خبرگزاری کار ایران

ایران ورود گرد و غبار از صحرای آفریقا را رد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۹۸۳

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهارات اخیر ترکیه درباره این که منشا بخشی از طوفان‌های گرد و غبار ایران از ناحیه صحرای آفریقا است را قویا رد کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان داشت: پایش‌ها و بررسی‌های روزانه ما از طریق تصاویر ماهواره‌ای مدیس نشان می‌دهد منشا گرد و غباری که ۷ آوریل به سمت ایران آمد از ناحیه کانون گرد و غبار غرب موصل و از جنوب ترکیه در مرز با عراق است و این تصاویر را ثبت و آرشیو کرده‌ایم.

رضا بیانی افزود: براساس مستندات و تصاویر دریافتی از ماهواره مدیس می‌توان گفت کانون گرد و غبار در بین دجله و فرات، ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: رصد تصاویر ماهواره‌ای مدیس، حرکت گرد و غبار به سمت ایران از منطقه صحرای آفریقا را نشان نمی‌دهد و ما با اظهاراتی از این دست کاملا مخالفیم.

مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال تصریح کرد: گرد و غبار، ذرات میکرونی هستند و اگر از صحرای آفریقا برخیزند در بین راه رسوب می‌کنند.

وی ادامه داد: چند سال پیش گرد و غبار از سمت کشور الجزایر برخاست، اما در لبنان، عربستان و فلسطین اشغالی رسوب کرد.

بیانی گفت: با احداث سد آتاتورک در ترکیه بر سرشاخه‌های رودخانه‌های دجله و فرات که ۱۰ تا ۱۵  برابر سدهای ایران هستند، میزان آب این روخانه‌ها که دشت‌های عراق را مشروب می‌کند کم شده و از این رو بسیاری از هورها در پایین دست حوضه دجله و فرات از بین رفته‌اند.

وی در همین حال خاطرنشان کرد: در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میزان بارندگی در عراق خوب و میزان آب ورودی از ترکیه به حوضه‌های دجله و فرات، وضع بهتری داشت و از این رو شرایط تالاب‌ها و پوشش گیاهی در عراق و ایران هم به نسبت امروز بهتر بود.

بیانی با اشاره به این که در دنیا و از جمله ایران هر روز دو بار با استفاده از ماهواره مدیس از عرصه‌های زمینی و آبی کره زمین شامل بیابان‌ها، مراتع، جنگل‌ها، اقیانوس‌ها و رودها تصویربرداری می‌شود، توضیح داد: این ماهواره شامل ۳۳ باند است و این باندها اطلاعات اتمسفری زمین از جمله دما، گرد و غبار، رطوبت و گرمای زمین، میزان بارندگی و گرمای سطح اقیانوس‌ها را نشان می‌دهند و این اطلاعات قابل ارزیابی و پایش هستند.

وی اضافه کرد: با تصویربرداری روزانه می‌توان پایش‌هایی مانند سبزینگی و گرد و غبار را به صورت مستمر انجام داد و این اطلاعات، پایه‌ای برای سایت‌های تخصصی مختلف هستند. 

مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اذعان داشت: ما  از سال ۲۰۱۵ به تصاویر ماهواره مدیس دسترسی پیدا کرده‌ایم و این ماهواره دارای آرشیو از سال ۲۰۰۰ است و این آرشیو قابل استفاده می‌باشد.

وی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سال ۲۰۱۵ با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مدیس و چند ماهواره دیگر، پایش و بررسی منشا کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبارها را در ایران بررسی کرده است.

بیانی درباره منشا خارجی گرد و غبارها در ایران گفت: در غرب کشور پاکستان در مرز با ایران، تالابی است که خشک شده و با فعل و انفعال به وجود آمده در آن منطقه، تقریبا قسمتی از شرق ایران تحت تاثیر رخدادهای گرد و غبار قرار گرفته است و تالابی در غرب افغانستان در استان نیمروز نیز واقع شده و با خشک شدن آن، گرد و غبار از آن ناحیه وارد ایران می‌شود.

وی افزود: از سمت جنوب ایران، کانون‌های گرد و غبار در جنوب ریاض عربستان و در محدوده بیابانی نجران و هافرالبتین وجود دارد و گرد و غبار از این مناطق وارد عراق و سپس وارد آبادان، خرمشهر و اهواز می‌شود.

مشاور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره کانون‌های گرد و غبار عراق نیز توضیح داد: کانون‌های بعدی در کشور عراق و در مناطق الواسط، غرب بصره، غرب موصل و دیرالزور در مرز بین عراق و سوریه است و این کانون‌های گرد و غبار ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بیانی گفت: براساس بررسی تصاویر ماهواره‌ای، مهمترین کانون‌های داخلی گرد و غبار در ایران به غیر از کانون شرق اهواز که جنگلکاری شده‌اند، مربوط به هامون و جازموریان می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز