خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

تشریح جزییات سفر هیات تجاری ایران به عراق/ مشکل پول‌های بلوکه شده تقریبا حل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۴۹۷

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: خوشبختانه ظرف 9 ماه گذشته، روابط اقتصادی ما با عراق حدود 17 درصد رشد داشته است و امیدوار هستیم که تا پایان سال سرعت بیشتری بگیرد.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد سفر هیئت تجاری به عراق اظهار کرد: امروز بعدظهر برای یک سفر سه روزه عازم عراق هستیم که ریاست آن با آقای شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران بوده و جمعی از فعالین اقتصادی در حوزه عراق نیز حضور دارند. ملاقات‌هایی با وزرا و مسئولین عراقی خواهیم داشت و سه جلسه کاری هم در کربلا، بغداد و نجف با فعالین اقتصادی این کشور برگزار می‌شود. امیدوار هستیم که با مقدماتی که فراهم شده، این سفر به رشد روابط اقتصادی ما با عراق کمک کند.

وی در مورد وضعیت تجاری دو کشور گفت:‌ خوشبختانه ظرف 9 ماه گذشته، روابط اقتصادی ما با عراق حدود 17 درصد رشد داشته است و امیدوار هستیم که تا پایان سال سرعت بیشتری بگیرد.

آل اسحاق در مورد موضوعات مورد بحث بیان کرد: موضوعات بحث گسترش روابط و حل مشکلات موجود است که عمده آن مربوط به حمل و نقل بوده که مقدمات حمل و نقل ریلی هم در حال فراهم شدن است و راه‌آهن شلمچه- بصره هم سرعت خواهد گرفت. رفت و آمد کامیون‌ها و محموله‌ها هم با مشکلاتی مواجه بود که این موضوع هم در حال حل شدن است. مسئله بعدی نقل و انتقال وجوه است که بخش خصوصی مشکل چندانی ندارد اما اگر بتوانیم روابط بانکی را ایجاد کنیم هزینه‌ها کمتر می‌شود.

وی افزود: موضوع دیگری که مورد بحث قرار خواهد گرفت سرمایه‌گذاری‌های طرفین و احتمالا سرمایه‌گذاری در عراق یا در نقاط مرزی و همچنین شرکت در مناقصه‌ها است. برخی از پیمانکاران ما نیز برای پروژه‌هایی که پیش بردند مشکلاتی در مورد تسویه حساب با برخی از واحدها که عمدتا دولتی هستند را دارند که این مورد هم مطرح خواهد شد. در مجموع یک سفر تجاری عادی است و امیدواریم به توسعه روابط منجر شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد:‌ مشکل پول‌های بلوکه شده تقریبا حل شده است. البته این موضوع مربوط به وزارت نیرو و صادرات انرژی است و بخش خصوصی مشکلی در مورد دریافت پول ندارد، البته کمی هزینه‌ها برای بخش خصوصی زیاد می‌شود اما طلب زیادی ندارد. پول‌های مذکور مربوط به بخش دولتی است که وزیر مربوطه نیز گفته که پول‌ها را به حساب ایران در عراق واریز می‌کنند، در مورد نحوه استفاده ایران از این پول هم مذاکراتی درحال انجام است. مقدمات کار فراهم شده و سرعت کار ملاک است. در واقع اصل قضیه حل شده و مشکل لاینحلی نیست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره با عراق برای باز کردن مسیر زمینی ایران به سوریه و ایجاد یک کریدور در این مسیر خاطرنشان ساخت: مسئله ترانزیت کالا از ایران به عراق و از عراق به ایران یکی از مسائلی است که در آتیه همکاری دو کشور نقش دارد. مسئله ترانزیت کالا یک مشکل حقوقی در عراق دارد که باید در مجلس این کشور تصویب و مقدمات آن فراهم شود تا اجازه قانونی دهند هزینه‌های مضاعفی به ترانزیت کالا تحمیل نشود. ترانزیت کالا از ایران به کشورهای همسایه عراق و بالعکس فرصت بسیار بالایی را فراهم می‌کند که مقدمات کار فراهم شده و پیگیری هم خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز