خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سهم ۵ تا ۱۰ درصدی لوازم خانگی تقلبی از بازار/ برخی از کالاهای ایرانی برچسب خارجی می‌خورند/ میانگین قیمت ماشین لباسشویی ۱۳ میلیون تومان است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۸۴۹

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت:‌ گاها دیده می‌شود که کالا ساخت ایران است اما برچسب خارجی می‌خورد. در بعضی موارد هم نمی‌توان به آنها کلمه تقلبی را اطلاق کرد برای مثال ممکن است کالای کره‌ای در چین یا کالای آلمانی در ترکیه ساخته شده باشد. درصد کالاهای تقلبی در بازار ما بسیار کم بوده و می‌توان گفت گستردگی آنها 5 تا 10 درصد است.

محمدحسین اسلامیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: بازار لوازم خانگی همچنان در رکود است و تقاضای بسیار کمی داریم. با نامه رهبری، فرصت دیگری به تولیدکنندگان داخلی داده و قرار شد که کالای کامل در سالیان آینده هم وارد نشود و تنها قطعاتی که در کشور تولید نمی‌کنیم وارد شود. این فرصت در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت تا بتوانند با ایجاد زیرساخت، رشد بیشتری داشته باشند.

وی افزود: لوازم خانگی خارجی که اکنون در بازار هستند، معمولا قاچاق هستند چراکه نزدیک به 4 سال است که واردات لوازم خانگی ممنوع بوده است. اگر بخش کوچکی را برای کالاهای باقی‌مانده از قبل در نظر بگیریم بقیه کالاهای خارجی موجود در بازار به صورت ته لنجی و قاچاق وارد کشور می‌شود. قیمت این کالاها مستقیما به قیمت دلار وابسته است و با افزایش نرخ دلار قیمت این کالاها افزایش و با کاهش نرخ ارز قیمت آنها کاهش می‌یابد چراکه این کالاها کاملا ارزبر هستند.

اسلامیان تصریح کرد: در مورد لوازم خانگی ایرانی ما با افزایش میزان دستمزد 40 درصدی و همچنین حق بیمه و هزینه‌های تولید مواجه بودیم. با این حال به دلیل نبود تقاضا در بازار تولیدکنندگان مقاومت می‌کردند که کالای خود را گران نکنند. برخی از تولیدکنندگان حدود 5 تا 7 درصد افزایش قیمت را اعمال کردند. به نظر می‌ر سد با افزایش هزینه‌های تولید این افزایش قیمت طبیعی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر اتفاقات اخیر بر بازار لوازم خانگی متذکر شد:‌ تصمیمات و اخبار اخیر در حوزه لوارم خانگی فعلا تاثیری بر بازار نگذاشته است، فقط اگر نرخ ارز افزایش بیابد طبیعی است که کالاهای خارجی موجود در بازار نیز افزایش قیمت پیدا کنند. افزایش 5 تا 7 درصدی قیمت لوازم خانگی داخلی هم به علت افزایش حقوق و دستمزد، افزایش قمیت مواد اولیه، حق بیمه و دیگر هزینه‌های تولید بوده است.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: از آنجا که کالاهای خارجی شناسنامه ندارند، تشخیص تقلبی بودن این اقلام برای مصرف‌کنندگان سخت است و نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. کالایی قابل رهگیری است که در سیستم شناسه کالا ثبت شود درحالی که در این چهار سال که واردات ممنوع شده کالای خارجی هم ثبت نشده است. ولی به هرحال ما از روی تجربه متوجه تقلبی بودن کالا می‌شویم گاها دیده می‌شود که کالا ساخت ایران است اما برچسب خارجی می‌خورد. در بعضی موارد هم نمی‌توان به آنها کلمه تقلبی را اطلاق کرد برای مثال ممکن است کالای کره‌ای در چین یا کالای آلمانی در ترکیه ساخته شده باشد. درصد  کالاهای تقلبی در بازار ما بسیار کم بوده و می‌توان گفت گستردگی آنها 5 تا 10 درصد است.

وی در ادامه با اشاره به نرخ روز اوازم خانگی در بازار بیان کرد: میانگین قیمت ماشین لباسشویی 13 میلیون تومان، تلویزیون 55 اینچ حدود 15 میلیون تومان، اجاق گاز 5 میلیون تومان و یخچال 12 میلیون تومان است. البته همه این قیمت‌ها به صورت میانگین هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز