خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توسعه صادرات با مصاحبه و شعار انجام نمی‌شود/ صادرات ما به سوی مواد خام رفته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۵۹۳

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: صادرات الزامات خاص خود را دارد و اینطور نیست که بتوان بدون توجه به زیرساخت‌ها، کیفیت کالاها، مسائل حمل و نقلی، تحریم و بازارهای هدف فقط با ارائه رقم و آمار گفته شود که ما اینقدر صادر خواهیم کرد و به این شکل راه به جایی نمی‌بریم.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد صادرات غیرنفتی کشور و الزامات آن اظهار کرد: صادرات نه تنها امری ضروری بلکه واجب است؛ با توجه به تحریمی که با آن مواجه هستیم، صادرات غیرنفتی به تامین منابع ارزی کشور کمک می‌کند. صادرات الزامات خاص خود را دارد و اینطور نیست که بتوان بدون توجه به زیرساخت‌ها، کیفیت کالاها، مسائل حمل و نقلی، تحریم و بازارهای هدف فقط با ارائه رقم و آمار گفته شود که ما اینقدر صادر خواهیم کرد و به این شکل راه به جایی نمی‌برد.

وی افزود: باید از صادرات حمایت شده و زیرساخت‌های آن فراهم شود. یک عزم همگانی در بخش حاکمیتی نیاز است که توسعه صادرات غیرنفتی ما روز به روز بیشتر شود چراکه صادرات می‌تواند سرمایه‌های داخلی را درگیر کند و اشتغال را در مرحله اول ثبات ببخشد و در مرحله بعد توسعه دهد. کشور در این تعاملات می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای ارزی خود، بخشی از بازارهای جهانی را هم داشته باشد. این موضوع نیازمند حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، عضویت در سازمان جهانی تجار، فعالیت سفیران اقتصادی ما در خارج از کشور در جهت کمک به حضور در بازارهای جهانی بوده؛ این مساله نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی است.

آرگون اضافه کرد: در داخل نیز باید بتوانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم و بهره‌وری را افزایش دهیم. قوانین و مقررات ما باید از ثبات حداقل نسبی برخوردار باشد. این شرایط باید وجود داشته باشد تا بتوانیم با کالاهایی که در بازار بین‌المللی هستند از کیفیت و قیمت رقابت کنیم.

وی افزود: در شرایطی که این میزان از صادرات صحبت می‌شود، مجلس طرحی را پیش می‌برد که بر مبنای آن بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات، جرم‌انگاری شود. حمایت از صادرات تنها با صحبت انجام نمی‌شود و باید از آن حمایت جدی شود. اینکه هدف‌گذاری کنیم که بیش از 50 تا 60 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم خوب است اما با صرف هدف‌گذاری این کار انجام نمی‌شود و نیاز به اقدام عملی مانند تامین مالی، تسهیل قوانین و مقررات، دیپلماسی فعال اقتصادی و ... دارد تا آن هدفگذاری محقق شود. اگر تنها در سطح شعار بماند راه به جایی نخواهد برد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ خروج از بازارهای بین‌المللی آسان است اما ورود به آن بسیار سخت است. یک بازه زمانی نسبتا طولانی برای ورود و رسوخ به یک بازار لازم است اما به راحتی می‌توان از آن حذف شد. در بازارهای بین‌المللی نگاه به صورت بلندمدت است تا بتوانند برنامه‌ریزی داشته باشند اما اینکه یک صادرکننده هر لحظه فکر کند باید به صورت سوپرمارکتی کالای خود را صادر کند، باید با قیمت کمتری صادرات انجام دهد و نمی‌تواند مشتریان ثابتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های صارداتی ما بسیار خوب است، 15 کشور همسایه داریم که حدود 400 میلیون جمعیت دارند. ایران از نظر جغرافیایی در منطقه بسیار خوبی است و دسترسی‌های مناسبی دارد. این ظرفیت‌ها بسیار خوب است اما مهم بهره‌برداری از آنها است. حضور در بازارهای جهانی تابع قیمت و کیفیت و در مراحل بعدی مسائلی مانند بسته‌بندی است. عدم حضور در پیمان‌های بین‌المللی هم و سازمان تجارت جهانی هم ضربه‌ای از جهت تعرفه وارد می‌کند. کار جدی تشکیلاتی می‌خواهد و با مصاحبه و شعار راه به جایی نمی‌برد. صادرات باید محور قرار بگیرد چراکه می‌تواند پیشران رشد اقتصادی کشور باشد.

آرگون در ادامه خاطرنشان ساخت: در شرایط فعلی تراز تجاری ما منفی است، صادرات ما هم در روند چندساله کاهش پیدا کرده و عمدتا به سوی مواد خام رفته است. مقایسه صادرات وزنی و صادرات ارزشی نشان می‌دهد که ارزش کالاهای صادراتی ما هم کاهش پیدا کرده چراکه صادرات کالاهای ساخته شده ما کمتر شده است. بنابراین برای توسعه نیاز به برنامه‌ریزی دارد باید به مزیت‌های خودمان و ذائقه بازار توجه کنیم و با توجه به آنها برنامه‌ریزی کنیم. برای شناخت ذائقه و فرهنگ نیاز به مطالعه و تحقیق وجود دارد. شرکت‌های مدیریت صادرات بزرگ لازم است تا بتواند بازاریابی کند. لازمه اینها هم حمایت دولت از منظر مالی و قانونی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز