خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر ارتباطات انجام شد؛

آغاز آیین آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر شبکه فیبر نوری

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۷۰۹

آیین آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر شبکه فیبر نوری Fttx برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی در ابتدای نشست، گفت: دولت سیزدهم برای توسعه شبکه ثابت قدم‌هایی برداشته است و تلاش دارد 20 میلیون خانوار را پوشش بدهد.

وی با بیان اینکه 70 درصد از پروژه فیبر نوری به منازل در نیمه دوم سال محقق شده است، اظهار داشت: پوشش 80 درصدی دسترسی به پهن‌باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت دسترسی 26 مگابیت بر ثانیه در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی، پروژه فیبر نوری تا منازل تا سه سال و نیم باقی مانده دولت سیزدهم انجام شده و 20 میلیون پورت نوری پر سرعت راه‌اندازی خواهیم کرد.

عباسی شاهکوه با اشاره به مصوبات مربوط به توسعه فیبر نوری تصریح کرد: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این است که خانوارهای تحت پوشش واقع در شعاع هوایی حداکثر 500 متری یکی از نقاط حضور ظرف مدت 30 روز از تاریخ درخواست وی خدمات دسترسی مبتنی بر فیبر نوری برای او تامین می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری از ابتدای سال 1400 حدود 540 هزار پورت نوری داشتیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه توسعه شبکه فیبر نوری مستلزم توجه به دو اصل است، خاطرنشان کرد: نخست اینکه اجرای این طرح برای بخش خصوصی و اپراتورها که اجراکننده طرح هستند، باید اقتصادی باشد و دوم اینکه باید تحریک تقاضا صورت بگیرد و در این بخش دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت خواهد کرد.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه ممکن است این سوال مطرح شود که چرا به سمت توسعه ارتباطات ثابت رفته‌ایم، ابراز داشت: در پاسخ باید بگویم تلاش برای کاهش شکاف دیجیتالی نباید صرفا بر اتصال یا عدم اتصال متمرکز باشد، کیفیت این اتصال نیز مهم است.

وی افزود: فیبر فقط سرعت بالا نیست بلکه طیف وسیعی از مزایا را برای کاربران و اپراتورها به ارمغان می‌آورد؛ از جمله کیفیت کلی شاخص‌های خدمات، هزینه‌های نگهداری کمتر، هزینه‌های انرژی کمتر و نیازهای زیرساخت فیزیکی کوچک‌تر. 

به گفته معاون وزیر ارتباطات، افزایش 10 درصدی در نفوذ پهن باند می‌تواند به رشد 5/1 درصدی در تولید ناخالص داخلی و 5/1 درصدی در بهره وری نیروی کار و دو برابر شدن سرعت پهن باند می تواند به رشد تولید ناخالص داخلی 3/0 درصدی منجر شود.

عباسی شاهکوه اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در فناوری پهن باند پیشرفت مانند شبکه‌های تمام فیبر نوری رشد اجتماعی و اقتصادی حیاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

در این آیین، پروژه‌های توسعه شبکه فیبر نوری مشهد و قم افتتاح شد. تامین پورت قم را شرکت شاتل و تامین پورت مشهد را مخابرات ایران انجام داده‌اند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز