خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد؛

توافق ۲۵ ساله با چین در حال نهایی شدن است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۹۷۳

وزیر اقتصاد اظهار داشت: به ثمر نشستن تفاهم ایران و چین فرایندی است که در چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف درگیر بوده و جلسات متعددی هر کدام از وزارتخانه‌ها در حوزه بخشی برگزار کرده و در حال نهایی شدن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران درباره تفاهمنامه 25 ساله ایران و چین اظهار داشت: به ثمر نشستن تفاهم ایران و چین مستلزم این است که در لایه قراردادی و بخشی به قراردادهای مشخصی برسند، فرایندی است که در چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف درگیر بوده و جلسات متعددی هر کدام از وزارتخانه‌ها در حوزه بخشی برگزار کرده و در حال نهایی شدن است. 

وی افزود: دیدار وزیر امور خارجه با همتای چینی به عنوان نقطه شروع و نویدبخش است که در ماه آینده نه فقط در لایه کلیات و تفاهم‌های بلندمدت، در حوزه بخشی هم وارد انعقاد قراردادهایی می‌شویم.

وزیر اقتصاد  تاکید کرد: تا تفاهم‌های بخشی شروع نشود ثمرات تفاهم 25 ساله برای هیچ یک از دو طرف قطعی نخواهد بود. 

وی گفت: اراده سیاسی جدی دولت سیزدهم این است که بتوانیم با سایر شرکای راهبردی هم وارد تعاملات بلندمدت شویم که ظرف 2 تا 3 سال آینده ثمرات آن را خواهیم دید.

وی در ادامه با اشاره به پروژه امروز انتعقاد تفاهمنامه احداث خط لوله انتقال فراروده به شرق کشور گفت: ما در سالهای اخیر برای تامین مالی پروژه‌های نفتی از محل منابع خارجی دچار مشکلات و تنگنا بودیم، اکنون نشان دادیم روش تامین مالی پروژه‌های بزرگ و ملی از داخل کشور هم میسر و باب آن باز بوده و با سرعت بیشتر از گذشته انجام می‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه خط لوله امروز یکی از پروژه‌هایی است که به جهت تامین امنیت انرژی شرق کشور بسیار حائز اهمیت است، افزود: از برکات حاشیه آن این است که از تردد روزانه 1000 تانکر در جاده‌های شرقی کشور کاسته می‌شود، همچنین مسئله انتقال فراورده ضابطه‌مند می‌شود، فرصت قاچاق برفراورده را کاهش خواهد داد و یکی از پروژه‌های افتخارآمیز است.

وزیر اقتصاد بیان داشت: حدود 4 میلیارد دلار کنسیرسویمی متشکل از بانک‌های سراسر کشور در حال نهایی شدن است و بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با این دست تعاملات کمک کنیم نظام بانکی کشور در پشتیابی از تولید بویژه پروژه‌های بزرگ و پیشران که خود کشنده بخش‌های دیگری از منافع اقتصادی هستند نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز