خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح جزییات باقی ماندن سموم بر روی برخی محصولات کشاورزی/ افزایش صادرات فلفل دلمه از ترکیه به روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۷۹۰

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بارخاطر نشان کرد: سازمان حفظ نباتات متولی رصد و پایش سموم باقی‌مانده بر روی محصولات کشاورزی است؛ اما سازمان در سال‌های اخیر این مهم را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این پرسش که در روزهای اخیر مرجوع شدن برخی محصولات کشاورزی به‌دلیل باقی ماندن سموم، رسانه‌ای شده است این مسئله تا چه میزان به صادرات محصولات کشاورزی آسیب می‌رساند؟ گفت: برخی از سموم بر روی چغاله میوه پاشیده می‌شود که این سموم در فرآیند رشد میوه با بارندگی، آبیاری باغات و در معرض هوا بودن از بین می‌روند و خطری را متوجه مصرف‌کنندگان نمی‌کنند.

وی ادامه داد: سمومی که روی محصولات کشاورزی باقی می‌ماند معمولا در ماه‌های آخر پیش از برداشت به آنها زده می‌شود. باید بگویم که این سموم نیز پرخطر نیستند که با مصرف آنها شخص به بیماری خاصی مبتلا و مصرف‌کننده مسموم شود.

نیاورانی با بیان اینکه حد مجاز سموم در محصولات کشاورزی مشخص است، گفت: میزان سموم استاندارد در هر محصول متفاوت است اگر میزان آن در یک محصول بیشتر از حدمجاز باشد صد درصد برای انسان خطرآفرین خواهد بود از این‌رو باید میزان سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی توسط آزمایشگاه‌های وزارت جهاد کشاورزی کنترل شود.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت جهاد مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی برای کنترل میزان سموم در محصولات کشاورزی است؟ بیان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده وزارت جهاد به این وسایل مجهز شود تا زمانیکه این محصولات از رده توزیع خارج نشوند کشاورز لزومی برای خود نمی‌بیند که سموم اضافه را مصرف نکند.

عضو کمیسیون تخصصی صادرات اتاق ایران با اشاره به صدمه دیدن صادرات، تصریح کرد: باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی 2 ضربه به صادرات کشور وارد می‌کند. ضربه اولیه موقت است و کالا مرجوع می‌شود و تمام هزینه‌های صادرات بی‌نتیجه می‌ماند. اما ضربه اصلی حیثیت محصول و کشور را زیر سوال می‌برد و دیگر سایر کشاورزان نمی‌توانند محصول خود را صادر کنند وغیرقابل جبران است به همین دلیل تکرار می‌کنم که دولت باید در کنترل محصولات صادراتی دقت بیشتری کند.

وی بابیان وظایف حاکمیتی وزارت جهاد، گفت: این وزارتخانه باید آزمایش‌ها را به‌صورت رایگان روی محصولات کشاورزی انجام دهد. اما سازمان نباتات این مهم را به بخش خصوصی واگذار کرده است باید بگویم چنین مسئله‌ای در دنیا رایج نیست، تجربه نشان داده است هر جا مسائل مالی مطرح باشد فرصت برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی ایجاد می‌شود.

نیاورانی در پایان خاطر نشان کرد: من نمی‌خواهم به این جو دامن بزنم و قبول نداریم که 100 درصد محصولات ما آلوده هستند. درحال حاضر صادرات فلفل دلمه از ترکیه به روسیه زیاد شده است و در سال‌های آینده خواهیم دید که فلفل دلمه ایران به ترکیه می‌رود سپس با بسته‌بندی جدید به روسیه صادر می‌شود پس می‌توان گفت شاید پشت پرده این ماجراها برخی شیطنت‌های سیاسی وجود داشته باشد و یا شاید برخی از شرکت‌های بزرگ صادراتی برای پس گرفتن بازار روسیه از ما اقداماتی خلاف واقع انجام دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز