خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون لجستیک اتاق ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

کریدور ایران، عراق و سوریه را تشکیل دهیم/ می‌توانیم به بازار جنوب اروپا دسترسی داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۰۵۶

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ایجاد یک کریدور بین ایران، سوریه و عراق می‌تواند به ایجاد یک توازن منطقی در زمینه حمل و نقل بین‌المللی ما خواهد بود تا بتوانیم از یک سری از بنادر سوریه هم برای ارسال کالاهای خود به جنوب اروپا استفاده کنیم.

سید علی حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد سفر وزیر راه و شهرسازی به سوریه اظهار کرد: سوریه از نظر اقتصادی برای ایران اهمیت زیادی قائل بوده و علاقه‌مند است که ایران به عنوان یک شریک تجاری در اقتصاد سوریه فعال باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که مسیر زمینی ایران به سوریه از طریق عراق به طور کامل بازگشایی نشده است. این موضوع باید در این سفر به عنوان یکی از مسائل اساسی و راهبردی  مطرح شود. باید یک تفاهم بین ایران، سوریه و عراق انجام شود.

وی افزود: با توجه با اینکه سوریه، ایران و به تازگی عراق عضو کنوانسیون تیر شده‌اند و می‌توانند از مزیت‌های آن استفاده کنند، احتمالا بتوانند این موافقت‌نامه سه جانبه را از طریق عراق پیش ببرند چراکه عراق نقش بسیار مهمی در این موضوع دارد. در این صورت زمان و نرخ ارسال کالاهای ایرانی به سوریه و بالعکس از طریق زمینی کاهش یافته و صرفه اقتصادی بسیار خوبی خواهد داشت.

حسینی ادامه داد: ایجاد یک کریدور بین سه کشور می‌تواند به ایجاد یک توازن منطقی در زمینه حمل و نقل بین‌المللی منجر شود تا بتوانیم از یک سری بنادر سوریه هم برای ارسال کالاهای خود به جنوب اروپا استفاده کنیم. اگر وزیر راه و شهرسازی بتواند در این ملاقات طرف سوری را برای ایجاد یک پیمان سه‌جانبه مجاب کند، بسیار تاثیر مثبتی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بیشترین صادرات غیرنفتی ما به عراق داریم و در عین حال سوریه به نوعی عمق راهبردی ایران محسوب می‌شود. وقتی این میزان در سوریه حضور داشتیم حالا باید بتوانیم از نظر اقتصادی هم از سوریه استفاده کنیم، دولت سوریه هم در این مورد چراغ سبز نشان داده است اما راه ما به سوریه از طریق زمینی به شکلی مسدود است. باید از طریق عراق این مسیر به صورت ترانزیت باز شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگر این اتفاق بیافتد کالاهای ما هم سریع‌تر به بازار سوریه می‌رسد و هم از نظر نرخ و قیمت حمل هم به شدت اقتصادی‌تر می‌شود. در سوریه هم تاکید زیادی وجود دارد که این اتفاق رخ دهد. این اتفاق مهم‌ترین هدفی است که باید در این سفر دنبال شود؛ کلیه جوانب آن هم باید بررسی شود تا بعد از مدتی دوباره این مسیر بسته نشود تا ما بتوانیم از آن به عنوان یک مسیر جایگزین برای تجارت با سوریه و همچنین استفاده از بنادر این کشور برای ارسال محصولات به جنوب اروپا استفاده کنیم.

وی افزود: این کریدور نفع زیادی هم برای سوریه خواهد داشت. یک سری از شرکت‌های ایرانی در سوریه در حال کار کردن روی مسائل زیربنایی این کشور هستند. شرکت‌های ایرانی روی چند معدن بزرگ سوری کار می‌کنند. ما به برخی از مواد اولیه‌ای که در سوریه است نیاز داریم. این مسیر می‌تواند رفت و برگشتی باشد و صادرات ایران و سوریه و عراق را پوشش دهد. قطعا با باز شدن این مسیر سعی می‌کنند بخشی از صادرات خود را به سمت ایران یا کشورهای همسایه ایران بیاورند و حتی می‌توانند از بنادر ایران استفاده کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: ایجاد این کریدور یک برد دو سویه هم برای ایران و هم برای سوریه است. می‌تواند سوریه را از بن‌بست خارج کند و هم ایران را در زمینه تجارت با سوریه مقدار زیادی ارتقا می‌دهد. اگر این مسیر ایجاد شود، ایران می‌تواند در اقتصاد سوریه دست بالاتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: سوریه در برخی از کالاها و تولیدات دارای مزیت است برای مثال صنایع شیرینی و شکلات، لباس و .. قوی است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که از قدیم برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه در سوریه کرده‌اند، صنعت سوریه برای تجارت مزیت دارد. اگر این کریدور باز شود با توجه به اینکه ایران و سوریه تحریم هستند، می‌تواند این پیام را به طرف‌های ما بدهد که می‌توانیم با این مسیر بین خودمان تجارت را شروع کنیم و قطعا هم با شروع آن توسعه هم پیدا خواهد کرد.

حسینی خاطرنشان ساخت: هر ماه یک کشتی ایرانی به سوریه اعزام می‌شود اما کافی نبوده و نیاز است که سرمایه‌گذاری روی حمل و نقل زمینی داشته باشیم. ما می‌توانیم در مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با سوریه ارتباط خوبی داشته باشیم. اگر این موافقتنامه عملی شود، بخش‌های دیگر اقتصاد ما هم به شدت می‌توانند از این موضوع منتفع شوند چراکه بازار سوریه بسیار به تولیدات ایرانی نزدیک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز