خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

مابه ازای پول‌های بلوکه قبلا خرج شده است/ از محل این پول‌ها نمی‌توان کار خاصی انجام داد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۶۱۷

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: آزادسازی پول‌های بلکه شده به بانک مرکزی کمک می‌کند تا بازار ارز را مدیریت کند و نیاز بازار را پاسخ دهد اما اینطور نیست که پول جدیدی باشد که منبع جدیدی را به منابع دولت اضافه کند.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تاثیر آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران، بر اقتصاد ایران اظهار کرد:‌ این پول‌ها قبلا خرج شده است. درست است که از منظر قدرت ارزی بانک مرکزی می‌تواند موثر باشد و همچنین از نظر مدیریت بازار ارز کمک‌کننده باشد اما قبلا خرج شده و نمی‌توان آن را دوباره به مصرف رساند.

وی افزود: وقتی دولت نفت یا محصولی فروخته است، ما به ازای ریالی این ارزها به نوعی از بانک مرکزی گرفته شده و این پول هم خرج شده است و هزینه کردن دوباره آن شدنی نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: یعنی دولت در ازای فروش مثلا نفت از بانک مرکزی ریال گرفته اما از آنجا که پول بلوکه شده بود دلاری به بانک مرکزی نداده است، در صورتی که پولی از ایران در کشورهایی که در آنها پول بلوکه شده دارد آزاد شود، دلار را می‌گیرد و به بانک مرکزی می‌دهد که ریال آن را قبلا گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: با این حال آزادسازی این پول‌ها به بانک مرکزی کمک می‌کند تا بازار ارز را مدیریت کند و نیاز بازار را پاسخ دهد اما اینطور نیست که پول جدیدی باشد که منبع جدیدی را به منابع دولت اضافه کند. بنابراین ما به ازای ریالی این پول‌ها خرج شده و دولت ارز آن را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد، بنابراین از محل این پول‌ها نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز