خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق ایران و تاجیکستان در گفت‌وگو با ایلنا:

راه صادرات به تاجیکستان از طریق ترکمنستان باز شد/ از دست رفتن بازار تاجیکستان به دلیل حضور مخالف دولت در ایران/ با برنامه‌های تلویزیون کشور به هیچ جایی نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۹۶۵

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان اظهار داشت: نمی‌توان بدون ارتباط با دنیا رشد اقتصادی داشت. با برنامه‌هایی که تلویزیون تولید می‌کند و مذاکره و ارتباط با دنیا را زیر سوال می‌برد کشور به هیچ جایی نمی‌رسد.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد برگزاری اجلاس اکو و تاثیر آن بر تجارت ایران و تاجیکستان اظهار کرد:‌ نتایج همه سفرهایی که دولتمردان به کشورهای مختلف داشته‌اند کوتاه‌مدت بوده است. این سفر آقای رییس جمهور به نوعی متفاوت بود چراکه با کشورهای مختلف مذاکره شد و نگاه منطقه‌ای داشتند. اینگونه موارد کمک‌های بسیاری می‌کند؛ برای مثال راه‌آهن مشهد-سرخس که در دولت آقای هاشمی و در پی نشست اعضای او تاسیس شد تاثیر بسیار زیادی بر تجارت کشور دارد.

وی افزود: مشکلات خارجی وجود دارد اما مشکل اصلی در داخل کشور است که تصمیمات پخته و کاملی گرفته نمی‌شود. متاسفانه دستکاری زیادی در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی شده که منجر به مشکلات شده است. قیمت ارز یا کالاهای وارداتی و صادراتی هم از این جمله است. الان هم مجلس و هم برخی از دولتمردان به دنبال دستکاری هستند. این اتفاقات نقش سفرهای این چنینی را کاهش می‌دهد. برای مثال پیمان شانگهای بسیار باارزش است اما ما باید خود را برای استفاده از این پیمان‌ها استفاده کنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان در ادامه تصریح کرد: نمی‌توان بدون ارتباط با دنیا رشد اقتصادی داشت. با برنامه‌هایی که تلویزیون تولید می‌کند و مذاکره و ارتباط با دنیا را زیر سوال می‌برد کشور به هیچ جایی نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: راه آهن مشهد- سرخس نقش بسیار بزرگی در تجارت ایران با کشورهای آسیای میانه، کشورهای جدا شده از شوروی، افغانستان روسیه و چین دارد. هر مسیری که در این راستا راه اندازی شود بسیار مفید خواهد بود. جمهوری اسلامی کمترین پیمان‌ها را در دنیا با کشورها دارد. تفاهمنامه‌های ما بسیار کم است و تعرفه‌های زیادی پرداخت می‌کنیم. بنابراین اجلاس‌هایی مانند اکو بسیار مفید است مشروط به اینکه در داخل کشور آمادگی بهره‌برداری از آنها داشته باشیم.

روشنک خاطرنشان کرد: بعد سفر رییس جمهور به شانگهای زمینه تجارت با تاجیکستان دچار تحول شد و جایگاه بازرگانان ایرانی در این کشور ارتقا یافت. امیدواریم که در مورد اجلاس اکو نیز اتفاق مشابهی رخ دهد.

وی متذکر شد: مشکلاتی که قبلا با تاجیکستان در زمینه تجارت داشتیم را الان تقریبا نداریم. برای مثال ما نمی‌توانستیم از طریق ترکمنستان به تاجیکستان کالا ارسال کنیم چراکه این دو کشور رابطه خوبی باهم نداشتند و اجازه ترانزیت کالا از خاک ترکمنستان به تاجیکستان داده نمی‌شد. کالاهای صادراتی ما از طریق ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان تخلیه و دوباره بارگیری می‌شد خوشبختانه این مشکل حل شد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان گفت: مشکل بعدی برخورد تاجیکستان با کالاها و تجار ایرانی بود که رفتار به نوعی بود که شبیه به ممنوعیت می‌شد خوشبختانه با سفر آقای رییس جمهور به تاجیکستان این روند برعکس شده و کاملا استقبال می‌کنند. بعد از سفری که یکی از مخالفان دولت تاجیکستان به ایران داشت ما بازارها و جایگاه خود را از دست دادیم. مواد غذایی که ما به این کشور صادر می‌کردیم بسیار کم شده و کشورهای دیگر جایگزین شده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: میلگرد، مواد شوینده، مواد معدنی و تولیدات کشاورزی می‌توانیم صادر کنیم. متاسفانه در صنعت ما کالای قابل توجهی برای صادرات وجود ندارد. در سال‌های گذشته ما 500 قلم کالا به تاجیکستان صادر می‌کردیم اما الان به 10 قلم کالا رسیده است. با این حال از شروع امسال و با تحولات رفتار ایران با تاجیکستان حجم تجارت افزایش رسیده اما هنوز به میزان قبل نرسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز