خبرگزاری کار ایران

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

دولت تعرفه‌ واردات کالاهای واسطه‌ای را کاهش دهد/ بدون اقدامات جبرانی حذف ارز 4200 تومانی، تورم‌زا است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۴۲۰

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: در بخش صادرات، چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان بزرگترین مقاصد صادراتی ایران بوده‌اند. نزول رتبه امارات که همیشه بین دوم و سوم بود به رتبه چهارم نشان می‌دهد که استفاده از کشور ثالث برای صادرات کاهش یافته و فروش کالا به دنیا راحت‌تر شده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد لاهوتی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: آمارهای 11 ماهه سال 1400 نشان از روند افزایشی صادرات کشور دارد. حجم صادرات ایران در سال 1400 از مرز 43 میلیارد دلار فراتر رفت و واردات نیز سهم 46 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داد که در کل حجم تجارت 90 میلیارد دلاری را برای کشور نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده این رقم بالغ بر 100 میلیارد دلار و صادرات نیز 45 میلیارد دلار شده و واردات نیز افزایش بیاید.

وی افزود: 80 تا 85 درصد از کالاهای وارداتی، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه هستند که افزایش واردات نشان از افزایش تولید دارد. هرچه واردات در خدمت صادرات باشد، مطلوب است. همچنین حجم واردات و صادرات به طور متناسب افزایش یافته که گواه آن 40 درصد افزایش صادرات و 36 درصد افزایش واردات است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: افزایش قیمت‌های جهانی بعد از پاندمی کرونا، یکی از عوامل افزایش واردات بوده است و در سال آینده نیز با توجه به افزایش قیمت نفت، به نظر می‌رسد تراز تجاری بهتری داشته باشیم. وضعیت جهانی اقتصاد نیز دچار تحولاتی شده، برای مثال کشورهای اروپایی که نرخ تورم آنها همیشه بین 1 تا 2 درصد بود، پیش‌بینی‌هایی مبنی بر تورم 7 درصدی دارند و آمریکا نیز پیش‌بینی می‌کند تا 10 درصد تورم داشته باشد. برای اولین بار صنایع خودروسازی اروپا نوبت دهی فروش دارند. کرایه‌های حمل نیز افزایش یافته است. با افزایش نرخ نفت، سال 1401 سالی متفاوت‌تر از هر سال خواهد بود.

لاهوتی ادامه داد: در بخش صادرات، چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان بزرگترین مقاصد صادراتی ایران بوده‌اند. نزول رتبه امارات که همیشه بین دوم و سوم بود به رتبه چهارم نشان می‌دهد که استفاده از کشور ثالث برای صادرات کاهش یافته و فروش کالا به دنیا راحت‌تر شده است. در بخش واردات نیز امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس در رتبه‌های اول وارداتی ما قرار دارند که رتبه اول امارات نشان از واردات از کشور ثالث دارد چراکه این کشور یک کشور ری‌اکسپرتی است. واردات از آلمان و سوئیس نیز نشان می‌دهد که کالاهایی با کیفیت بیشتر وارد می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به صادرات به کشورهای همسایه گفت: از ابتدا دولت هدف‌گذاری برای صادرات به 15 کشور همسایه را داشت. افزایش حجم تجارت با کشورهای همسایه راحت‌تر است اما باید تنوع بازار داشته باشیم در حالی که سال‌هاست به دلیل تحریم‌های یکجانبه، صادرات ما به چند کشور محدود می‌شود.

لاهوتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر تولید و صادرات کشور بیان کرد: قطعا تغییر نرخ محاسباتی تاثیر خود را در قیمت‌ها خواهد داشت. دولت باید در کالاهای واسطه‌ای تعرفه‌ها را کاهش دهد که این اقدام تاثیر خود را کاهش دهد، در غیر این صورت با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم به صورت بلافاصله مواجه خواهیم بود. قیمت‌های جهانی هم رو به افزایش بوده و اگر اینها با هم جمع شود می‌تواند شرایط جدی‌ را ایجاد کند. وزارت صمت و جهاد کشاورزی باید در جهت تعدیل پایه‌های وارداتی اقدام کنند البته خبرهایی می‌رسد که اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

وی بیان کرد: قیمت‌ها در جهان در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل، نهاده‌ها و کلیه کالاها افزایش یافته است. روسیه و اوکراین دو کشور تامین کننده غلات درگیر جنگ هستند که قطعا اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ با این حال یک فرصت صادراتی برای ایران به وجود می‌آید.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان اضافه کرد: برای استفاده از این فرصت دولت باید در جهت کاهش تعرفه‌های ترجیحی با روسیه، ایجاد زیرساخت حمل و نقل و استفاده از ناوگان روس‌ها، اختصاص مشوق‌ها به صادرکنندگان به روسیه، رفع موانع نقل و انتقال پول بین دو کشور و... اقداماتی انجام دهد. همچنین می‌توانیم از صادرات مجدد به روسیه استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز