خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق:

جزییات آزادسازی پول‌های ایران در عراق اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۲۷۵

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: قبلا هم tbi پذیرفته بود که ایران بتواند از محل این پول برای خرید مواد دارویی اقدام کند اما پروسه و روند کار مشکل است و کمتر کسی موفق می‌شود که این کار را انجام دهد.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد خبر منتشر شده مبنی بر آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و نامه وزارت صمت به انجمن‌های دارویی، غذایی و بهداشتی برای اعلام اولویت‌های واردات خود از این محل اظهار کرد: مطلبی که منتشر شده که وزارت صمت از واحدهای دارویی و غذایی خواسته که برای واردات از محل منابع tbi اقدام کنند موضوع جدیدی نیست. این توافق چندبار صورت گرفته و حتی عراقی‌ها از این محل هزینه واکسن کواکس را هم پرداخت کردند. با توجه به اینکه مواد غذایی و دارویی در تحریم نیست، قبلا نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است.

وی افزود: بنابراین این خبر به معنای تغییری در وضعیت منابع ارزی ایران در عراق نیست. قبلا هم tbi پذیرفته بود که ایران بتواند از محل این پول برای خرید مواد دارویی اقدام کند اما پروسه و روند کار مشکل است و کمتر کسی موفق می‌شود که این کار را انجام دهد. تجار باید این اقلام را از تاجر عراقی خریداری کنند، تاجر عراقی هم پول خود را از tbi بگیرد، کار مشکل می‌شود.

حسینی تصریح کرد: آمریکایی‌ها قول دادند که در صورت موفق بودن مذاکرات، بخشی از منابع ایران در عراق و کره جنوبی و همچنین ژاپن آزاد شود. اگر این اتفاق بیافتد دیگر نیازی به این نیست که ما حتما مواد غذایی وارد کنیم ولی الان هیچ اتفاق جدیدی در روابط بانکی ایران و عراق نیافتاده و هیچ خبری مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها مجوز آزادسازی منابع ایران را دادند، در گزارش‌ها نیست. آمریکایی‌ها قبلا اعلام کردند که ایران می‌تواند کالاهای غیرتحریمی را از این محل خریداری کند و در این مورد به عراق معافیت داده‌اند و این بدان معنا است که آمریکایی‌ها به عراق مجوز داده‌اند که از این محل خریداری انجام شود.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: در توافقی که قبلا با بانک مرکزی tbi عراق شده بود، قرار بود دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و کالاهای اساسی از محل این پول‌ها خریداری شود و بتواند وارد کشور شود.

وی افزود: تحولی که اخیرا در روابط اتفاق افتاده این است که دیگر این محدودیت برای خرید این دسته‌ کالاها برداشته شده و عراق گفته که هرکالای غیرتحریمی می‌تواند از این محل پرداخت شود. با این حال بانک مرکزی به همه کسانی که علاقه‌مند به واردات از عراق هستند اعلام کرده ابتدا باید ما به ازای ریالی آن را پرداخت کنند تا بانک مرکزی اقدام به معرفی کند. از آنجا که بسیاری مطمئن نیستند می‌توانند از این محل پول دریافت کنند، عملا شرکت‌های ایرانی تمایلی به دریافت ارز tbi عراق از خود نشان نمی‌دهند و این کار متوقف است.

به گزارش ایلنا، وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای به کلیه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.

جزییات آزادسازی پول‌های  ایران در عراق اعلام شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز