خبرگزاری کار ایران

توضیح در مورد خبر توقف پرورش گونه‌ای از میگو در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۰۳۹

آلودگی رودخانه کارون هیچ تاثیری بر تولید میگو در خوزستان نداشته و مجتمع چوئبده آبادان به عنوان اولین و بزرگترین مجتمع پرورش میگوی کشور آب مورد نیاز خود را از تلفیق آب خلیج فارس (در هنگام مد) و آب رودخانه بهمنشیر تامین می‌نماید.

به گزارش ایلنا؛ سازمان شیلات استان خوزستان در پاسخ به مصاحبه ایلنا با آقای بهروز کاکاوند، مدیر عامل محترم صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور با عنوان «توقف پرورش گونه وانامی میگو در خوزستان با آلودگی کارون/ بسیاری از بازارهای اروپایی را از دست دادیم/ روسیه استانداردهای میگوی ما را تایید نمی‌کند» توضیحاتی را ارائه کرده است:

1.قطعاً اطلاعات رسیده به مدیر عامل محترم صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور به دهه‌های قبل استان خوزستان باز می‌گردد و اطلاعات ایشان مربوط به آمار تولید میگوی استان خوزستان تا قبل از دهه 90 بوده و اطلاعات سال‌های جاری را در اختیار نداشته اند؛ جهت استحضار ایشان، به استثناء سال  1384 در مابقی سال‌ها تولید میگوی خوزستان بدون وقفه ادامه داشته است.

2. آلودگی رودخانه کارون هیچ تاثیری بر تولید میگو در خوزستان نداشته و مجتمع چوئبده آبادان به عنوان اولین و بزرگترین مجتمع پرورش میگوی کشور آب مورد نیاز خود را از تلفیق آب خلیج فارس (در هنگام مد) و آب رودخانه بهمنشیر تامین می‌نماید.

3. با توجه به شرایط اقلیمی استان خوزستان گونه وانامی، گونه غالب میگوی پرورشی در استان است.

4. میگوی پرورشی حاصله از فعالیت مزارع پرورشی استان (به ویژه مجتمع چوئبده آبادان) نه تنها عاری از هر گونه آلودگی است بلکه به علت عدم استفاده از مواد شیمیایی در طول فرایند تکثیر و پرورش و نیز به دلیل مطلوب بودن پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب مورد استفاده از نظر کیفیت به عنوان یک میگوی بسیار پاک و ارگانیک محسوب می‌شود و در بازارهای جهانی از بازار پسندی بسیار خوب و بالایی برخوردار است و هرساله عمده میگوی استحصال شده به بازارهای مختلف در سطح جهانی صادر می‌شود.

در سال جاری نیز با همت و تلاش تولید کنندگان، با برنامه ریزی و حمایت اداره کل شیلات خوزستان، همکاری سایر ادارات دولتی و بهره گیری از آخرین یافته‌ها و روش‌های نوین پرورش میگو در دنیا نظیر؛ ایجاد مراکز نوزادگاهی و نرسری توسط بخش خصوصی ( با هدف مدیریت بهداشتی و نیز کوتاه کردن طول دوره پرورش و امکان پذیر کردن 2 دوره پرورش میگو در سال) و توسعه و ترویج مکانیزاسیون و سایر اقدامات انجام شده، شاهد سرعت در توسعه و رونق و شکوفایی این صنعت محوری در سطح  استان بوده ایم و عمده میگوی تولیدی استان با کیفیت بالا و سایز بسیار مطلوب ( عمدتا با متوسط وزن انفرادی 20 تا 40 گرم) پس از فرآوری و بسته بندی در مراکز عمل آوری موجود در استان به کشورهای اروپایی از جمله انگلستان، روسیه، بازارهای هدف منطقه و کشورهای جنوب شرق آسیا صادر شده است.

جهت مزید اطلاع در سفری که هفته گذشته سفیر محترم کشور ارمنستان به استان خوزستان از توانمندی های اقتصادی از جمله توانمندی های شیلاتی استان خوزستان داشتند، اعلام آمادگی کشور متبوع خود را در زمینه تبادلات تجاری فی مابین و به ویژه "همکاری در توسعه صادرات محصولات شیلاتی به اروپا از طریق آن کشور و کشور روسیه با استان خوزستان" را اعلام نمودند.

5.در طول سالیان گذشته به همت تولید کنندگان سخت کوش و دلسوز بخش خصوصی و بخش دولتی، همواره چراغ تولید میگوی خوزستان روشن بوده و با اقدامات خوبی که طی دو سال گذشته در مجتمع چوئبده آبادان صورت گرفته موجب تشویق سایر تولیدکنندگان در سایر شهرهای استان برای تولید میگو شده است و پیش بینی می‌شود که تولید میگوی استان طی سال‌های آتی، شاهد جهش‌های پی در پی باشد.

 به امید شکوفایی بیش از پیش تولید در کشور و کمک به مردم زحمتکش و تولیدکنندگان سخت کوش مرزی کشورعزیزمان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز