خبرگزاری کار ایران

یک مسئول وزارت کشاورزی:

نقشه راه تجارت ایران و برزیل تدوین شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۷۸۸

وزارت کشاورزی تلاش دارد که امنیت غذایی پایدار برای مردم ایجاد کند و همچنین برای کشاورزان و فعالان این زنجیره امنیت ایجاد کند تا کشاوزران برای تولید مواد غذایی وظایف خود را به درستی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد عسگری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است گفت: کشورها برای ترقی در فضای سلامت جامعه نیاز به تولید محصولات باکیفیت و ارگانیک دارند ما برای افزایش ظرفیت صادرات نیاز داریم که تولید محصولات کشاورزی باکیفیت را ارتقا بدهیم.

وی با بیان اینکه کمبود آب به یکی از مباحث عمده و اساسی روز مجامع جهانی تبدیل شده است گفت: اگر بخش آب مدیریت شود می‌توان بسیاری از معضلات کشاورزی را حل کرد، کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد به همین دلیل برای حفظ آب و خاک باید برنامه‌ریزی کنیم و از ظرفیت دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.

این نماینده مجلس فارس با اشاره به مراودات تجاری ایران و برزیل گفت: ایران سالیانه به 10 میلیون ذرت نیاز دارد که از این میزان سه میلیون آن در کشور تولید می‌شود ذرت یک محصول آب‌بر است و برای تولید یک کیلوگرم ذرت با رطوبت مناسب حداقل یک تا یک و نیم متر مکعب آب نیاز است ما می‌توانیم برای تامین نیاز خود از کشور برزیل استفاده کنیم. این کشور به دلیل داشتن اقلیم متنوع شرایط لازم برای تلوید این محصول را دارد.

وی با اشاره به فضای دوستانه ایران و برزیل گفت: ما می‌توانیم از روابط دوستانه خود برای تامین سایر نهاده‌های مورد نیاز کشور استفاده کنیم سالیانه کشور به 4.5 میلیون تن سویا نیاز دارد این در حالی است که تنها 300 هزار تن آن در کشور تولید می‌شود. همچنین ما برای تولید پروتیئین سفید و قرمز به جو نیاز داریم که برای واردات آن می‌توانیم نیاز خودمان را در این زمینه از برزیل تامین کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به روابط خوب کمیسیون کشاورزی ایران و  برزیل گفت: تحریم‌ها باعث نشد که روابط اقتصادی ایران و برزیل با چالش مواجه شود ما تلاش کردیم تهاتر کالا ایران و برزیل را دنبال کنیم و نیازهای خود را با توجه به تهاتر برطرف کنیم. همچنین مجلس مشکلات پیش روی کشت فراسرزمینی را حل کرده است و در حوزه قانون‌گذاری شرایط و فضا را هموار کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم محصولات از  برزیل وارد و اقلام کمی از ایران به این کشور صادر می‌شود، گفت: اقلام صادراتی به برزیل شامل فرش، خشکبار و محصولات پتروشیمی محدود شده است در صورتی که می‌توان برای افزایش ارزآوری کالاهای بیشتری را به برزیل صادر کنیم.

عسگری با بیان اینکه در حوزه کشت فراسرزمینی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده عقب هستیم گفت: هنوز اهداف ما در این زمینه اجرا نشده است و باید با سرعت بیشتری در این زمینه ورود کنیم. این نوید باید داده شود که صادرات ما به برزیل مطلوب شود. کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این بخش با جدیت ورود کرده است و تلاش دارد که ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کند و در این بخش باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم. تلاش‌ها باید در راستای خدمت به مردم و در اختیار قرار دادن اقلام خوراکی به مردم صورت بگیرد.

در ادامه این نشست محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: من از نگاه وزارت جهاد به روابط اقتصادی ایران و برزیل سخن می‌گویم وزارت جهاد تلاش دارد که امنیت غذایی پایدار برای مردم ایجاد کند و همچنین برای کشاورزان و فعالان این زنجیره امنیت ایجاد کند تا کشاوزران برای تولید مواد غذایی وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه وظایف همه دستگاه‌ها مشخص است و افق و قله در وزارت جهاد ترسیم شده است  افق نهایی در و زارت خانه تامین امنیت غذایی برای مردم است.

قربانی با بیان اینکه از طریق سفرای اقتصادی و معاونت اقتصادی امور خارجه می‌توان دیپلماسی کشاورزی را توسعه داد گفت: ما در وزارت جهاد کشاورزی از هر گونه سیاست‌گذاری مشترک برای تامین امنیت غذایی استقبال می‌کنیم ما انتظار داریم حوزه تجارت ابزاری باشد برای توسعه کشورها. متاسفانه نگاه ما برای صادرات یک بعدی است و تلاش داریم که تعرفه‌ها را کاهش بدهیم تا بتوانیم از محل صادرات خشکبار به برزیل سود قابل توجهی عاید ما شود. ساداتی نژاد به مشارکت و ظرفیت تشکل‌ها اعتقاد دارد  و بر این باور است که باید نقشه راه تجارت بین کشورها تدوین شود.

وی ادامه داد: اتاق ایران و برزیل می‌تواند نقشه راه تجارت ایران و برزیل را تدوین و در اختیار ما بگذارد و ما نیز با سیاست‌های حمایتی با آ‌نها همراه خواهیم بود و از سیاست‌گذاری لحظه‌ای اجتناب خواهیم کرد. وزیر کشاورزی بر این باور است که صادرات حتی اگر کمبود داشتیم نباید متوقف شود و در صورت کمبود می‌توان با واردات آن را جبران کنیم اما صادرات نباید متوقف شود چرا که صادرات علاوه بر ارزآوری می‌تواند انگیزه تولید را برای تولیدکنندگان دو چندان کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اتاق ایران و برزیل در تسهیل و تسریع مبادلات تجاری می‌تواند نقش مهمی داشته باشد گفت: تامین نهاده‌های کشاورزی برای امنیت غذایی پایدار، مهم و قابل توجه است. بسیاری از کشورهای تولیدکننده برای توسعه کشاورزی خود کشت قراردادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بازرگانان برای محصولات صادراتی باغی وارد قرارداد با کشاورزان شوند در این زمینه وزارت کشاورزی از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

قربانی در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است در عرصه واردات و صادرات محصولات مشترک مهم است متاسفانه ما پرچم مشترک نداریم اتاق بازرگانی می‌تواند برای هر کشور یا قاره پرچم مشترک ایجاد کند. تامین مالی زنجیره کشت قراردادی در وزارت جهاد فراهم شده است و فعالان و کشاورزان می‌توانند از بانک تسهیلات لازم در این زمینه را دریافت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز