خبرگزاری کار ایران

بزودی بیش از ۸۰ درصد پرتفوی وغدیر بورسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۶۹۵

به زودی بیش از 80 درصد پرتفوی وغدیر بورسی خواهد شد و این نشان دهنده اهتمام این مجموعه به شفافیت است و زمانی که شفافیت در مجموعه‌ای افزایش می‌یابد، عملا فساد کاهش می‌یابد واگر بتوانیم معضل فساد که گریبان اقتصاد کشور را گرفته، کاهش دهیم یقینا از هدررفت‌ها هم جلوگیری می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر نجفی‌پور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بانک بورس بیمه و خصوصی‌سازی درباره وضعیت سودآوری «وغدیر» اظهار داشت:  سازمان تامین اجتماعی و سهامداران اصلی این سازمان یعنی بازنشستگان نیروهای مسلح شاهد سودآوری جهشی این مجموعه هستند.

وی با بیان اینکه حجم تامین مالی انجام شده در این گروه با مجموع تامین مالی انجام شده در کشور قابل قیاس است، گفت: به زودی بیش از 80 درصد پرتفوی وغدیر بورسی خواهد شد و این نشان دهنده اهتمام این مجموعه به شفافیت است و زمانی که شفافیت در مجموعه‌ای افزایش می‌یابد، عملا فساد کاهش می‌یابد واگر بتوانیم معضل فساد که گریبان اقتصاد کشور را گرفته، کاهش دهیم یقینا از هدررفت‌ها هم جلوگیری می شود.

امیر نجفی پور ادامه داد: علاوه بر این تامین مالی‌ها و بورسی شدن این مجموعه امروز اتفاق مهمی در هلدینگ ساختمانی این مجموعه رخ داده و این مجموعه وارد صنعتی سازی ساختمان شده است.

در ادامه این نشست، امیر عباس حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از عرضه اولیه برخی زیرمجموعه‌های این هلدینگ خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در سال 1404 سهم «گروه مالی غدیر» در سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای کشور است و حجم دارایی گروه مالی غدیر در یک سال گذشته ۸ برابر شده و با بازدهی بالا بخشی از سود تامینی وغدیر را به خود اختصاص داده و پیش بینی می‌شود در سال ١۴٠۴ سهم گروه مالی غدیر در سودآوری سرمایه‌گذاری غدیر به ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: گروه مالی غدیر با دارایی ٢٠ هزار میلیارد تومانی امروز سهام‌دار شرکت‌های مهمی در وغدیر است و امیدواریم با بورسی شدن «گروه مالی غدیر» در سال آینده یکی از بزرگترین عرضه ها در حوزه شرکت های سرمایه‌گذاری را شاهد باشیم.

حسینی تاکید کرد: مجموعه سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۱۴۰۰ بر اساس تکلیفی که از طرف صندوق بازنشستگان نیروهای مسلح برعهده دارد، محور فعالیت خود را بر افزایش بازدهی متمرکز کرده و امسال با سودآوری تقریبا دو برابری درمجموعه شرکت‌های وغدیر مواجه هستیم که گزارش‌های مربوط به این سودآوری در کدال منتشر شده است.

حسینی با بیان اینکه برخی زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری غدیر بعد از سال‌ها از زیان خارج شده اند، ادامه داد: یکی ازاین شرکت‌ها هلدینگ صنعت ساختمانی این مجموعه است که بعد از ۵ سال از زیان خارج شد و با داشتن ۳ مگا پروژه در جزیره کیش، در واقع یکی از مهمترین بازیگران در حوزه ساختمان در این جزیره است و در عین حال با پروژه دانش‌بنیان صنعتی سازی (که امروز به محصول رسیده و نمی توان دیگر آن را پروژه خواند) اکنون به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان ساختمان در آینده کشور مطرح است.

وی با اشاره به درج نماد هلدینگ سیمانی غدیر و عرضه این شرکت در ۲۰ آذر ماه سال جاری، اظهار داشت: این هلدینگ ترکیبی از شرکت‌های سیمانی وغدیر است و ۱۲ درصد سهم تولید سیمان کشورمربوط به این هلدینگ است.

وی ادامه داد: عرضه هلدینگ صنعت و معدن غدیر یکی از بزرگترین عرضه های بورسی خواهد بود و برخی شرکت‌های دیگر مانند فولاد غدیر ایرانیان وفولاد شاهرود در مسیر عرضه قرار دارند و با این روند، در پایان سال مالی آینده ترکیب دارایی بورسی وغدیر از مرز ٢٠٠٠ هزار میلیارد ریال عبور خواهد کرد.

همچنین، وحید محمودی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارسیان درباره  مطالبات اوره‌ای این شرکت از دولت گفت: طی سال‌های گذشته همواره این موضوع مطرح بوده و برای اولین بار حسابرسی یارانه‌ای این مطالبات طی سال‌های ۹۸ تا پایان سال ۹۹ به اتمام رسیده و در حال ارسال به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، همچنین جلساتی با نهاد  ریاست جمهوری برای  درج مطالبات از محل فروش اوره در بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار شده یا اینکه مطالبات اوره ای «پارسیان»در قالب بند (ی) تبصره یک بودجه که تهاتر با نفت را اجازه می‌دهد، به این جدول اضافه شود و از این محل مطالبات اوره ای دریافت شود یا تهاتر دارایی انجام شود، بنابراین برای تسویه مطالبات اوره ای یکی از این مسیرها انجام خواهد شد .

محمودی با بیان اینکه مجموع مطالبات اوره ای این شرکت از دولت حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تا 31 شهریور سال جاری برآورد می شود، گفت: حسابرسی یارانه ای این مطالبات تا پایان سال 1399 انجام شده و بر اساس ما به التفاوت قیمت یارانه ای مصوبه دولت، با نرخ حدود 7960 ریال به جهاد کشاورزی فروخته می شود ولی قیمت تمام شده ۲۵ هزار ریال است و در بورس کالا نیز با قیمت 140 تا 150 هزار ریال به فروش می رسد که تفاوت قابل توجه است و با توجه به افزایش 30 درصدی قسمت سوخت، امیدواریم که حداقل بر اساس بهای تمام شده اوره تسویه انجام شود و در خصوص مابه التفاوت نیز بر اساس قیمت نقدی بورس حصه انجام شود.

وی با بیان اینکه از نظر فروش صادراتی وضعیت مطلوبی داریم و حاشیه سود خیلی خوبی داریم ، امیدواریم دولت در بودجه سال 1401 قیمت خوراک را تغییر ندهد و مبنای محاسبه قیمت سال جاری باشد که البته رشد 30 درصدی داشته است و زمزمه های افزایش نرخ مجدد به هین میزان در سال 1401 نیز شنیده می شود.

محمودی با بیان اینکه علاوه بر شرکت‌های اصلی غدیر یعنی شرکت نفت و گاز پارسیان که با جهش سوداوری روبرو بوده طی یک سال اخیر توانسته از ظرفیت های بین المللی برای افزایش فروش و درآمد استفاده کند، ادامه داد: بخشی از این جهش سودآوری این شرکت را افزایش قیمت جهانی دانست و بخشی از این افزایش سودآوری مربوط به سیاست های متمرکز در قیمت گذاری اوره بوده که برای نخستین بار در پارسیان اجرا شده و به همین دلیل در سال جاری اوره را با قیمت‌های بالاتر از قیمت جهانی فروختیم که در گذشته چنین تجربه‌ای نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز