خبرگزاری کار ایران

کاهش واردات نفت چین برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۴۲۶

واردات نفت خام چین برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

به ‌گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، واردات سالانه نفت خام چین در سال ۲۰۲۱، ۵.۴ درصد کاهش ‌یافته که نخستین کاهش واردات نفت این کشور از ۲۰۰۱ است، زیرا پکن از پالایشگاه‌های خود خواسته با کاهش فرآوری نفت خام تولید داخلی سوخت را محدود کنند.

چین در یک دهه اخیر پیش‌برنده تقاضای جهانی نفت بوده‌ و حدود ۴۴ درصد مجموع رشد جهانی واردات نفت از سال ۲۰۱۵ (زمانی که چین ورادات نفت پالایشگران مستقل را سهمیه‌بندی کرد) تاکنون متعلق به این کشور است.

قیمت شاخص نفت خام برنت با انتشار این خبر کمی کاهش یافت و به ۸۴ دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه رسید.

 داده‌های اداره ‌کل گمرک چین در روز جمعه (۲۴ دی‌ماه) نشان داد واردات نفت بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان کاهش یافته و به ۵۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تن معادل ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز رسید، این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۴۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تن بود.

واردات نفت خام چین در پی هجوم پالایشگاه‌های مستقل برای استفاده کامل از سهمیه‌های خود در پایان سال، در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۴۶ میلیون و ۱۴۰ هزار تن رسید.

بر اساس داده‌های اداره گمرک، واردات گاز طبیعی چین که شامل واردات از طریق خط لوله و همچنین واردات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) هم می‌شود، در سال ۲۰۲۱ و نسبت به سال پیش از آن، ۱۹.۹ درصد افزایش داشته و به رقم بی‎سابقه ۱۲۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسیده ‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز