خبرگزاری کار ایران

افزایش ۱۱۰ درصدی صادرات خاویار در نیمه نخست امسال

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۶۹۵

معاون دفتر آمار گمرک گفت: در نیمه نخست امسال، بیش ۱.۳ تن خاویار به ۲۳ کشور جهان صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۰ درصد در وزن و ۵۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از گمرک ایران، آرزو غنیون، معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران گفت: خاویار ایران همواره از کالاهای صادراتی منحصر به فرد کشور است که در اقصی نقاط جهان طرفداران خاص خود را دارد، بر اساس آمار و اطلاعات موجود و مقدماتی تجارت خارجی کشور، طی نیمه نخست امسال، به میزان ۱.۳ تن خاویار به ارزش ۵۳۹ هزار دلار به ۲۳ کشور دنیا صادر شده است.

وی اضافه کرد: این میزان صادرات خاویار، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش ۱۱۰ درصدی در وزن و ۵۰ درصدی در ارزش است به عبارت دیگر میزان صادرات خاویار طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به میزان ۶۰۵ کیلوگرم و به ارزش ۳۶۰ هزار دلار بوده است.

معاون دفتر آمار گمرک در خصوص مقاصد صادرات این محصول گفت: عمده‌ترین شریک تجاری در خرید خاویار ایران، کشور امارات متحده عربی (به عنوان کشور طرف معامله) بوده که به تنهایی خریدار حدود ۳۲ درصد از سهم وزنی و ارزشی خاویار ایران در ۶ ماهه نخست امسال بوده است. پس از آن کشور انگلستان با سهمی حدود ۱۷ درصد از وزن کل صادرات خاویار، در رتبه دوم قرار گرفته است.

غنیون افزود: کشورهای پرتغال، کویت و ژاپن هریک با سهم حدودی ۶ درصد از وزن کل خاویار صادراتی ایران در نیمه نخست سال جاری، رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از این میزان صادرات خاویار، ۴۶۶ کیلوگرم به ارزش ۲۰۲ هزار دلار به پنج کشور اروپایی انگلیس، اسپانیا، سوئیس، یونان و پرتغال صادر شده است که به تعبیری حدود ۳۷ درصد خاویار صادراتی ایران به اروپا بوده است.

معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران گفت: هرچند خاویار در زمره کالاهای لوکس به شمار می‌رود و خریداران محدود و ویژه خود را دارد و از طرفی در مقایسه با کل صادرات غیر نفتی کشور، سهم بسیار ناچیزی از وزن و ارزش را داراست، اما شایسته است به عنوان کالایی نشان دار از کشور ایران، همانند فرش دستباف، زعفران و … همواره در فهرست کالاهای صادراتی ایران، جای داشته و بلکه بدرخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز