خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش ۸۰ درصدی قیمت ماهی/ خرید برای مصرف‌کنندگان دشوار شده است/ نرخ انواع ماهی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۷۲۶

مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی خاطر نشان کرد: کاهش صید و پرورش ماهی در کشور باعث افزایش ۸۰ درصدی قیمت ماهی در بازار شد.

فخرالدین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به کاهش عرضه ماهی در بازار، بیان کرد: عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت ماهی در بازار هستند. با کاهش عرضه بدون تردید شاهد افزایش نرخ آن در بازار خواهیم بود. در سال جاری میزان صید نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد از این‌رو قیمت برخی از انواع ماهی در بازار 70 الی 80 درصدی افزایش نرخ را تجربه کرد.

به گفته وی، قیمت ماهی قزل‌آلا در بازارعمده‌فروشی بین 67 تا 69 هزار تومان است این در حالیست که قیمت عرضه آن در بازار بین 75 تا 80 هزار تومان است.

این فعال اقتصادی با اشاره به بحران آب در سال جاری، خاطر نشان کرد: 2 ماهی سردآبی و ماهی گرم‌آبی در کشور تولید و پرورش داده می‌شود. ماهیان سردآبی عبارتند از قزل‌آلا و  سالمون. و انواع ماهیان کپور جزو ماهیان گرم‌آبی قرار می‌گیرند.

این کارشناس حوزه آبزیان ادامه داد: در سال جاری کمبود آب تولید را چالش‌های جدی مواجه کرد در نتیجه میزان تولید کاهش پیدا کرد. زیستگاه ماهیان قزل‌آلا در آب خنک، شفاف و جاری است از این‌رو اگر انسان بخواهد این ماهی را پرورش بدهد باید همین شرایط را ایجاد کند از آنجایی که کشور در سال جاری با کمبود آب مواجه شد میزان تولید این نوع ماهی کاهش پیدا کرد.

احمدی بابیان اینکه میزان صید ماهی در سال جاری به‌دلیل تغییر شرایط اقلیمی تقلیل پیدا کرده است، افزود: صید ماهیان دریایی در سال جاری کاهش پیدا کرده است همین مسئله روی نرخ ماهی جنوب تاثیر مستقیم گذاشت و قیمت انواع ماهی جنوب افزایش نرخ را تجربه کرد. ماهی شیر در بازار کیلویی 150 هزار تومان، ماهی شوریده کیلویی 120 هزار تومان و ماهی حلوا کیلویی 140 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: ماهی استخوانی و ماهی شمال هنوز وارد چرخه بازار نشده‌اند و میزان صید ماهی شمال نیز مانند ماهی جنوب کاهش پیدا کرده است.

وی بابیان اینکه مرغ بیشتر از ماهی در سبد پروتئین خانوارها جای گرفته است، تصریح کرد: قیمت ماهی قزل‌آلا سال گذشته 30 هزار تومان بود اما هم‌اکنون مصرف‌کننده باید این ماهی را کیلویی 75 تا 80 هزار تومان خریداری کند از این‌رو خرید ماهی برای مصرف‌کنندگان دشوار شده است.

احمدی ادامه داد: اگر در یک خانواده 4 نفره، هر شخص بخواهد در یک وعده غذایی 300 گرم ماهی مصرف کند باید یک کیلو و نیم ماهی برای یک وعده غذایی خریداری شود که قیمت آن حداقل 120 هزار تومان خواهد می‌شود در حالی که آن خانواده می‌تواند مرغ منجمد کیلویی 20 هزار تومان خریداری و نیاز پروتئینی خود را تامین کند.

 این کارشناس اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: باسیاست‌های که دولت در کنترل بازار مرغ در پیش گرفت توانست التهاب این بازار را کاهش بدهد. اما در بحث آبزیان هنوز نتوانسته موفق عمل کند. فقدان مدیریت صحیح و مدیران کاربلد درصنعت آبزیان باعث شده است که شاهد ثبات در بازار آبزیان نیستیم و هر روز شاهد افزایش قیمت ماهی هستیم. اگر سیاست‌ درستی در این بخش گرفته شود می‌توان پیش بینی کرد که قیمت ماهی نیز مانند مرغ ثابت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز