خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک ملی:‌

پرداخت ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان/ امکان ارایه تسهیلات ارزی را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۰۸۲

مدیرعامل بانک ملی اظهار داشت: طبق گزارش‌ها شاخص نوآوری سال 2014 جایگاه ایران در این حوزه از بین 141 کشور 120 بوده علیرغم اینکه همانطور که گفته شد در تولید علم جایگاه خوبی داریم. بنابراین مشخص است مشکل در حوزه فرآیند پیچیده و بروکراسی نهادهای مالی و دستگاه‌های اجرایی است. البته امروز این جایگاه کشورمان بهبود پیدا کرده و به رتبه 60 رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا فرزین در مراسم آغاز به کار شعبه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه خرسندیم که امروز شاهد محقق شدن برنامه‌های بانک ملی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هستیم، اظهار کرد: امروز اولین شعبه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان در بانک ملی به افتتاح می‌رسد و در این شعبه می‌توان در بحث تامین مالی به شرکت‌های دانش بنیان کمک کنیم و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از سایر شعبه‌های بانک ملی هم در حوزه تامین مالی کمک و مشاوره بگیرند.

وی افزود: الگوهای کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان از یکدیگر متفاوت است و در مراحل مختلف ایجاد و بلوغ، تامین مالی متفاوتی دارند و باید با روش‌های پویایی نسبت به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود.

مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه هر مرحله از رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نیاز به مدل متفاوت از تامین مالی است، گفت: اولین شعبه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان در بانک ملی امروز راه‌اندازی شده و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نسبت به مدل‌های مختلف تامین مالی و مشاوره در این حوزه در این مرکز اقدام کنند.

فرزین اظهار داشت: با راه‌اندازی شعب تخصصی، زمان تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان کوتاه می‌شود و این اقدامات به تسهیل شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشورمان ایده‌های متعددی تولید می‌شود اما موضوع مهم، تبدیل این ایده‌ها به محصول تجاری است، اذعان کرد: تبدیل این ایده‌ها به محصولات تجاری نیازمند تامین مالی است و قطعا تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان به بهبود جایگاه کشورمان در این حوزه کمک خواهد کرد.

مدیرعامل بانک ملی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته بانک ملی به 687 شرکت دانش بنیان 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است، بیان کرد: روش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان متفاوت از هم هستند و نمی‌توان یک بسته واحد برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان طراحی و استفاده کرد.

فرزین تاکید کرد: از آنجایی که کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان متفاوت است و هر مرحله نیاز به یک مدل تامین مالی خاص دارد، باید روش تامین مالی این شرکت‌ها متفاوت و پویا باشد.

وی افزود: از آنجایی که شرکت‌های دانش بنیان در مراحل اول کار با خطرات زیادی در شکست مواجه هستند معمولا نظام بانکی، تامین مالی این شرکت‌ها را تا زمان بلوغ آنها قبول نمی‌کند. همچنین برای نظام بانکی شاخص‌هایی مانند وثیقه، حسن شهرت و... برای تامین مالی مهم است و از آنجایی که این شرکت‌ها معمولا جوان هستند، این شاخص‌ها را ندارند از این رو هدف اصلی برای ایجاد این شعبه مشاوره به شرکت‌های دانش بنیان و تشخیص روش‌های تامین مالی است.

مدیرعامل بانک ملی تاکید کرد: بانک ملی امکان پرداخت تسهیلات ارزی را هم به شرکت‌های دانش بنیان دارد.

فرزین با اشاره به کاهش شعب بانک ملی یادآور شد: در حالی بانک ملی 3200 شعبه داشت امروز تعداد شعب بانک ملی به 2800 کاهش پیدا کرده اما باید این نکته را در نظر گرفت که بانک ملی بانکی برای تمام مردم است و باید تمام ایرانی‌ها از خدمات بانک ملی استفاده کنند.

همچنین در این مراسم علیرضا دلیری، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه رهبری همواره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان تاکید داشته، اظهار داشت: تنها راه نجات کشور، توسعه شرکت‌های دانش بنیان است و سوابق نشان داده که شرکت‌های دانش بنیان عملکرد موفقی در اقتصاد داشته‌اند که مصداق آن فعالیت این شرکت‌ها در دوران کرونا بوده است.

وی ادامه داد: کشورمان در بحث منابع انسانی دارای زیرساخت‌های خوبی است و در بحث تولید علم رتبه 16 را در دنیا دارد اما مشکل در تبدیل این علم به صنعت است.

دلیری افزود: طبق گزارش‌ها شاخص نوآوری سال 2014 جایگاه ایران در این حوزه از بین 141 کشور 120 بوده علیرغم اینکه همانطور که گفته شد در تولید علم جایگاه خوبی داریم. بنابراین مشخص است مشکل در حوزه فرآیند پیچیده و بروکراسی نهادهای مالی و دستگاه‌های اجرایی است. البته امروز این جایگاه کشورمان بهبود پیدا کرده و به رتبه 60 رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در حالی که در سال 92 به هر بانکی برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان مذاکره می‌کردیم بانک‌ها درخواست سپرده‌گذاری برای اعطای این وام‌ها را داشتند اما امروز شاهد این هستیم که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان از یکدیگر سبقت می‌گیرند و این نشان دهنده آن است که توجه به شرکت‌های دانش بنیان در جامعه و بازار پولی ایجاد شده و جا افتاده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز