خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاثیر دوگانه جنگ و تخفیف‌های نفتی روسیه بر بازار ایران/ پکن؛ تهران را از دست نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۷۹۹

سفیر سابق ایران در چین گفت: چینی‌ها از سال‌ها قبل بازار خود را روی روزانه حداقل 500 تا 600 هزار بشکه نفت ایران بسته‌اند و در طول 10 سال گذشته این ارقام بیشتر شده و کمتر نشده است. حتی اگر به ضررشان باشد، نفت ایران را حفظ می‌کنند.

سیدمحمدحسین ملائک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان اشغال بازار ایران در چین توسط روسیه اظهار داشت: رویترز خبری منتشر کرده که حدود 37 میلیون بشکه نفت ایران در 18 نفتکش در بنادر شرق آسیا پارک کردند و از آوریل به بعد 5 میلیون بشکه هم به این میزان افزوده شده است، اکنون نمی‌توان در خصوص صحت و سقم این موضوع اظهارنظری کرد اما این واقعیت هم وجود دارد که وقتی روس‌ها حدود 40 درصد روی نفت خودشان تخفیف اعمال می‌کنند هر شرکتی را تحریک می‌کنند که از این فرصت استفاده کند، از این بابت اگر ما تخفیف بیشتر اعمال نکنیم بازارهای فروش خودمان را تحت‌تاثیر قرار داده‌ایم. 

وی افزود: موضوع دیگر اینکه گفته می‌شود چینی‌ها در آوریل پالایشگاه‌های خود را تعمیر می‌کنند و نفت ایران کمتر روانه این کشور می‌شود، بنابراین مجموعه‌ای از اطلاعات درست و غلط کنار هم قرار گرفته و ممکن است این نتیجه حاصل شود که یک ترند در حال شکل‌گیری است. 

سفیر سابق ایران در چین گفت: در هر حال چینی‌ها از سال‌ها قبل بازار خود را روی روزانه حداقل 500 تا 600 هزار بشکه نفت ایران بسته‌اند و در طول 10 سال گذشته این ارقام بیشتر شده و کمتر نشده است، حتی اگر به ضررشان باشد، نفت ایران را حفظ می‌کنند، بنابراین شرایط کنونی ممکن است در نوسانات تغییری حاصل کند، ضمن اینکه چین مثل هر خریدار دیگری سعی می‌کند به بازار فشار وارد کند.

وی درباره احتمال لغو تحریم و افزایش صدور نفت به چین گفت: تحریم فعلا لغو نمی‌شود و حداقل تا نوامبر برجام به نتیجه نمی‌رسد، اما ما باید همواره بدنبال بازارهایی غیر از چین هم باشیم، باید توجه کنیم استراتژی بازار انرژی در جهان بعد از حمله روسیه به اوکراین تغییر ماهیت قابل توجه داشته که نباید نادیده گرفته شود.

ملائک خاطرنشان کرد: ما برای تثبیت بازار نفت باید به دنبال بخشی از بازارهای اروپا باشیم و الزاما اینگونه هم نیست که منوط به لغو تحریم باشد، چون امریکا پذیرفته که بدون اینکه تحریم‌ها به صورت رسمی مرتفع شود اجازه دهند سیاست روسیه برای فشار بر انرژی اروپا را مرتفع کند و یکی از عناصری که کمک می‌کند ایران است، بقیه کشورها مثل آذربایجان و قزاقستان چندان بزرگ نیستند که در جریان جنگ روسیه و اوکراین و حذف نفت روس‌ها تاثیرگذار باشند، اما از سوی دیگر کشورهای دیگری مثل عراق با قدرت در حال ورود به بازار بوده و مهمترین رقیب ما در این حوزه هستند. 

وی بیان داشت: اکنون عراق برنامه دارد که تا 2027 به تولید 6 تا 7 میلیون بشکه در روز برسند و این رقابت خطرناکی است، عربستان هم خودش را آماده می‌کند تا سال 2027، 13 میلیون بشکه ظرفیت داشته باشد. همه این کشورها می‌توانند جای ما را بگیرند، ضمن اینکه بحث انرژی‌های تجدیدپذیر را هم داریم که اروپا تصمیم گرفته تا 2030 حدود 40 درصد انرژی را تجدیدپذیر کند، همه اینها باعث می‌شود بازار نفت ایران تحت فشار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز