خبرگزاری کار ایران

۸۰ میلیون دلار صرفه جویی از مسیر سی ان جی سوز کردن خودروها/ برنامه نفت و صمت برای کاهش مصرف سوخت

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۸۱۹

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با CNGسوز شدن خودروها، به لحاظ ارزی 70 تا 80 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلیل سالاری در مراسم انعقاد قرارداد توسعه و نوسازی خودروهای دوگانه‌سوز که بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایران‌خودرو برگزار شد، با بیان اینکه از سنوات گذشته، وزارت نفت تکالیف خود را در حوزه تامین سوخت ناوگان حمل و نقل به نحو احسن انجام داده است، اظهار داشت: برای ارتقاء کیفیت سوخت 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفت که نتیجه‌بخش بوده و اکنون بخش عمده سوخت کلانشهرها دارای استانداردهای یورو است.

وی افزود: همچنین در حوزه حمل و نقل سنگین مقرر شده که 30 میلیون لیتر به نفت و گاز باکیفیت اضافه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در تولید داخل توانستیم 75 درصد تجهیزات را بومی کنیم، گفت: همچنین سعی کردیم تا در حوزه پژوهش، تولیدات دانش‌بنیان باشند.

سالاری تصریح کرد: ما از خودروی ملی پایه دیزلی سبک 16 تا 18 میلیارد تومان حمایت کردیم تا در مسیر عرضه قرار گیرد که این هدف اجرایی نشد.

وی با اشاره به متنوع سازی در سبد سوخت خاطرنشان کرد: جایگزینی CNG با بنزین و ظرفیت‌سازی در این حوزه در دستور کار قرار گرفت که اکنون ظرفیت ایجاد شده در بخش CNG بیش از ناوگان است. البته اقداماتی هم انجام شد که تعداد خودروهای حمل و نقل سبک اضافه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: تبدیل کارگاهی 1460 خودرو به CNGسوز در دستور کار قرار گرفت و 150 هزار خودرو تبدیل شد. همچنین 650 هزار دستگاه نیز در دست اجرا قرار گرفته است که از این مسیر 180 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.

سالاری تاکید کرد: با CNGسوز شدن خودروها، به لحاظ ارزی نیز 70 تا 80 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم.

وی یادآور شد: در بخش تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه سوز پیش‌بینی می‌شود از محل بند ق تبصره 12 تولید 45 هزار خودرو عملیاتی شود و برای این منظور  بابت دوگانه سوز کردن تاکسی‌ها 425 دلار و به تولید وانت 505 دلار کمک پرداخت کردیم و تمامی این اقدامات در راستای مسئولیت اجتماعی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه نگاه ما در مدیریت مصرف، سودمحور است، بیان داشت: مسائل زیست محیطی هم در برنامه‌‌های ما گنجانده شده و در چینش سبد سوخت مدنظر قرار گرفته است و برای تحقق این امر در برنامه چهارم و پنجم توسعه، تولید 5 درصد خودروی پای دیزلی و برقی دیده شده است.

سالاری با بیان اینکه مشتری‌مداری و افزایش مدیریت مصرف سوخت از جمله اهداف وزارت نفت است، گفت: تکمیل زنجیره تولید و کاهش مصرف سوخت از جمله برنامه‌های مورد حمایت وزارت نفت بوده و ظرفیت قانونی آن نیز فراهم شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: شرایطی فراهم شود طبق تبصره 13 ناوگان فرسوده جایگزین شده و این اتفاق در کارخانجات خودروساز اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز