خبرگزاری کار ایران

رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد؛

بازگشت ۳۹ میلیون دلار ارز در ۹ ماهه امسال/ نرخ سامانه نیما دستوری نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۵۰۰

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ما در طول سالیان متوالی به سیاست‌های مالی ارجحیت بیشتری نسبت به سیاست‌های پولی دادیم که این یکی از موضوعات مشکل‌آفرین بود در حالی که در دنیا، این دو موضوع مستقل هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صالح‌آبادی در نشست هم‌اندیشی امروز خود با اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: برای رسیدگی به مشکلات بخش خصوصی تشکیل یک کارگروه مشترک بسیار مهم است؛ کارگروهی که وزارت صمت و گمرک نیز در آن حضور داشته باشند. ما جزیره‌های جدا از هم نیستیم و باید کنار هم کار کرده و مسائل کشور را حل کنیم. از آقای زادبوم می‌خواهم این کارگروه را تشکیل دهند.

وی افزود: مشکلات داخلی جز با تعامل حل نمی‌شود. با همکاری همه می‌توانیم کاری کنیم تا سال آینده بهتر از امسال باشد گرچه در 9 ماهه امسال نیز نسبت به سال گذشته وضعیت عرضه ارز خیلی بهتر بود. در سال 99 در کل سال 36 میلیارد و 482 میلیون دلار تامین ارز به طرق مختلف انجام شد اما در 9 ماهه امسال این میزان به 39 میلیارد و 895 میلیون دلار رسید.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات موضوع بسیار مهمی است که حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها اهمیت دارد اما نرخ آن باید به طوری باشد که صادرکننده متضرر نشود.

صالح‌آبادی اضافه کرد: وضعیت ما در عرضه ارز بسیار خوب بود. در بودجه هم موارد خوبی پیش‌بینی شده است. برای مثال، تسهیلات تکلیفی به جز یک مورد برای بانک‌ها حذف شده و همچنین افزایش سرمایه بانک‌های دولتی پیش‌بینی شده است. در مورد ثبات نرخ ارز در سامانه نیما ثبات خوبی داشتیم که نوسانات زیادی در سامانه نیما نبود و ثبات خوبی داشتیم. در سامانه نیما به هیچ وجه نرخ دستوری نیست و همه تلاش ما بر پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد خواهد بود اما این موضوع کمک همه را می‌طلبد.

وی متذکر شد: ما در طول سالیان متوالی به سیاست‌های مالی ارجحیت بیشتری نسبت به سیاست‌های پولی دادیم که این یکی از موضوعات مشکل‌آفرین بود در حالی که در دنیا، این دو موضوع مستقل هستند. سیاست‌های پولی به مسائل کلان می‌پردازد یعنی دولت از محل‌های دیگر هزینه‌های خود را تامین می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند کمک کند این است که برای مثال اگر کسی مواد اولیه خریداری کرد با ضمانت بانک، اوراق بخرد و این اوراق به صورت حلقه به حلقه پیش بروند تا نقدینگی در بنگاه‌ها کاهش پیدا کند. اگر از ابزارهای اعتباری استفاده کنند می‌تواند در موضوعات کلان اقتصاد تاثیرگذار باشد. خلق نقدینگی ما باید قاعده‌مند باشد. هرچه از ابزارهای اعتباری مثل ال سی داخلی بیشتر استفاده کنیم، اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز