و تولید چالشها مشکلات و راهکارهای ان خواهد بود.

دولت تاجر خوبی نیست/ پس از گذشت 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است/ دلیل استقبال از لوازم خانگی خارجی قیمت پایین آن است نه کیفیت بالا

 

مصرف کنندگان به دنبال کیفیت، نوآوری و خدمات پس از فروش هستند

ابراهیم درستی نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران، گفت: همواره مصرف کنندگان به دنبال کیفیت، نوآوری و خدمات پس از فروش و تولیدکنندگان نیز به دنبال فضای کسب وکار و تامین سهل مواد اولیه هستند. بنابراین باید معضلات تولید را در این بین جستجو کنیم. بیش از 40 سال است که با مشکلات متعددی در کشور مواجه هستیم اما نمی‌شود تمام این مشکلات را به گردن تحریمها انداخت.

وی با اشاره به اختلاف قیمت بین کالاهای داخلی و خارجی نیز گفت: در گاهی مواقع کالای قاچاق شده ضمن اینکه کیفیت بالاتری دارند قیمت کمتری نیز نسبت به کالای تولید داخل دارند بنابراین در این موارد نیاز است که علت را پیدا کرد و مشکل را رفع کرد.

درستی با اشاره به لزوم وجود بازار رقابتی گفت: از قدیم الایام قیمت فروش و خرید اقلام را بازار تعیین نموده است و هیچگاه قیمت‌گذاری دستوری نه تنها جوابگوی نیاز تولید کننده و مصرف کننده نبوده است بلکه موجب ایجاد تنش در بازار نیز شده است. از طرف دیگر همواره تثبیت قیمت دلار در همه ارکان اقتصادی کشور اثرگذار بوده است و اگر عرق به تولید و خدمت در تولیدکنندگان کشور نبود با وجود این همه مشکلات حاکم در آن به ویژه در دوران کرونا موفق به ادامه تولید و کار نبودند. تمام این تولیدکنندگان در دوران کرونا با وجود مشکلات موجود به تولید ادامه دادند و توانستند کارگر خود را حفظ کنند.

 

پس از گذشت 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است

وی همچنین پس از شنیدن سخنان تولیدکنندگان گفت: پس از گذشت 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است. دولت تاجر خوبی نبوده و باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کرده و از مشاوره بخش خصوصی استفاده کند. هرکجا دولتها در اقتصاد دخالت کردند اوضاع خرابتر شد. تقاضا داریم که دولت در بخش خصوصی دخالت نکند و قبل از هرکاری که می‌خواهد انجام دهد کارشناسی لازم را به عمل آورد و از چند منبع محدود اطلاعات کسب نکند چرا که گاهی برخی از آنها با توجه به خوش آمد دولت سخن می‌گویند.

درستی ادامه داد:‌ پولی در دست تولیدکننده نیست و این عرق ملی آنها است که موجب ادامه به تولید آنها شده است. از بس موانع ایجاد می‌کنند تولیدکننده زیان دیده و مجبور به تخلف می‌شود.

 

دلیل استقبال از لوازم خانگی خارجی قیمت پایین آن است نه کیفیت بالا

در ادامه حسن حسنی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) با اشاره به حدود 4 سال ممنوعیت واردات لوازم آشپزخانه گفت: در این مدت تمام دوستانی که زمانی واردکننده بوده‌اند به تولید روی آورده‌اند. وی درخصوص کیفیت لوازم خانگی فلزی تولید داخل نیز گفت: اگر بگوییم کیفیت لوازم خانگی بسیار بالا بوده و قابل رقابت با کالاهای خارجی است، اغراق نکرده‌ایم.

وی دلیل تقاضای بازار بر کالای خارجی را قیمت پایین آنها دانست نه کیفیت بالای آن و گفت: قیمت مواد اولیه،‌ نوسانات نرخ ارز، هزینه تمام شده محصول اعم از حقوق و مزایای نیروی کار، قیمت تمام شده محصول را تشکیل می‌دهند که همه این موارد بر قیمت فروش کالاهای تولید شده اثرگذار است. هم اکنون مواد آلومینیمی 15 تا 20 درصد و حقوق کارگر 57 درصد افزایش داشته است،‌ آیا در این شرایط تولیدکننده می‌تواند قیمت محصولات خود را افزایش ندهد؟

حسنی فراهانی نوسانات نرخ ارز، نبود مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده و نبود بازار جهانی را از دلایل گرانی کالای داخلی نام برد و گفت: اگر تیراژ تولید در پی کسب بازار جهانی افزایش یابد قیمت تمام شده محصول و درنتیجه قیمت عرضه نیز کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) ادامه داد: درحال حاضر نه تنها کمبود کالایی در بازار وجود ندارد بلکه انباشت جنس در پی تولید در دوسال کرونا نیز هست و باید فکری به حال صادرات کنیم. چه بسا اگر صادراتی صورت نگیرد بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

وی اذعان کرد: به دلیل عدم تناسب بین حقوق وزارت کار و قیمت کالاهای آشپزخانه و درنتیجه عدم توان کارگر برای خرید، فروش کالای آشپزخانه کلا افت کرده است. برای مثال قیمت لوازم خانگی‌ای که در سال 97 حدود 250 هزار تومان بود امروز 2 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شود که حدود 10 برابر است، ‌آیا حقوق کارگر نیز 10 برابر شده است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) تاکید کرد: ما نیازمند ورود صنعت لوازم خانگی در کشور هستیم و درحال حاضر چیزی که در کشور وجود دارد مونتاژ است نه صنعت تولید. با وجود اینکه بسیاری از قطعات در کشور تولید می‌شود نیازمند بازارهای جهانی و صادراتی هستیم.

دولت تاجر خوبی نیست/ پس از گذشت 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است/ دلیل استقبال از لوازم خانگی خارجی قیمت پایین آن است نه کیفیت بالا

 

انتظار جوابدهی از اقتصاد دولتی پوچ و واهی است/ قیمت گذاری دستوری اقتصاد کشور نابود خواهد کرد

در ادامه این میزگرد، حسین تهرانچی مدیر شرکت تولیدی نانیوا با بیان اینکه اقتصاد و تولید منطق خاص خود را دارد و بازور و چماق و دستور نمیتوان آن را مدیریت کرد، گفت: معتقدم که متاسفانه اقتصاد ما صد در صد دولتی است. زیرا باید مواد اولیه مورد نیاز خود را به دستور دولت از یک جایی بخریم و در جای دیگری بفروشیم، به دستور دولت با یک قیمتی بخریم و با قیمت دیگری بفروشیم. انبار تولید، خرید و صادرات ما در اختیار دولت است و هرچه که دولت دستور دهد آن را باید انجام دهیم. اقتصاد ما صد درصد دولتی است و اقتصاد دولتی بهتر از این نمی‌شود و انتظار جوابدهی از آن پوچ و واهی است. اقتصاد باید به دست بخش خصوصی سپرده شده و آزاد شود و تا زمانی که اقتصاد به معنای واقعی به دست بخش خصوصی سپرده نشود مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد. برای مثال ما در تولیدی خود برای تولید پنکه نیاز به مواد اولیه‌ای مانندpp  هستم برای تهیه ان به ما گفته‌اند نمیتوانیم این مواد را از بازار آزاد تهیه کنیم بلکه باید آن را از بورس خریداری کنیم و در بورس نیز باید صبر کنیم تا مواد مورد نیاز ما در آن عرضه شود تا بتوانیم ان را خریداری کنیم که پس از آن هم به ما می‌گویند که آن گرید مخصوص را نمی‌توانیم به شما عرضه کنیم. کجای دنیا اقتصاد کشور را اینگونه مدیریت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا اول کیفیت محصول و سپس قیمت آن را مد نظر قرار می‌دهند درصورتی که در کشور ما قیمت اولویت است که آن نیز دستوری است و معتقدم که قیمت گذاری دستوری اقتصاد کشور نابود خواهد کرد.  

‌تهرانچی با اشاره به جلسه‌ای عباس تابش، معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تولیدکنندگان داشت،‌گفت:‌ در این جلسه که در 3 ماهه پایان سال گذشته برگزار شد درخواست کردیم که از قیمت گذاری دستوری صرف نظر کنند چرا که مطمئن بودیم این نوع قیمت گذاری موجب گرانی بیشتر و صدمه خوردن تولید می‌شود اما قبول نکردند.

مدیر شرکت تولیدی نانیوا افزود: در همه جای دنیا اگر تولیدکننده‌ای بتواند سود حداکثری ببرد او را تشویق می‌کنند اما در کشور ما اگر تولیدکننده سود نبرد او را تشویق می‌کنند درحالی که باید تولیدکننده‌ای که توانسته سود بیشتری کسب کند مورد تشویق قرار گرفته و از راهکارهای او استفاده نمود. اما چیزهایی که در دنیا ارزش تلقی می‌شود در کشور ما جرم است.

وی با بیان اینکه مدارس و دانشگاهها و اموزشگاههای ما نیروی کار متخصص پرورش نمی‌دهند، ادامه داد: هیچ چیز در تولید اعم از انتخاب مواد اولیه، نیروی کار و قیمت محصول در اختیار ما نیست. براساس قانون کار کارفرما حق اخراج نیروی کار خود را تا پایان قراردادش ندارد و در صورت اخراج باید حقوق یک ساله او را پرداخت کند. اما اگر نیروی کاری بدون داشتن هیچ تجربه و دانش وارد کارخانه شود و ما با صرف هزینه و زمان به او کار را آموزش دهیم او هر زمان که بخواهد به راحتی می‌تواند از کارخانه ما برود.  

وی درپاسخ به اینکه آیا نمیتوان یکی از دلایل گرانی کالا را توزیع قطره چکانی آن در بازار بیان کرد، گفت: تولیدکننده آرزو دارد تا جنسی که تولید می‌کند هرچه سریعتر به فروش برسد. یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان نبود نقدینگی است زمانی که دلار به یکباره گرانتر می‌شود ما این تفاوت قیمت را از کجا باید تامین کنیم؟ دولت از اینکه قیمت مرغ 57 هزار تومانی تعیین شده خودش 40 هزار تومان به فروش میرسد خوشحال است، درصورتی که این آغاز بحران است زیرا تولیدکننده اگر نتواند سود ببرد تعطیل خواهد کرد و تاثیر آن را در آینده با مرغ 100 هزار تومانی مشاهده خواهیم کرد. دولت نباید از اینکه تولید کننده‌اش ضرر می‌کند خوشحال باشد. بلکه زمانی که تولیدکننده‌اش سود می‌برد باید خوشحال شود.  

 

تعدیل نیرو نتیجه گرانی و بی‌ثباتی قیمتها است

شریف صادقی مدیرعامل شرکت کاج تفلن درخصوص وضعیت تولید گفت: اگر مواد اولیه وجود داشته باشد وضعیت تولید خوب است. نوسانات قیمت ارز مشکلات اساسی تولید است. شمشی که سال گذشته 45 تومان می‌خریدیم امسال 98 تومان خریداری می‌کنیم که به دنبال این گرانی مجبور به تعدیل نیرو شدیم،‌ در صورتی که باید توجه کنیم آینده این نیروی کار تعدیل شده چه خواهد شد.

وی همچنین درخصوص کیفیت کالاهای تولید شده نیز گفت: استقبال مردم از تولیدات ما عالی است چرا که اجناس ما بسیار با کیفیت است اما به دلیل نبود مواد اولیه اکنون محصولی برای عرضه به بازار نداریم.

 

اعلام بی کیفیتی کالای ایرانی در برابر کالای خارجی بی انصافی است

منصور آینه‌چی مدیرعامل شرکت لاوان الکترونیک با بیان اینکه اعلام بی‌کیفیتی کالای ایرانی در برابر کالای خارجی بی‌انصافی است و گفت: در بازار رقابتی امروز برخی از تولیدکنندگان توانستند خود را همسو با بازار پیش ببرند.

وی ادامه داد: ادعای گرانتر بودن قیمت کالاهای ایرانی نسبت به کالای خارجی درست نیست چرا که قیمتهای ما قابل رقابت با قیمتهای جهانی است. همه جای دنیا ارزان فروشی جرم است زیرا گاه ارزان فروشی موجب کاهش کیفیت کالا می‌شود. از طرف دیگر توجه کنید که شرایط تولید یک کالای ایرانی با یک کالای چینی برابر نیست بنابراین قیمتهای انها نیز متفاوت خواهد بود. همچنین  نبود بازار صادراتی از مهمترین مواردی است که موجب گران‌تر شدن تولیدات داخلی می‌شود.

وی با گلایه از مالیات بر ارزش افزوده گفت: تولیدکننده از زمانی که آلومینیم خریداری می‌کند تا زمانی که تبدیل به شمش شود و به دست ما برسد باید چندین مرحله مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و حتی زمانی که می‌خواهند مالیات بگیرند نیز این مالیات از فروش گرفته می‌شود. 25 درصد از سود تولید و 9 درصد ارزش افزوده و در کل 34 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند. کجا دنیا ارزش افزوده را از فروش می‌گیرند؟

 

دولت بزرگترین عامل گرانی است

مدیرعامل شرکت سام صنعت معتقد است:‌ در حال حاضر صادرات انجام نمی‌شود بلکه کالا از کشور خارج می شود که نام آن پیله‌وری است و این خریدها همیشگی نیست و ارزش افزوده‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند.

نصیری با بیان اینکه فاصله قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد بسیار زیاد است،‌ گفت: هیچ بازرگانی مانند کشور عراق به طور رسمی به تولیدکنندگان ارز نمی‌دهد و خرید خود را از درب کارخانه با ریال انجام می‌دهد. این امر در ارائه فاکتور ما را دچار مشکل می‌کند.

وی اظهار کرد: بیشتر خریدها در داخل کشور با ارائه چک و مدت‌دار انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سام صنعت یکی از چالشهای موجود را فروش رسمی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فروش رسمی فرهنگ‌سازی نشده است و برخی از فروشندگان و خریداران برای فرار مالیاتی و... به سمت خرید و فروش غیر رسمی بدون ارائه فاکتور هستند و این امر باعث ایجاد تنش با سازمانی دارایی می شود.

نصیری با اشاره به افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی گفت: در حال حاضر اول سال محصولات 20 درصد افزایش پیدا می‌کند؛ اما قیمت مواد اولیه طی سال همواره افزایش پیدا می کند و قیمت ها به روز است و این امر باعث می شود سود ما کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سام صنعت معتقد است:‌ بزرگترین عامل گرانی دولت است.

وی اظهار کرد: هر سال هزینه حامل‌های انرژی، ‌مواد اولیه، ‌بیمه،‌ دستمزد و. ... افزایش پیدا می‌کند، این امر در قیمت فروش ما تاثیرگذار است.

نصیری افزود: سیستم توزیع در کشور دچار اشکال است. فروشگاه‌های زنجیره ای ‌ 25 تا 35 درصد سود دریافت می‌کنند درصورتی که سود دریافتی ما 10 درصد باشد که حتی در آن صورت نیز بازپرداخت پول نیز با تاخیر انجام می‌شود.

 

ماشین آلات تولید قدیمی است

طاهران‌پور از دیگر اعضای هئیت مدیره اتحادیه لوازم خانگی فلزی یکی از مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی را ماشین آلات فرسوده دانست و گفت: این ماشیتن آلات قدیمی است و توان به روز رسانی را ندارند.

 

معیشت کارگر نگرانی‌ جدید تولیدکننده

سیدمهدی زعیم در ادامه مشکلات مطرح شده تولید گفت: در سال گذشته مشکل تامین برق و گاز و آب را داشتیم و امسال علاوه بر نگرانی از بروز دوباره این مشکل، نگرانی از تامین معیشت کارگر و اعتصابات احتمالی نیز به آنها اضافه شده است که اگر به آن توجه نکنیم موجب تعطیلی کارخانجات خواهد شد. همه دستورات و مصوبات دولت در راستای تحت فشار قرار دادن تولیدکنندگان است و حاضر نیستند این فشارها را در تمام امور پخش کند.

 

بسیاری از برندهای لوازم خانگی خارجی موجود در کشور ایرانی است

سعید خیرخواه مدیرروابط عمومی شرکت چیستا برگزار کننده نمایشگاه لوازم خانگی گفت: اولین و بزرگترین نکته‌ای که نیاز است به آن توجه کنیم تغییر فرهنگ است. بسیاری از تولیدات ما به دلیل کیفیت بسیار بالا به مرزهای کشور فرستاده میشوند و در آنجا به نام برندهای خارجی در سطح کشور توزیع می‌شوند.

وی ادامه داد: ما چیزی به اسم صادرات نداریم بلکه خارجی فروشی می‌کنیم خریداران خارجی وارد کشور شده و محصول را خریداری کرده و آن را از کشور خارج می‌کنند. چه بسا بسیاری از کالاهای کم کیفیت خارجی که در داخل کشور وجود دارند ایرانی بوده که ری برند شده‌اند.

 

مصرف‌کنندگان به نامهای ایرانی اطمینان ندارند

در ادامه این گفت‌وگو محمود گلدوست تولید کننده برند شاهین گفت: تولیدکننده خدمتگذار مردم و دولت است و خدا را شکر تولیدکنندگان کوچک بسیار کارگرداری می‌کنند و چرخه اقتصاد را در دست دارند. تمام محصولات ما دارای ضمانت نامه رسمی است و کیفیت آن را تضمین می‌کنیم. اما بازار داخلی به محصولات تولید داخل اطمینان کافی را ندارد. بنابراین گاه محصولات ما با نامهای خارجی به فروش میرسد. بنابراین به جای انتخاب نام اصیل ایرانی مانند « شاهین» مجبور به انتخاب نام خارجی هستیم. چرا ما نباید از اسماء ایرانی برای محصولات خود استفاده کنیم.

وی افزود: سال 77 صادرات خود را به کشور عراق شروع کردیم و حدود 470 هزار کتری و قوری به عراق، 240 هزار افغانستان و 40 هزار نیز به صلیب سرخ جهانی صادر کردیم که به دلیل کیفیت بالای آن از آن استقبال کردند.

دولت تاجر خوبی نیست/ پس از گذشت 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است/ دلیل استقبال از لوازم خانگی خارجی قیمت پایین آن است نه کیفیت بالا

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز