خبرگزاری کار ایران

قاسمی مطرح کرد؛

راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران – فنلاند/ مذاکره با پاکستان برای حمل مستقیم کالا به چین/ مسکن مهر با عمر ۶ ساله باید بازسازی استحکام شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۵۳۵

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده قرار بر این است که مسیر ترانزیتی به فنلاند راه‌اندازی شود و با این مسیر جدید که بخشی از آن ریلی است کالا 21 روزه از ایران به فنلاند می‌رسد این در حالی است که پیش از این کالا در مدت زمان سه ماهه از ایران به فنلاند می‌رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا رستم قاسمی در سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز چه در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل و چه حوزه مسکن نیاز به تغییر روش و استفاده از دانش‌های نوین داریم، اظهار داشت: این توانمندی در کشور وجود دارد و شرکت‌های قوی دانش بنیان در کشورمان فعال هستند و نمونه‌هایی هم از تغییر در روش‌های اجرا داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: ساخت و ساز با استفاده از روش‌های نوین منجر به کاهش مصرف و حفظ منابع بیشتری می‌شود و این میزان مصرف چه در بخش مصالح و چه در بخش انرژی در کمتر کشوری دیده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسکن نگرانی‌هایی وجود دارد تاکید کرد: طبق ساختار وزارت راه و شهرسازی این دستور را دادیم که روش‌ها باید تغییر کند و توانمندی تغییر روش و استفاده از روش‌های نوین در کشور وجود دارد.

قاسمی با اشاره به توانمندی‌های کشور و مزیت‌های آن گفت: کشورمان در موقعیتی قرار گرفته است که مزیت‌های بسیار جدی در حوزه حمل و نقل دارد و می‌توانیم در این حوزه ثروت‌ساز باشیم گفت: ایران به لحاظ ژئوپلتیکی مزیت‌های بسیار خوبی برای درآمدزایی می‌تواند داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات با پاکستان برای افزایش ترانزیت و حمل بار از مسیر ایران خبر داد و گفت: بر اساس نشستی که اخیرا با پاکستان داشتیم قرار بر این است که کامیون‌های ایرانی از هر نقطه کشور بتوانند از این مسیر یکپارچه به چین برسند و کالا در این مسیر تا اروپا منتقل شود.

قاسمی از راه‌اندازی ترانزیت کانتینری فنلاند خبر داد و گفت: بر اساس توافقات انجام شده قرار بر این است که  مسیر ترانزیتی به فنلاند راه‌اندازی شود و با این مسیر جدید که بخشی از آن ریلی است کالا 21 روزه از ایران به فنلاند می‌رسد این در حالی است که پیش از این کالا در مدت زمان سه ماهه از ایران به فنلاند می‌رسید.

وی با بیان اینکه در بخش ریلی از برنامه ششم توسعه بسیار عقب ماندیم گفت: طبق برنامه ششم توسعه راه‌آهن باید سهم 30 درصدی در بار و سهم 20 درصدی در مسافر داشته باشد که در حال حاضر که در انتهای دوره برنامه ششم توسعه هستیم این اعداد کمتر از 10 درصد است. دلیل این عقب‌ماندگی ها در بخش حمل و نقل ریلی سرعت بسیار پایین قطار، عدم اتصال راه‌آهن به چشمه‌های بار و فرسودگی بسیار بالای ناوگان ریلی است که تمام این عموامل حمل با قطار را غیراقتصادی کرده است.

وزیر راه و شهرسازی اداه داد: هر چند حدود 15 هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور ساخته شده است اما بهره‌وری از آن بسیار پایین است و ناوگان کشورمان از فرسودگی بالایی در این حوزه مواجه است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول جاده‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 200 هزار کیلومتر طول جاده‌ای کشورمان است که منابع ایران صرف این ثروت شده و باید بتوانیم از آن محافظت کنیم.

قاسمی افزود: در کیفیت ساخت جاده‌های کشور به غیر از بحث قیر با ضعف‌های دیگری مواجه هستیم و در حوزه اجرا در ساخت و ساز ضعف‌های زیادی داریم که تنها مشکلمان به قیر برنمی‌گردد. انتخاب مسیر درست، بسترسازی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و در این زمینه با ضعف‌های زیادی مواجه هستیم.

وی گفت: متاسفانه حتی آزادراه‌های کشورمان هم پس از چند سال ساخت با تخریب بالایی مواجه می‌شود که این نشان دهنده ضعف در اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه‌های سنگین برای نگهداری از جاده‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر فقط برای نگهداری و تعمیر 200 هزار کیلومتر راه آسفالته نیاز به سی هزار میلیارد تومان بودجه داریم بنابراین باید در زمینه روش‌های ساخت تجدیدنظر کنیم تا کیفیت ساخت و ساز بالا برود و کمتر خرج نگهداری از این زیرساخت‌ها کنیم.

قاسمی با بیا ن اینکه شیوه‌های نوین برای ساخت و ساز در کشور وجود دارد گفت: در اوایل اعمال تحریم‌ها من در هایتک‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور حضور داشتم و در آن زمان تصور نمی‌کردند که بتوانیم تجهیزات مورد نظر را بومی سازی و از توان داخل استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره  به عقب‌ماندگی در استفاده از روش های نوین در حوزه مسکن گفت: در حالی که روش های نوین در بخش مسکن در کشورمان هنوز به سطح سه نرسیده است دنیا سطوح هفت و هشت را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل است که ما انرژی بسیار زیادی را در بخش ساختمان از دست می‌دهیم که تمام اینها هزینه‌های سنگین اما پنهانی را به کشور تحمیل می‌کند.

قاسمی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از مسکن مهر در سمنان اظهار داشت: مسکن مهر در برخی از شهرها در حالی که هنوز شش سال از عمر آن نگذشته نیاز به بازسازی استحکام دارد و این نشان می‌دهد که نظارت دقیقی در این حوزه نداشتیم و این شیوه معیوب نظارت در بخش نظام مهندسی ما را به این نتیجه رسانده است.

وی با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: در حال حاضر 360 هزار کامیون در کشورمان در تردد هستند که فرسودگی بسیار بالایی دارند و علاوه بر مصرف انرژی بسیار بالا زیرساخت‌های جاده‌ای را هم تخریب می‌کنند. برای مثال امروز ناوگان فرسوده کشور مسیر تهران – بندرعباس و بر عکس را در 10 روز طی می‌کند که این صرفه اقتصادی ندارد.

قاسمی با بیان اینکه باید بتوانیم خارج از اعداد و ارقام بودجه تحولی در نوسازی ناوگان داشته باشیم گفت: در بودجه 1401 پیش بینی کردیم بدون لطمه به بودجه جاری بتوانیم طرح‌های بزرگ عمرانی به اجرا برسانیم.

وی گفت:‌ امسال بیش از شش هزار میلیارد تومان پروژه آزادراهی و بزرگراهی در دست کار است و می‌توانیم بسیاری از پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی را با روش‌های جدید تامین مالی به اجرا برسانیم.

قاسمی درباره افزایش قیمت قیر در ماه‌های گذشته تاکید کرد: در شرایط بسیار سخت با افزایش قیمت قیر مواجه هستیم که البته برای پایین آوردن قیمت مذاکراتی را در مجلس داشته‌ایم. امکانات نفتی در کشور بسیار زیاد است و نباید قیمت قیر تا این حد افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بکارگیری روش‌های جدید تامین مالی و ساخت مسکن گفت: در حوزه مسکن هم از تمام فعالان این حوزه وشرکت‌های دانش بنیان برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی وعده داده شده التماس دعا داریم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز