خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا:

اتکای صرف به روس‌ها و چینی‌ها در قراردادهای بلندمدت به ضرر منافع کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۲۰۸

نماینده سابق مجلس گفت: در صورتی که در قرارداد بلندمدت و راهبردی جنبه توازن رعایت شده باشد، مثبت ارزیابی می‌شود اما اگر بنا باشد در قراردادها فقط متکی به روسیه و چین باشیم به ضرر منافع و مصالح ایران است.

علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی اظهار داشت: در صورتی که در قرارداد بلندمدت و راهبردی جنبه توازن رعایت شده باشد، مثبت ارزیابی می‌شود اما اگر بنا باشد در قراردادها فقط متکی به روسیه و چین باشیم به ضرر منافع و مصالح ایران است. 

وی افزود: بعد از برجام تفاهمنامه‌هایی برای میادین نفتی و گازی بین وزارت نفت دو کشور ایران و روسیه امضا شد که از جمله این تفاهمنامه‌ها شرکت گس‌پروم برای میادین چنگوله و چشمه‌خوش، لوک‌اویل برای منصوری و آب‌تیمور، در میدان دهلران با تات‌نفت و مهمترین قرارداد هم آبان و پایدار غرب بود که به صورت اجرایی به امضا رسیده بود اما بعد از خروج امریکا از برجام هیچ‌یک از قراردادها عملیاتی نشد. 

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: مسئولین باید بدانند روسیه هم در شرایط تحریم حتما همان موضعی را دارد که اروپا داشت، اروپا بعد از تحریم امریکا هیچ‌کاری برای برجام، تعهدی که داشتند و قراردادی که امضا کردند انجام ندادند و پای قرارداد نماندند. 

وی یادآور شد: مصالح جمهوری اسلامی نگاه متوازن به همه حوزه‌ها برای تصمیم‌گیری در حوزه نفتی است، تجربه‌ای که با روس‌ها در دوره گذشته داشته‌ایم درسی است که در تنظیم قراردادها و نحوه تعاملات باید لحاظ شود.

به گزارش ایلنا، جواد اوجی پس از بازگشت از سفر 29 دی ماهِ مسکو که به منظور امضای توافقنامه راهبردی 20 ساله انجام شد، در تبیین برنامه‌ها گفت: خوشبختانه وزارت نفت در مجموعه چهار شرکت اصلی از قبل برنامه جامع و نقشه‌راه کاملی را تدارک و پروژه‌های مختلفی در حوزه‌ توسعه میدان‌های نفتی و گازی، احداث پتروپالایشگاه‌ها، واحدهای ال‌ان‌جی و انتقال فناوری به‌ویژه برای ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی و گازی آماده کرده‌ بود که به دولتمردان روسی ارائه شد.

او درباره دیدار با شرکت‌های روسی فعال در زمینه نفت و گاز نیز بیان داشت: در یکی دو ماه گذشته با شرکت‌های توانمند روسی، مذاکرات متعددی صورت گرفت که در جلسات این سفر برخی از آن مذاکرات به توافق‌های بسیار مهمی منجر شد.

اوجی به اهمیت این تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرده: بعضی از تفاهم‌نامه‌هایی که در این سفر امضا شد، قطعا می‌تواند تأثیر بسزایی در صنعت نفت داشته باشد؛ چرا که دو کشور ایران و روسیه در عرصه انرژی در جهان بازیگران قوی هستند و با ظرفیت‌هایی که در صنعت نفت داریم و توانمندی شرکت‌های روسی، این همکاری با مشارکت فعال به‌طور قطع تأثیر گسترده‌ای برای کشور دارد.

او همچنین درباره مذاکرات برای سوآپ گاز روسیه از خاک ایران توضیح داده بود: در سفر جاری بحث سوآپ گازی روسیه از خاک ایران مطرح شد. در ماه‌های اخیر سوآپ گازی از ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران محقق شد که همین پیشنهاد به طرف روس برای سوآپ گاز این کشور از آذربایجان به جنوب ایران به‌منظور صادرات مطرح شد که می‌توان این گاز را در قالب ال‌ان‌جی به هر نقطه‌ای در جهان صادر کرد.

اوجی با بیان اینکه در بحث ترانزیت، همچنین کریدور شمال به جنوب که برای دو کشور اهمیت زیادی به لحاظ اقتصادی و سیاسی دارد، توافق‌های خوبی انجام شد، تصریح کرده بود: در حوزه وزارت نیرو، وزارت راه و بخش کشاورزی پروژه‌هایی پیشنهاد شد که امیدواریم به قرارداد منجر شود. 

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران با مشارکت شرکت‌های روسی خبر داد.

 به گفته خجسته‌مهر؛ براساس توافق‌های به‌دست‌آمده، شرکت ملی نفت ایران با مشارکت شرکت‌های بزرگ روسی، میدان‌های نفت و گاز ایران را توسعه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز