خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران:

جمعیت شهر تهران پیر می‌شود / بادرآمدترین شغل پایتخت پانسیون نگهداری از سالخوردگان خواهد بود/ استقرار یک و نیم میلیون نفر تهرانی درسکونتگاه‌های غیررسمی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۶۹۸

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه اگر روند جمعیتی به همین شکل ادامه پیدا کند با ابرچالش افزایش جمعیت در تهران مواجه خواهیم بود گفت: به طور قطع باید به تحرکات جمعیتی در استان تهران ورود کنیم که در این باره برنامه‌هایی در سند آمایش سرزمین ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهرام عدالتی در نشست خبری امروز با بیان اینکه توسعه سرزمین بدون مشارکت رخ نمی‌دهد و اگر ارکان مشارکت وجود نداشته باشد توسعه به واژه‌های اتنزاعی تبدیل می‌شود گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مرجع اصلی آینده‌نگر و ترسیم فردا است و با مشارکت است که می‌توانیم توسعه را شکل دهیم.

وی با بیان اینکه در ایران توسعه همواره از منظر دولت تعریف شده گفت: نگاه برنامه‌ریزی جامع در همه امورات در کشورمان وابسته به دولت بوده و این در حالی است که قدرت پاسخگویی دولت همواره کاهش پیدا می‌کند و این روند خواسته و ناخواسته در کارکرد دولت اثر می‌گذارد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه در تمام برنامه‌های توسعه‌ای دولت باید تسهیل‌گر توسعه باشد و نه متصدی آن گفت: توسعه را دولت رقم نمی‌زند بلکه ملت باید توسعه را پیش ببرد و دولت باید نقش راهبری داشته باشد و اگر توسعه را به دغدغه ملی تبدیل کنیم در آن زمان است که  موفق عمل کرده‌ایم.

عدالتی با اشاره به شرایط تهران امروز گفت:‌ امروز در حالی که استان تهران سهم 8 دهم درصدی یعنی کمتر از یک درصد جغرافیای کشور را در اختیار دارد جمعیت آن به 16.6 میلیون نفر رسیده و 25 درصد تولید ناخالص کشور متعلق به استان تهران است همین اعداد و ارقام نشان می‌دهد تهران می‌تواند بزرگترین فرصت یا تهدید توسعه کشور محسوب شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه اگر روند جمعیتی به همین شکل ادامه پیدا کند با ابرچالش افزایش جمعیت در تهران مواجه خواهیم بود گفت: به طور قطع باید به تحرکات جمعیتی در استان تهران ورود کنیم که در این باره برنامه‌هایی در سند آمایش سرزمین ارائه شده است.

عدالتی با اشاره به بحث جابجایی پایتخت در کشور اظهار داشت: درباره جابجایی پایتخت در سال 96 مجلس قانونی را تصویب کرد . در حال حاضر تهران به قطب جمعیتی بهداشتی درمانی و اقتصادی کشور تبدیل شده و برای کاهش آهنگ رشد جمعیت نیاز به این داریم که برخی از نقش‌های تهران را بر اساس سند آمایش سرزمین کم کنیم.

وی درباره مخاطرات افزایش جمعیت در تهران گفت: با ادامه افزایش جمعیت با پدیده مهاجرت‌های زیست محیطی مواجه می‌شویم و امروز با مساله افزایش شهرنشینی و مخاطرات روبرو هستیم که این  باعث می‌شود ناقوس مرگ روستاها به صدا دربیاید.

عدالتی تاکید کرد: در حالی که پنج دهه گذشته 70 درصد جمعیت کشور روستانشین بودند امروز با گذشت نیم قرن شاهد آن هستیم 75 درصد جمعیت کشور شهرنشین شده‌اند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تاکید کرد: ‌اگر با همین روند پیش برویم کمتر از 10 درصد جمعیت کشور روستاشین خواهیم شد و شاهد ناپدید شدن روستاها در ایران خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت نقش شهرداری‌ها در آبادانی شهرها و روستاها اظهار داشت: روابط دولت مرکزی با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیاز به بازسازی دارد اما سوال مهم این است که آیا توسعه از منظر شهرداری‌ها با توسعه از دولت مرکزی یکسان است.

عدالتی با بیان اینکه شاهد افزایش سکونت‌گاه‌‌ها غیررسمی دراستان تهران هستیم اظهار داشت: امروز بحث سکونت‌گاه‌های غیررسمی یک مساله است و با افزایش قیمت ملک و مسکن و همچنین در صورت نامطلوب بودن شرایط معیشتی مردم سکونتگاه‌های غیررسمی افزایش پیدا می‌کند و به سمت افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی در پیرامون شهری و نقاط روستایی خواهیم بود.

وی تاکید کرد:‌ زمانی باید به دنبال کاهش تبعات سکونتگاه‌های غیررسمی بودیم که جمعیت منطقه اکبرآباد و اسلام‌شهر حدود پنج هزار نفر بودند اما امروز جمعیت این مناطق به بیشتر از 200 هزار نفر رسیده است و اگر امروز هم این موضوع را مورد بررسی قرار ندهیم در 20 سال آینده بهارستان های متعددی با جمعیت‌های قابل توجه در پیرامون تهران خواهیم داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه جمعیت شهر تهران به سمت پیری می‌رود گفت: امروز جمعیت سالخورده‌ها در تهران در حال افزایش است اما در عین جمعیت اطراف تهران در حال جوان شدن  هستند و آن هم به دلیل مهاجرت قابل توجه به پیرامون تهران است که عمده این افراد هم آقایان مجرد هستند که برای کار به این مناطق مهاجرت کردند.

عدالتی با بیان اینکه جمعیت 14 استان در تهران متمرکز شده است گفت:‌  بیش از 5.5 میلیون از این جمعیت در پیرامون شهری هستند که فاقد برنامه‌ریزی توسعه‌ای است و از این عدد چهار میلیون هم در محدوده‌های حاشیه‌نشینی سکونتگاه‌های غیررسمی و در نقاط نامساعد مستقر شدند.

وی تاکید کرد: ‌با توجه به پیری جمعیت تهران یکی از پردرآمدترین مشاغل آینده پانسیون‌های مربوط به نگهداری سالخوردگان و افراد مسن خواهد بود و از حالا باید به فکر مدیریت این موضوع باشیم و برای هر دو گروه از جمعیت جوان پیرامون تهران و پیر شهر تهران برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به توسعه شهرنشینی در استان تهران گفت: اگر روند به همین شکل پیش برود 70 نقطه روستایی استان تهران به شهر تبدیل خواهد شد و با مشکلاتی در این حوزه مواجه می‌شویم.

عدالتی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چه تعداد جمعیت در سکونتگاه‌های غیررسمی در داخل شهر تهران زندگی می‌کنند گفت: طبق آمار موجود یک و نیم میلیون نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و 37 نقطه شهری با 2.5 میلیون نفر جمعیت در طرح ستاد ملی بازآفرینی شهری قرار گرفتند.

وی ادامه داد:‌ همچنین از جمعیت 800 هزار نفری در روستاهای استان تهران 300 هزار نفر آنها در خانه‌های غیرمقاوم مستقر هستند که این واحدها به شدت در مقابل زلزله آسیب پذیرند.

عدالتی تاکید کرد:‌ در این بین 350 هزار نفر نه جمعیت شهری و نه جمعیت روستایی محسوب می‌شود که بخشی از این جمیت در چادر زندگی می‌کنند.

عدالتی گفت: تنها راه نجات مشکل سکونت در استان تهران بازآفرینی شهری است و باید بازآفرینی شهری را به درستی به ا جرا برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز