خبرگزاری کار ایران

افزایش ۳۰ درصدی واردات و صادرات قطعات خودرو

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۷۸۸

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: صدور پروانه بهره‌برداری افزایش 2 درصدی داشته و سرمایه‌گذاری نیز با 150 درصد رشد مواجه بوده است. صادرات و واردات هم 30 درصد افزایش را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی صادقی نیارکی در پنجمین میز ساخت داخل قطعات خودرو، با اشاره به وضعیت تولید کشور اظهار داشت: در سال 99 شاهد رشد 8.1 درصدی در صنعت کشور بودیم و در 3 ماه امسال نیز یک رشد 5.5 درصدی را تجربه کردیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: صدور پروانه بهره‌برداری افزایش 2 درصدی داشته و سرمایه‌گذاری نیز با 150 درصد رشد مواجه بوده است. صادرات و واردات هم 30 درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی افزود: تولید اتوبوس یک درصد و کامیون 66 درصد افزایش داشته و با رشد 2 برابری تولید مواجه بوده‌ایم. عملکرد ما در سال 99، 70 درصد از برنامه بوده است. طبق گزارش‌های اولیه‌ای که اخذ شده، تاکنون 2 میلیون دستگاه تولید داشته‌ایم.

معاون امور صنایع وزارت صمت خاطرنشان کرد: برنامه وزارت صمت همان برنامه سازمان ایدرو که در 10 سال پیش ارائه شده، بود و موضوع جدیدی نیست. قرار بود در افق 1404، 3 میلیون دستگاه تولید شود. باید دید ظرفیت ساخت داخل برای رسیدن به آن را داریم یا خیر زیرا این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

صادقی نیارکی اضافه کرد: برای افزایش سرمایه‌گذاری نیاز است اقتصاد صنعت خودرو اصلاح شود. نمی‌توان بدون اصلاح این موضوع توسط توسعه یا افزایش ساخت داخل را داشت.

وی تصریح کرد: باید روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز و همچنین قطعه‌ساز و تولیدکننده مواد اولیه اصلاح شود. اکنون 9 پروژه در برنامه تحول صنعت خودرو تعریف شده که یکی از مهمترین آنها اصلاح قیمت‌گذاری و ساختار اقتصاد صنعت خودرو است.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سطح جهانی، پلتفرم‌ها به صورت مشترک ساخته می‌شود، ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. همچنین باید اصلاح ساختار مالکیتی و توسعه صادرات و نوسازی را داشته باشیم. فعالیت ما امروز کمتر از ظرفیت موجود است که نشان می‌دهد نیاز به افزایش تولید داریم.

صادقی نیارکی در ادامه بیان کرد: در حوزه مشوق‌ها نیز به برخی از اصلاح قوانین در مواردی مانند مالیات و غیره نیاز داریم که این موضوع در اختیار مجلس است. صنعت نیاز به حمایت دارد. دو  پلتفرم جدید توسط دو خودروساز رونمایی شده است. حوزه توسعه صنعت خودرو از دل همین نوع از فعالیت‌ها می‌تواند پیش برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز