خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق ایران و قزاقستان در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ۳۴ درصد حجم تجارت تهران- نورسلطان/ از قزاقستان تنها جو وارد می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۳۰۰

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان اظهار داشت: تجارت میان این دو کشور در شش ماهه نخست سال جاری معادل 112 میلیون دلار بوده است. درحالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 83.4 میلیون دلار بود که نشان می‌دهد امسال 34 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

امیر عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و قزاقستان اظهار کرد:‌ صادرات ایران به قزاقستان در شش ماهه ابتدایی سال 1400 با رشد 29 درصدی مواجه بوده و واردات از این کشور نیز افزایش 49 درصدی را تجربه کرده است. 

وی همچنین افزود: تجارت میان این دو کشور در شش ماهه نخست سال جاری معادل 112 میلیون دلار بوده است. درحالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 83.4 میلیون دلار بود که نشان می‌دهد امسال 34 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان تصریح کرد:‌ در شش ماهه سال 1400 ایران بالغ بر 79.7 میلیون دلار کالا به قزاقستان صادر کرده و در مقابل 233 میلیون دلار کالا در این مدت زمانی از این کشور وارد کرده، به عبارت دیگر صادرات ایران به قزاقستان 2.4 برابر واردات از این کشور است. همچنین تراز تجاری ایران با این کشور 47.4 میلیون دلار به نفع ایران مثبت است.

وی در ادامه اضافه کرد: در این بازه زمانی ایران از قزاقستان تنها جو وارد کرده است که ارزش آن نیز 27.1 میلیون دلار بوده و نشانگر نقش مهم واردات جو در تجارت با قزاقستان است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان خاطرنشان کرد: در مورد تجارت با قزاقستان پتانسیل تجاری 6 میلیارد دلاری اعلام شده اما این موضوع در صورتی است که ما کالاهای مورد نیاز قزاقستان را با سقف صادرات خود تامین کنیم و به جای دیگری صادر نکنیم. مسلما این امر شدنی نیست و به ندرت پیش می‌‌‌‌‌آید که کشوری در مورد کالایی سهم 100 درصدی را در اختیار کشور دیگر قرار دهد. مگر اینکه ما صادر کننده انحصاری یک کالا مثل زعفران و یا خرما باشیم.

عابدی در پایان اضافه کرد: بنابراین اگر ما برای 20 درصد از این پتانسیل برای دو سال اینده برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم و زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری هم فراهم باشد، صادرات 1.2 میلیارد دلاری دور از دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز