خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

ابراز تمایل کشورهای آسیای میانه برای خرید سیب‌زمینی ایران/ بازدید هیات ازبکستانی از انبارهای کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۲۹۳

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: سیب‌زمینی جزو یکی از اقلام پرمصرف در این کشورها محسوب می‌شود و حجم قابل توجهی از نیاز آنها به سیب‌زمینی از مبادی ایران تامین می‌شود. باید بگویم به‌صورت رسمی خبر مرجوع شدن سیب‌زمینی از ازبکستان تایید نشد.

محمود بازاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به ظرفیت‌های ایران در تولید و صادرات محصولات کشاورزی، گفت: شرایط اقلیمی کشور امکان تولید انواع محصولات کشاورزی را فراهم کرده است و از آنجایی‌که ایران به بازار پیرامونی حدود 300 میلیون نفری دسترسی دارد می‌توان زمینه‌های توسعه هر چه بیشتر صادرات را فراهم کرد.

وی با اشاره به چالش‌های پیشرو صادرات، گفت: تولید متمرکز و انبوه برای تامین کالاهای صادراتی و همچنین کیفیت بسته‌بندی‌ها متناسب با نیاز بازارهای هدف صادراتی نیست و ما اگر می‌خواهیم بر توسعه صادرات متمرکز شویم باید این مشکلات را حل و فصل کنیم.

بازاری تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید باید بر روی حل مشکلات پیشرو صادرات نیز متمرکز شود. اگر چه در 2 دهه اخیر رشد تولید در بخش‌های باغبانی و شیلات قابل توجه بوده است اما هنوز در حوزه ارتقای استانداردهای کیفی واردات مواد غذایی فاصله داریم و باید در این زمینه بیشتر کار شود.

وی با بیان اینکه همواره با چالش بسته‌بندی درگیر هستیم، افزود: باید به سمت بسته‌بندی نهایی مصرف‌کنندگان برویم و از فله فروشی فاصله بگیریم. در کنار برندسازی دسترسی به زنجیره‌های توزیع محصولات غذایی در دنیا نیز باید به اولویت برای ما تبدیل شود. در برنامه‌های 5 ساله گذشته این تکلیف به وزارت کشاورزی محول شده است که استراتژی تولید برای صادرات را به‌صورت همه‌جانبه در برنامه‌های بلند مدت خود بگنجاند.

این مقام مسئول با اشاره به موقعیت مناسب آسیای میانه برای صادرات محصولات کشاورزی، گفت: کشورهای آسیای میانه و اوراسیا، به دلیل شرایط اقلیمی و 6 ماه برودت هوا، امکان تولید ندارند. در عمل این بازار برای ما بالقوه است که می‌توان سهمی خوبی از بازار مواد غذایی و کشاورزی این کشورها را از آن خود کنیم.

بازاری با اشاره به لزوم تسهیل مقررات و قراردادهای چندجانبه، افزود: به نظر می‌رسد اگر توافق با اوراسیا به تجارت آزاد منتهی شود ظرفیت خوبی برای صادرات ایجاد خواهد شد و می‌توان به‌صورت مستقیم، ترانزیت و ری اکسپورت صادرات به این کشورها داشته باشیم.

وی بابیان اینکه طعم و کیفیت سیب‌زمینی ایران در اوراسیا و آسیای میانه طرفداران زیادی دارد، افزود: سیب‌زمینی جزو یکی از اقلام پرمصرف در این کشورها محسوب می‌شود و حجم قابل توجهی از نیاز آنها به سیب‌زمینی  از مبادی ایران تامین می‌شود. باید بگویم به‌صورت رسمی خبر مرجوع شدن سیب‌زمینی از ازبکستان تایید نشد.

به گفته بازاری، سفر هفته گذشته هیات دولتی ازبکستان به ایران مناسبات اقتصادی بین دو کشور را بهبود بخشید. این هیات از انبارهای محصولات کشاورزی بازدید کردند و از نزدیک سیستم نگهداری محصولات را مشاهده کردند و آن را رضایت بخش عنوان کردند و آمادگی خود را برای خرید محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی نشان دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خبر معدوم شدن فلفل دلمه‌ای در آذربایجان را تایید می‌کنید؟ گفت: این اخبار در فضای مجازی منتشر می‌شود وزارت امور خارجه ما گزارشی از همتای آذربایجانی خود دریافت نکرده است که فلفل ایران مرجوع یا معدوم شده است. هر کشوری استانداردهای غذایی و کشاورزی خود را برای واردات دارد و این حق آنهاست که نهادی نظارتی نسبت به واردات محصولات کشاورزی در بدو ورود از خود واکنش نشان دهند.  

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تحولات سیاسی در افغانستان صادرات به این کشور را تحت شعاع قرار داده است، افزود: صادرات به این کشور مانند روند سابق در حال انجام است هر چند در رابطه با بحت تامین ارز و پرداخت وجوه کالا شرایطی خاصی به وجود آمده است اما صادرات در مرزها متوقف نشده است. محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران به این کشور صادر می‌شود.

بازاری در پایان تصریح کرد: در 9 ماهه اخیر 4 میلیون تن محصولات کشاورزی به 80 کشور دنیا صادر کرده‌ایم. برخی اقلام خاص مانند خشکبار بازار دوردستی دارند و به کشورهای شرق آسیا، اروپا، کانادا، آمریکای جنوبی صادر شده‌اند. کشورهای همسایه نیز خریدار عمده محصولات کشاورزی و شیلات ما هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز