خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برزیل جایگزین اوکراین در واردات نهاده‌ها شد/ وزارت کشاورزی بستر تهاتر را آماده کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۹۶۰

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: جنگ روسیه و اوکراین و تشدید خشکسالی در ایران و جهان باعث شده است در تامین نهاده‌ها در سال جاری با چالش‌هایی مواجه شویم از این‌رو برای تامین نهاده‌ها برزیل را جایگزین اوکراین کردیم و بناست که نهاده‌ها در ماه‌های آینده از برزیل وارد شود.

مجتبی عالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا متولی واردات نهاده از سوی دولت بعد از اصلاح نظام یارانه‌ها مشخص شده است؟ گفت: در حال حاضر وزارت کشاورزی، اتحادیه سراسری دامداران ایران و سازمان تعاون روستایی را متولی این مهم  کرده است. از این‌رو این دو نهاد برای واردات نهاده‌های دامی برنامه‌ریزی‌های اولیه را انجام داده‌اند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ رویکرد دولت و ساداتی‌نژاد برای واردات نهاده بر ظرفیت‌های بخش‌خصوصی متمرکز شده است و اینگونه بخش‌خصوصی می‌تواند تصمیم گیرنده مسائل خود در حوزه صادرات و واردات باشد.

وی با بیان اینکه مقدمات برای واردات نهاده‌ها از یک هفته پیش آغاز شده است، تصریح کرد: رویکرد وزارت کشاورزی در خصوص واردات نهاده‌ها این است که از توان تشکل‌های بخش خصوصی در این زمینه بهره بگیرد.

عالی تاکید کرد: ارز 4200 تومانی نهاده‌ها برای ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری تامین شده است از این‌رو نهاده‌ها با همان قیمت دولتی در سامانه‌ بازارگاه بارگذاری می‌شوند.

عالی با اشاره به اعلام قیمت جدید نهاده‌ها، گفت: قیمت جو و ذرت کیلویی 12 هزار تومان و سویا کیلویی 17 هزار تومان تعیین شده است؛ اما همانگونه که اشاره کردم نهاده‌ها تا پایان خرداد یارانه دولتی دریافت می‌کند و با نرخ‌ها قبلی عرضه می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که واردات نهاده‌ها بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای با چه ارزی صورت می‌گیرد؟ گفت: بنا به آنچه مقرر شده است واردات نهاده با ارز نیمایی انجام می‌گیرد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تاکید کرد: جنگ روسیه و اوکراین و تشدید خشکسالی در ایران و جهان باعث شده است در تامین نهاده‌ها در سال جاری با چالش‌هایی مواجه شویم از این‌رو برای تامین نهاده‌ها برزیل را جایگزین اوکراین کردیم و بناست که نهاده‌ها در ماه‌های آینده از برزیل وارد شود.

عالی با بیان اینکه وزارت کشاورزی زمینه‌های تهاتر با برزیل را از 6 ماه پیش آغاز کرده است، گفت: زمینه‌ها برای توسعه مراودات تجاری با برزیل آغاز شده و در شرف واردات نهاده‌ها از برزیل هستیم؛ امیدواریم این مهم عملیاتی شود تا بتوان نیاز دامداران را تامین و کشور با چالش کمبود نهاده‌ها درگیر نشود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اتحادیه دامداران آمادگی لازم برای تخصیص نهاده‌ها به صورت مدت‌دار به دامداران کوچک روستایی را دارد، تاکید کرد: مطابق با برنامه‌ریزی صورت گرفته است قرار است که شیر مازاد دامداران از سوی اتحادیه خریداری و در اختیار کارخانه‌های تولید شیرخشک قرار داده شود و در نهایت با صادرات شیر خشک و حتی دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس نهاده مورد نیاز کشور را تهیه و تامین کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز