خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد:

امکان پاسخگویی به ۲۲ درصد تقاضای برق را نداریم/ برنامه‌ریزی برای احداث ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۳۲۹

وزیر نیرو اظهار داشت: امروز سازنده نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی در کشور هستیم. بخش عمده صدور خدمات فنی مهندسی مربوط به صنعت برق است اما در سال‌های اخیر کاهش سرمایه‌گذاری نیروگاهی باعث شده نتوانیم متناسب با تقاضا، ظرفیت‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر محرابیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صمت و نیرو برای احداث 10هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن اظهار داشت: طی دو دهه گذشته شاهد ایجاد ظرفیت‌های عظیم در حوزه صنایع و معادن انرژی‌بر بوده‌ایم و با توجه به محوری بودن بخش صنعت و معدن در حوزه فولاد، مس و آلومینیوم رشد تقاضای انرژی در این بخش‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط محدودیت مصرف برق در حوزه صنایع به معنای کاهش تولید، اشتغال و افت ارزش افزوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت برق به عنوان یک صنعت پرافتخار در دهه‌های 70، 80 و 90 رشد قابل توجهی داشته و امروز خودکفا و صاحب تکنولوژی است، افزود: ما امروز سازنده نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی در کشور هستیم. بخش عمده صدور خدمات فنی مهندسی مربوط به صنعت برق است اما در سال‌های اخیر کاهش سرمایه‌گذاری نیروگاهی باعث شده نتوانیم متناسب با تقاضا، ظرفیت‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه 14 هزار مگاوات تراز منفی در بخش نیروگاهی کشور هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان پاسخگویی به 22 درصد تقاضای برق را نداریم.

محرابیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو، ایجاد ظرفیت نیروگاهی متناسب با تقاضا است، گفت: برنامه‌ریزی کردیم که 35 هزار مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاهی ایجاد کنیم که از این میزان 15 هزار مگاوات به صورت سیکل ترکیبی و بخار در بخش نیروگاه‌های حرارتی است که توسط وزارت نیرو، شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی انجام می‌شود. در کنار آن ایجاد 10هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به تقاضای بالا جهت احداث نیروگاه ظرف کمتر از یک ماه از اعلام فراخوان اظهار داشت: کشور ما پتانسیل بالایی در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد. ما 300 روز آفتابی در سال داریم و در بخش‌هایی نیز تعداد روزهای آفتابی به 340 روز هم می‌رسد و این در حالی است که در کشورهایی که کمتر از 200 روز در سال از انرژی خورشید برخوردارند، احداث نیروگاه خورشیدی کاملا اقتصادی است اما در کشور ما به مراتب اقتصادی‌تر است.

وزیر نیرو، فرهنگ سرمایه‌گذاری و تامین برق از سوی مصرف کنندگان را بسیار مثمرثمر خواند و افزود: صنایع تولیدکننده برق علاوه بر تامین نیاز خود، مازاد آن را نیز به شبکه متصل خواهند کرد و به این ترتیب در آینده حوزه تولید و صنعت به خاطر کمبود برق دچار چالش در روند تولید نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بنگاه‌ها طرح‌های توسعه‌ای دارند که به خاطر شرایط انرژی متوقف مانده‌اند، خاطرنشان کرد: با همکاری دو وزارتخانه نیرو و صمت شاهد شرایط جدیدی خواهیم بود که منجر به ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رفاه بیشتر برای مردم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز