خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

روی اروپای کم‌درآمد برای صادرات نفت حساب کنیم/ شروط صادرات ۱.۵ میلیون بشکه‌ای به قاره سبز

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۲۹۸

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: صادرات انرژی به هر نقطه‌ای از جلمه اروپا مشروط به رفع تحریم‌هاست و اگر محدودیت‌های صادرت نفت ایران لغو شود، ما امکان صادرات حداقل یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز به اروپا را خواهیم داشت.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اینکه آیا ایران می‌تواند به حل بحران انرژی در اروپا کمک کند، اظهار داشت: در حوزه انرژی دو موضوع بازار و ساختار متغیر  و کاربردهای مختلف انرژی را داریم، با توجه به این مبحث اروپا به طور سنتی مصرف‌کننده نفت ایران بوده اما به خاطر تحریم فعلا امکان صادرات از کشور ما متوقف است. در حوزه گاز هم قرار بود از طریق خط لوله به ترکیه و سپس به اروپا صادرات داشته باشیم اما خط لوله تا ترکیه رسیده اما به دلایل مختلف از جمله کارشکنی ترک‌ها فراتر نرفته است. 

وی روسیه را رقیب اصلی و مانع دیگر خطوط گاز ایران دانست و افزود: واضح است که این کشور تمایلی ندارد ایران در بازارهایی که متعلق به خود می‌داند؛ حضور پیدا کند، علاوه بر این اتحادیه اروپا برنامه بلندمدتی را برای کاهش انتشار کربن حاصل از سوخت فسیلی تدوین و شروع به اجرا کرده است که تا حد زیادی استفاده از سوخت فسیلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین تا چند سال دیگر کمترین حد از مصرف نفت را خواهند داشت و بیشتر از سوخت اتمی، تجدیدپذیر و نیروگاه آبی استفاده خواهند کرد. البته کشورهای کم‌درآمد این قاره با تاخیر بیشتری به کنوانسیون کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌پیوندند و ما نیز روی آنها برای مقاصد صادرات انرژی خود بیشتر می‌توانیم حساب کنیم. ضمن اینکه پالایشگاه‌های این کشورها بر اساس ترکیب نفت ایران ساخته شده است، بنابراین تا چند سال می‌توان برنامه صادرات به اروپایی‌های کم‌درآمد را طراحی کرد. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی خاطرنشان کرد: صادرات انرژی به هر نقطه‌ای از جلمه اروپا مشروط به رفع تحریم‌ها است و اگر محدودیت‌های صادرت نفت ایران لغو شود، ما امکان صادرات حداقل یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز به اروپا را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای صادرات گاز به اروپا هم باید برنامه مدونی داشته باشیم ابتدا اینکه باید تفاهماتی با روسیه داشته باشیم که ورود گاز ایران به اروپا مخل صادرات روسیه نیست، کما اینکه مقصد گاز کشورهای دیگر از جمله ترکمنستان، آذربایجان حتی لبنان، عراق ، مصر و فلسطین هم ممکن است اروپا باشد. 

زنگنه با اشاره به مشکلات ورود گاز با خط لوله یادآور شد: یکی از راه‌های جدی برای صادرات گاز  به نقاط دور که در کشور ما نسبت به آن احتیاط شده؛ تبدیل گاز به ال‌ان‌جی است که اگر اجرایی می‌شد، می‌توانستیم بازارهای امنی در اروپا و شرق آسیا داشته باشیم که این مسیر هم منوط به رفع تحریم و جذب تکنولوژی و سرمایه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز