خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی مطرح کرد:

قیمت پایه‌ای خرید زعفران اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۸۴۴

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی اظهار داشت: روز گذشته یعنی 26 مهر قیمت دستورالعمل حمایتی خرید زغفران 1400 توسط وزیر صادر شد. ابلاغیه قیمت پایه‌ای کیلویی 20 میلیون و 500 هزار تومان برای زعفران نگین صادراتی صادر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جمع خبرنگاران، گفت: تنش‌های آبی، کمبود کود، سم و گرانی مشکلاتی است که همواره کشاورزان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما با این وجود محصولات باکیفیت تولید می‌کنند.

این مقام مسئول تصاحب بازار برای فروش محصولات را یکی از دغدغه‌های کشاورزان خواند و افزود: حاصل دسترنج کشاورزان باکمترین قیمت از سوی دلال‌ها خریداری و با بالاترین نرخ به‌دست مصرفکننده نهایی می‌رسد.

وی در ادامه بیان کرد: مطالعه‌ای بر روی ذخیره ارزش و ذخیره تامین محصولات کشاورزی در معاونت علمی وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت در این پروهش فاصله مرزعه تا سفره مردم 700 درصد عنوان شد که بسیار قابل توجه است. به‌عنوان مثال قیمت هندوانه سر باغ هزار تومان است در حالی‌که مصرف‌کننده حداقل کیلویی 8 هزار تومان خریداری می‌کند متاسفانه این سرنوشت بیشتر محصولات کشاورزی است.

قادری‌فر تصریح کرد: اگر سود بازرگانی متعارف و هزینه حمل و نقل را هم در نظر بگیریم باز هم قیمت نهایی این چیزی که ما در بازار مشاهده می‌کنیم نخواهد شد. ریشه این نابه‌سامانی در بازار به دلیل عدم هوشمندی درزیرساخت‌های شبکه تولید و توزیع است که سود سرشار در نهایت عاید دلال می‌شود. سازمان تعاون روستایی سعی دارد در مدیریت جدید رویکرد هوشمندسازی ذخیره تامین و توزیع را دنبال کند.

این مقام مسئول با اشاره به شبکه بزرگ تعاونی‌های روستایی در کشور، خخاطر نشان کرد: باید  این شبکه  توانمندتر شود تا با آموزش‌های لازم و ترویج مبانی کشاورزی صنعتی و مدرن بتوانیم رویکرد امنیت و سلامت غذایی را دنبال کنیم. باید بگویم که سلامت غذایی  یکی از برنامه های راهبردی سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی  است. بنابراین توانمند سازی تعاونی‌ها در گذار از کشاورزی سنتی و صنعتی و گرفتن سهم بیشتر از بازارهای جهانی باید در اولویت برنامه‌های ما قرار بگیرد.

قادری‌فر بات اشاره به افزایش بیکاری در بین  فارغ التححصیلان رشته کشاورزی، گفت: بخش کشاورزی به‌عنوان بخش مولد در اقتصاد کشور، باید فضای بیشتری برای رشد نخبگان ایجاد کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر برگزاری نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های کشاروزی را اعلام کرد و افزود: این  نمایشگاه یک روزه 28 مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه آخرین پیشرفته‌های بخش کشاورزی در حوزه است. در حال حاضر در کشور حدود 10 هزار شرکت دانش بنیان فعال است که از این تعداد 20 درصد آن در بخش کشاورزی فعال‌اند.

وی اقتصاد کشاورزی را یکی از ارکان‌های امنیت ملی کشور خواند و افزود: در شرایط تحریم و خام فروشی نفت که بلای اقتصاد شده است بخش کشاورزی می‌تواند در امنیت ملی کشور نقش به‌سزایی ایفا کند.

قادری‌فر با اعلام توسعه شبکه توریسم کشاورزی، خاطر نشان کرد: ایران چندان در این حوزه ورود نکرده است این در حالیست که کشورهای اروپایی گردشگری کشاورزی را باجدیت دنبال می‌کنند ما می‌توانیم بابهره‌گیری از تنوع اقلیمی گسترده ایی که داریم در این حوزه گردشگری به نتایج قابل قبولی دست بیابیم

قادری‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره تعیین تکلیف قیمت زعفران، گفت: روز گذشته یعنی 26 مهر قیمت دستورالعمل حمایتی خرید زغفران 1400 توسط وزیر صادر شد. ابلاغیه قیمت پایه‌ای کیلویی 20 میلیون و 500 هزار تومان برای زعفران نگین صادراتی صادر شد. البته ما منتظر ابلاغیه نبودیم از این‌رو از هفته گذشته مراکز خرید تضمینی و حمایتی زعفران در 3  استان خراسان شمالی, رضوی و جنوبی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی در پایان این قول را داد که سال جاری سال پایانی خرید انفعالی زعفران باشد و افزود: 94  درصد از زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما سهم ما از بازار جهانی کمتر از 5 درصد است. ما در بخش بسته‌بندی، فرآوری باوجود برخی برندسازی هنوز با استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم اما امیدواریم در بخش صنایع تبدیلی, بسته‌بندی و ذخیره زنجیره ارزش زعفران کارهای جدی انجام بدهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز