خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

آخرین وضعیت بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق/ وزارت نیرو کالا در برابر پول را قبول ندارد/ فشارهای سیاسی کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۶۴۰

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: در مورد نحوه بازگشت پول، وزارت نیرو باید با مسئولان عراقی مذاکره کرده و به نتیجه برسد. با این حال وزارت نیرو کالا در برابر پول وارد نمی‌کند بلکه خود پول را می‌خواهد. آنچه که مهم است این است که وزارت نیرو به پول خود خواهد رسید. میزان پول‌های ایران در عراق بین 5 تا 7 میلیارد دلار است که کل گاز فروخته شده به این کشور توسط وزارت نیرو نیز به صورت دلاری بوده است.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق اظهار کرد: ما یک میزان پول از عراق طلبکار هستیم که به دلیل شرایطی که داشت در بازپرداخت آن تاخیر کرده بود. به نظر می‌رسد شرایط این کشور کمی آزادتر شده، از طرف دیگر مذاکرات انجام شده بین دو کشور درحال نتیجه‌گیری است. بنابراین عراق بخش زیادی از پول‌های ایران در این کشور را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: عراقی‌ها مشکل مالی داشتند و علاوه بر این فشارهای آمریکا هم وجود داشت که مانع از بازپرداخت این پول‌ها می‌شد. فشارهای سیاسی هم کاهش یافته و در مجموع شرایط این کشور به شکلی شده که می‌توانند بخشی از پول‌های ایران را بپردازند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در مورد نحوه بازگشت پول، وزارت نیرو باید با مسئولان عراقی مذاکره کرده و به نتیجه برسد. با این حال وزارت نیرو کالا در برابر پول وارد نمی‌کند بلکه خود پول را می‌خواهد. آنچه که مهم است این است که وزارت نیرو به پول خود خواهد رسید. میزان پول‌های ایران در عراق بین 5 تا 7 میلیارد دلار است که کل گاز فروخته شده به این کشور توسط وزارت نیرو نیز به صورت دلاری بوده است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون مدت زمان بازگشت این پول به ایران بیان کرد: فعلا مدت زمانی برای بازگشت پول مشخص نشده و باید در مذاکرات مشخص شود. رابطه ما با عراق یک رابطه منطقی و دوستانه است. ضمن اینکه حقوق خود را دریافت می‌کنیم ولی اینطور نیست که این کشور را تحت فشار قرار دهیم یا آنها نخواهند که پول ایران را بپردازند. یعنی دو کشور تعارضی با یکدیگر ندارند بلکه یک رابطه منطقی و دوستانه جریان دارد، به اقتضائات زمانی با یکدیگر همکاری می‌کنیم و امیدواریم که این مشکل هم حل شود.

آل اسحاق در واکنش به خبر منتشر شده مبنی بر قطع واردات برق و به حداقل رساندن واردات گاز عراق از ایران  گفت: بعید می‌دانم که چنین خبری درست باشد، وضعیت عراق به شکلی است که نیاز کامل به برق و گاز ما دارد. هنوز هم عوامل دیگری که بتوانند جایگزین شده و این نیاز را جبران کنند، به این زودی‌ها امکان‌‌پذیر نیست لذا اصل این صحبت مبنا ندارد. عراق هم نیاز دارد و هم الان امکان تامین دیگری برای این کشور موجود نیست و هم اینکه دلیلی ندارد که ایران و عراق با یکدیگر تعارض داشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: موضوع ایجاد اتحادیه اقتصادی بین ایران، ترکیه و عراق که پیشنهاد آن توسط عراقی‌ها داده شد، مهم‌تر از موضوع پول‌های بلوکه شده است. اگر چنین پیمان منطقه‌ای ایجاد شود، تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت. ما ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم که حتی در آینده ممکن است دیگر کشورها هم به آن ملحق شوند. منتها این پیشنهاد یک عزم جدی می‌خواهد همه مسئولین مربوطه در ایران هم از اصل تشکیل چنین اتحادیه‌ای استقبال می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز