خبرگزاری کار ایران

میرسلیم به ایلنا توضیح داد:

نفت و گاز ایران جولانگاه رقابت یا رفاقت با روس‌ها/ چرا افکار عمومی از روابط تهران و مسکو نگران است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۷۹۸

میرسلیم گفت: ایران و روسیه واقف هستند که رقابت نباید به نفع کسانی تمام شود که چشم طمع به منابع ما دوخته‌اند و با مسابقه گذاشتن ما با همدیگر در به تاراج دادن منابع نفت و گازمان، منحصرا سود آنها تأمین شود؛ در نتیجه، چنان همکاری داهیانه‌ای به استفاده بهینه و صیانتی از منابع‌مان منجر خواهد شد و ما را از فریب اغیار دور خواهد کرد.

سیدمصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره همکاری نفتی و گازی ایران و روسیه اظهار داشت: ایران و روسیه دو کشور اول در مورد منابع گازند و دانش و فناوری هر دو در بخش اکتشاف و استخراج و پالایش گاز نسبتا پیشرفته است و مهم این است که همکاری آنها می‌تواند با هم‌افزایی نقاط ضعف آنها را برطرف و اشراف‌شان را بویژه از نظر فنی و تجاری استحکام بخشد به گونه‌ای که تضمین‌کننده منافع هر دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه قبلا به صورت مطلوبی نبوده است، افزود: اگر همکاری‌های دو کشور در بخش نفت و انرژی هسته‌ای و همچنین انرژی تجدیدپذیر امتداد یابد، مفیدتر خواهد بود. البته همکاری جامع کشورهای همسایه خزر در حوزه انرژی نیز از ضرورت‌هایی است که اهمیت چندوجهی آن را نباید نادیده گرفت و در این راستا همکاری ایران و روسیه به همکاری کشورهای حاشیه خزر شتاب خواهد داد.

ضرورت ترسیم خطوط همکاری راهبردی در بخش بالادستی انرژی

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر همکاری دو کشور در بخش انرژی جنبه راهبردی نداشته و همین امر مانع عمق بخشیدن به تعاملات چه از نظر فناوری و چه از لحاظ سرمایه‌گذاری بوده است. به نظر این جانب ترسیم خطوط همکاری راهبردی در بخش بالادستی انرژی و بویژه صادرات خدمات مهندسی، نه تنها میسر که ضروری است و سفر و دیدار اخیر رئیس‌جمهوری با مقامات روس مقدمات آن را فراهم می‌آورد.

همکاری‌های پایین‌دست از سطح بنگاهی فراتر می‌رود

وی یادآور شد: در حال حاضر در حوزه پایین‌دست نفت همکاری‌هایی بین دو کشور انجام می‌شود که قطعا می‌تواند تسهیل و تقویت شود و از سطح بنگاهی فراتر رود.

همکاری داهیانه‌ی استفاده صیانتی از منابع‌؛ دو کشور را از فریب اغیار دور خواهد کرد

میرسلیم درباره اینکه با توجه به رقابت دو کشور در حوزه انرژی امکان همکاری تا چه حد میسر است، گفت:  هر دو کشور واقف هستند که رقابت نباید به نفع کسانی تمام شود که چشم طمع به منابع ما دوخته‌اند و با مسابقه گذاشتن ما با همدیگر در به تاراج دادن منابع نفت و گازمان، منحصرا سود آنها تأمین شود؛ در نتیجه، چنان همکاری داهیانه‌ای به استفاده بهینه و صیانتی از منابع‌مان منجر خواهد شد و ما را از فریب اغیار دور خواهد کرد.

مناسبات‌مان با روسیه و تمام همسایگان در بالاترین سطح از تفاهم باشد

وی در پاسخ به این پرسش که در کشور ما حداقل در سطح افکار عمومی نگاه مثبتی نسبت به روسیه وجود ندارد، با توجه به این موضوع می‌توان در حوزه انرژی با این کشور به نقاط مثبتی رسید که منافع ملی کشور حفظ شود و نگرانی‌ها رفع شود؟ توضیح داد: بدبینی‌ها به برخوردهای دو کشور در صحنه سیاسی و نظامی و کشورگشایی در دویست سال گذشته برمی‌گردد و امروز معادلات حاکم بر مناسبات سیاسی و نظامی در منطقه و جهان و بویژه مناسبات اقتصادی و فنی و اجتماعی دگرگون شده و باید به فکر روابط راهبردی باشیم که دربرگیرندۀ منافع پایدار دو طرف باشد. خیلی از بدخواهان ما از انعقاد چنین همکاری ناخشنود و حتی نگرانند و تلاش می‌کنند القای یاس و بدبینی کنند. ما نباید در دام فریب بدخواهان مشترک‌مان بیفتیم، حتما باید بکوشیم که مناسبات‌مان با روسیه و تمام همسایگان در بالاترین سطح از تفاهم باشد، چنین همکاری‌ای به نفع ما و به سود منطقه است. 

از صادرات گاز به اروپا مهم‌تر چیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا امکان همکاری برای صادرات گاز به اروپا که همواره به عنوان خط قرمز روس‌ها مطرح بوده وجود دارد، تاکید کرد: فرض شما اصالت دادن به صادرات گاز است که به نظر اینجانب قابل طرح در کوتاه‌مدت است و می‌توانیم همکاری خود را به گونه‌ای ترسیم کنیم که بهینه باشد نظیر آنچه در انتقال غیرمستقیم گاز با ترکمنستان انجام گرفت در ابعادی گسترده‌تر با روس‌ها دنبال کنیم، ولی مهم‌تر از آن تفاهم برای همکاری در زمینۀ استفاده بادوام از منابع خدادادی و بی‌نظیر گاز در میان‌مدت و بلندمدت است و نیز روی آوردن قطعی به سمت کاربرد گاز به عنوان مادۀ اولیۀ تولید محصولات میانی و نهائی بادوام و نه فقط سوخت مورد نیاز اروپا و خودمان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز