خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

برای امنیت سایبری باید اینترانت ملی راه‌اندازی شود/ برای پلتفرم‌های خارجی قانون تعریف می‌کنیم/ سامانه‌های ملی نباید تحت کنترل خارجی‌ها باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۱۱۸

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت:‌ در مورد امنیت سایبری هم باید شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود تا برای سامانه‌های داخلی ما اینترانت ملی ایجاد شود. البته برای مردم مانعی ندارد که از اینترنت و شبکه وب جهانی استفاده شود، اما سامانه‌ها باید تحت نظر شبکه ملی اطلاعات باشد.

علی جدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد افزایش امنیت سایبری اظهار کرد: سامانه‌هایی که ملی است و اطلاعات ملی روی آنها وجود دارد، به صلاح نیست که در شبکه وب که تحت کنترل کشورهای خارجی است و سرورهای خارج از کشور آنان قرار داده شود. بسیاری از هک‌هایی هم که صورت می‌گیرد از خارج از کشور انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از مواردی که در رای اعتماد به وزیر جدید روی آن تاکید داشتیم، موضوع شبکه ملی اطلاعات و اینترانت ملی برای سامانه‌های ملی که در داخل از کشور استفاده می‌شود، بوده است. اگر می‌خواهیم سامانه‌های ما امنیت کافی را داشته باشند، دسترسی خارج از کشور به آنها کاهش یافته و راحت هک نشود.

جدی تصریح کرد: طرح صیانت از کاربران مجازی هم به نوعی مکمل این موضوع است. من با اینکه در طرح صیانت محدودیتی برای کاربران ایجاد شود موافق نیستم؛ اما این هم درست نیست که پلتفرم‌ها هرکاری بخواهند با کاربران انجام دهند؛ صفحه آنها را ببندند یا به راحتی به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشند و عملا پاسخگو هم نباشند، این موضوع در هیچ کجای دنیا پذیرفته شده نیست. در آمریکا، اروپا، کانادا و کشورهای آسیایی یک سری مقررات برای پلتفرم‌ها تعریف شده که در قالب آنها ارائه خدمات دهند. صفحه من به عنوان یک نماینده مجلس نزدیک به دوماه بسته شد بدون آنکه بدانم چرا این اتفاق افتاده است. قطعا برای یک کاربر عادی کار سخت‌تر خواهد بود.

وی در ادامه گفت:‌ بنابراین ما به دنبال محدود کردن در طرح صیانت نیستیم بلکه به دنبال حمایت از حقوق کاربران هستیم. در مورد امنیت سایبری هم باید شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود تا برای سامانه‌های داخلی ما اینترانت ملی ایجاد شود. البته برای مردم مانعی ندارد که از اینترنت و شبکه وب جهانی استفاده شود، اما سامانه‌ها باید تحت نظر شبکه ملی اطلاعات باشد.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: طرح صیانت بیشتر در مورد کاربران عادی است که پلتفرم‌های داخلی و خارجی استفاده می‌کنند اما بیشتر تعریف مقررات برای پلتفرم‌ها است یعنی مقرراتی برای پلتفرم‌ها تعیین می‌کنیم تا در قالب آنها به کشور خدمات دهند که عملا حق و حقوق کاربران ما ضایع نشود. برای مثال اینستاگرام به راحتی صفحات را بسته و توضیحی هم در این مورد نمی‌شود یا گوگل بدون اطلاع یک نرم‌افزار را حذف می‌کند.

وی همچنین گفت:‌ در کانادا، سایت‌هایی که پسوند داخلی دارند بسیار بیشتر از سایت‌های دیگر بازدید دارند. قریب به اتفاق پلتفرم‌ها در کشورها حتی همین کشورهای آسیایی دفتر دارند و در برابر حق و حقوق کاربران پاسخگو هستند. کشورها به این پلتفرم‌ها قرارداد دارند و توافق کرده‌اند تا نمایندگی داشته باشند. مثل این است که یک کشور خارجی یک سری تجهیزات یا خودرو در داخل کشور به مردم بفروشد اما نمایندگی نداشته باشد.

جدی در ادامه تصریح کرد: ما در طرح صیانت، وزارتخانه را موظف می‌کنیم که مقرراتی برای پلتفرم‌ها تعریف کند تا بتوانند در چارچوب انها در کشور فعالیت کنند. یکی از این موارد پاسخگویی به کاربران داخلی است. البته این حالت خام طرح صیانت است و احتمالا در ادامه نمایندگان نظر دیگری داشته باشند و تغییرات زیادی هم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز