خبرگزاری کار ایران

سهم 32 درصدی در تامین منابع مالی از بازار بدهی در سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۷۱۷

نایب رئیس هیات مدیره فرابورس گفت: همانطور که از آمارها به دست می‌آید بیشترین حجم مربوط به انتشار اوراق خزانه با ارزش 287 هزار میلیارد تومان است که تهیه‌کننده آن دولت بوه و پس از اوراق خزانه، اوراق مرابحه بیشترین سهم را داشته است اما در این بخش هم سهم دولتی‌ها بیشتر از فعالان بازار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد وطن‌پور در پنل تخصصی بررسی روش‌های تامین مالی بازار سرمایه با بیان اینکه در 10 سال گذشته از طریق انواع تامین مالی‌ها توانستیم 670 هزار میلیارد تومان تامین مالی داشته باشیم، اظهار داشت: این تامین مالی از طریق انواع اوراق مشارکت، صکوک، رهنی، خرید دِین، گواهی دِین و... بوده است.

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته 670 هزار میلیارد تومان از طرق مختلف از اوراق بدهی تامین مالی شده است که 6.2 دهم درصد آن سهم صکوک، 28 درصد آن سهم تامین مالی اوراق مرابحه، یک دهم درصد سهم اوراق رهنی، 6 درصد سهم اوراق سلف، 28 درصد سهم تامین مالی از طریق اوراق مرابحه و 42.9 درصد سهم اسناد خزانه اسلامی بوده است.

نایب رئیس هیات مدیره فرابورس افزود: همانطور که از آمارها به دست می‌آید بیشترین حجم مربوط به انتشار اوراق خزانه با ارزش 287 هزار میلیارد تومان است که تهیه‌کننده آن دولت بوه و پس از اوراق خزانه، اوراق مرابحه بیشترین سهم را داشته است اما در این بخش هم سهم دولتی‌ها بیشتر از فعالان بازار بوده است.

وطن‌پور افزود: از 670 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق اوراق بدهی در 10 سال گذشته 550 هزار میلیارد تومان سهم دولت بوده که انتشار این حجم از سوی دولت به فشارهای قانونی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم سهم بازار بدهی در تامین مالی افزایش پیدا می‌کند، گفت: در سال 99 این بازار در تامین مالی سهم 32 درصدی داشته و امسال هم تاکنون 24 درصد تامین مالی‌ها از طریق بازار بدهی و انتشار اوراق بوده است و خوشبختانه با چراغ سبز دولت در ارائه مجوزها مواجه هستیم هرچند که جرأت بخش خصوصی در استفاده از این ابزارها مانند دولت نیست چرا که ریسک‌های این بازار و عدم پیش‌بینی پذیری اقتصادی باعث محتاط بودن بخش خصوصی در این حوزه بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به نرخ اوراق یادآور شد: هر بار که نرخ اوراق کاهش یافته شاهد کاهش مقطعی این نرخ بودیم به طوری که در زمستان 98 و بهار 99 پس از کاهش مقطعی نرخ اوراق بلافاصله نرخ اوراق بالا رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز