خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛

کاهش ۶۳ درصدی خالص حساب سرمایه/ باید مراقب باشیم تا پیمان‌های درست با چین بسته شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۳۲۹

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: خالص حساب سرمایه در نیمه اول سال به حدود منفی ۶.٣ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶٣ درصد کاهش داشته که این خود نشانگر احتمال خروج سرمایه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه خبر خوش از اقتصاد کشور اینکه تولید و تجارت کمی رونق یافته است، اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات منتشر شده خوشبختانه در سال جاری تا کنون صادرات غیرنفتی تا ۴٠ درصد رشد داشته و رشد تولید ناخالص ملی به ٣.٣ درصد رسیده است اما همچنان با نرخ تورم بالا مواجه هستیم که مانع بزرگی برای تولید و اقتصاد کشور محسوب می‌شود و وضعیت معیشت خانوار در این شرایط نامناسب است.

وی با بیان اینکه همچنین خبر ناخوشایند اقتصاد کشور افزایش تراز منفی سرمایه است، گفت: خالص حساب سرمایه در نیمه اول سال به حدود منفی ۶.٣ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶٣ درصد کاهش داشته که این خود نشانگر احتمال تشدید خروج سرمایه است.

رییس اتاق تهران با اشاره به خرید خانه توسط ایران در ترکیه ادامه داد: ایرانیان رتبه اول خرید خانه در ترکیه را کسب کردند این در حالی است که ارزش لیر هر روز کاهش پیدا می‌کند و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که کاهش ارزش لیر ادامه داشته باشد.

خوانساری تاکید کرد: اینکه در این شرایط وضعیت لیر، ایرانی‌ها همچنان نسبت به خرید خانه در ترکیه اقدام می‌کنند و خروج سرمایه از ایران به این کشور را ادامه می‌دهند، جای تردید دارد و باید در این زمینه آسیب شناسی صورت بگیرد. 

وی افزود: معتقدم در این شرایط خروج سرمایه از کشور باید در اجرای مالیات بر عایدی تامل کرد و اگر اجرای این مالیات را به صلاح نمی‌دانند با این موضوع این به تاخیر بیندازند. در حالی در کشورمان سرمایه گذاری انجام نمی‌شود خروج سرمایه از کشور خطرناک است. 

رییس اتاق تهران با تاکید اینکه رشد سرمایه گذاری در فصل اول و دوم امسال منفی بوده، گفت:طبق گزارش‌های مرکز پژوهش های مجلس در فصل دوم شاهد آن بودیم که بر شدت افت رشد سرمایه گذاری اضافه شده است و در این گزارش اعلام شده که بحث امنیت سرمایه ‌گذاری مهم‌ترین عامل کاهش میزان سرمایه گذاری در کشور است.

وی با اشاره به سند همکاری ٢۵ سال ایران و چین اظهار داشت: دوباره بحث توافقنامه و همکاری ایران و چین مطرح شده اما باید توجه کنیم در این باره تحت تاثیر مسائل قرار نگیریم چراکه رابطه با شرق به اندازه رابطه با غرب برای کشورمان مهم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر چین به عنوان دومین اقتصاد در دنیا مطرح است و اساسا نفی روابط با غرب یا شرق درست نیست و اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی باید واقع‌بینانه عمل کند اما در عین حال باید مراقب باشیم تا پیمان‌های درست با چین بسته شود و همچنین نباید تحت تاثیر یکسری از موضوعات قرار بگیریم.

خوانساری همچنین درباره روند مذاکرات وین گفت: اخبار خوشی از توافق و رفع تحریم‌ها شنیده می‌شود و با رفع تحریم‌ها کسب و کار رونق می‌گیرد و اشتغال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره طرح مباحثی درباره اختلاف بین اتاق بازرگانی و مجلس اظهار داشت: این موضوعات اخبار خوبی نیستند و در این شرایط تقابل بین دولت و مجلس خطرناک است. همانطور که اتاق بدون همکاری سه قوه نمی‌تواند موفق باشد دولت هم طبق فرمایش رهبری باید از توان بخش خصوصی استفاده کند و ما هم دست همکاری به سمت سران قوا دراز می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز