خبرگزاری کار ایران

مذاکرات توسعه‌ فاز دوم میدان یادآوران به‌زودی نهایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۸۶۹

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، آخرین میزان پیشرفت فعالیت‌های این شرکت در منطقه غرب کارون را تشریح کرد و درباره میدان یادآوران گفت: مذاکرات مربوط به فاز ۲ این میدان مشترک در ماه‌های اخیر به‌صورت جدی‌تر دنبال شده است و امید آن می‌رود که به‌زودی مذاکرات نهایی و فعالیت‌های فاز دوم آغاز شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، تورج دهقانی درباره میدان نفتی یادآوران گفت: این میدان از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی مشترک کشور است که فعالیت‌های توسعه‌ای آن در فاز نخست از سوی یک شرکت چینی اجرا شد و تاکنون به‌طور ثابت تولید روزانه ۱۱۰ الی ۱۲۵ هزار بشکه نفت داشته است.

وی افزود: براساس طرح جامع توسعه (MDP) جدید با آغاز مرحله دوم، چشم‌انداز دستیابی به ظرفیت تولید روزانه ۱۸۰ هزار بشکه در بازه زمانی سه ساله و سرانجام طی چهار سال دستیابی به ظرفیت تولید روزانه ۲۳۰ هزار بشکه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: مذاکرات مربوط به فاز ۲ یادآوران در ماه‌های اخیر به‌صورت جدی‌تر دنبال شده است و امید آن می‌رود که به‌زودی مذاکرات نهایی و فعالیت‌های مرحله دوم آن آغاز شود.

آزادگان جنوبی

دهقانی، میدان نفتی آزادگان جنوبی را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین میدان نفتی در حوزه غرب کارون بیان کرد و گفت: این میدان از حیث وسعت و حجم ذخایر موجود در آن‌که حدود ۲۶ تا ۲۷ میلیارد بشکه نفت درجاست، اهمیت مضاعفی دارد.

وی درباره کنترل افت تولید در میدان نفتی آزادگان جنوبی اعلام کرد: تاکنون حدود ۱۷۰ حلقه چاه در این میدان نفتی حفاری شده که تقریباً ۱۱۰ حلقه از این چاه‌ها، چاه‌های تولیدی است و با توجه به ایجاد ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار بشکه‌ای در میدان آزادگان جنوبی باید درصدد جبران افت تولید برآییم تا از سرمایه‌گذاری انجام‌شده حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و این موضوع از طریق شتاب‌بخشی به فعالیت‌های چاه‌های حفاری‌شده‌ای که هنوز تولیدی نشده‌اند و تکمیل تجهیزات روسطحی میسر می‌شود، به‌گونه‌ای‌ که با افزایش ظرفیت پلکانی و سرانجام تکمیل فعالیت‌های باقیمانده از سوی شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار عمومی طرح، می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

تأسیسات فرآورش پیش‌ساخته نفت

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: طرح احداث تأسیسات فرآورش پیش‌ساخته یک سازوکار تازه‌ساخت و بدیع بوده که کارایی بسیار بالایی دارد. به‌طور معمول ساخت یک واحد فرآورش ۵۰ هزار بشکه‌ای در کشور ۶ تا ۷ سال به طول می‌انجامید، اما تجربه ساخت این واحد نشان داده که مدت زمان ساخت یک واحد فرآورش را می‌توان به کمتر از یک سال تقلیل داد. اکنون نزدیک به سه سال است که این واحد فرآورشی با دقت و کیفیت تمام در آزادگان جنوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

دهقانی بیان کرد: تأسیسات فرآورش سیار تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد دلار نفت فرآورش کرده، در حالی ‌که مقدار سرمایه‌گذاری آن حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است. همین محاسبه ساده مبین سیاست‌های اقتصادی قوی و توجیه‌پذیری است که در پس ساخت این واحد فرآورشی وجود دارد. اقتصادی و تازه‌ساخت بودن ساخت این واحد فرآورشی و روش قراردادی آن از ویژگی‌های برجسته این تأسیسات در میزان بهره‌برداری از میدان‌های نفتی به‌ویژه میدان‌های مشترک نفتی است.

یاران جنوبی و یاران شمالی

دهقانی ضمن اشاره به اینکه تولید از چاه‌های میدان نفتی یاران جنوبی ادامه دارد، بر تسریع فعالیت‌ها به‌منظور شروع فاز دوم تأکید کرد و گفت: به‌منظور جلوگیری از افت فشار سرچاهی، واحد تفکیک‌گر سیار (MOS) در چاه‌ها نصب شده و نرخ تولید از این میدان‌ها بهبود یافته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره میدان نفتی یاران شمالی نیز گفت: از ۱۸ حلقه چاه این میدان تاکنون ۱۰ حلقه چاه به پمپ‌های درون‌چاهی مجهز شده‌اند که نصب این تجهیزات سبب افزایش حدود ۷ هزار بشکه‌ای تولید شده است.

دهقانی تصریح کرد: اگر همین روش را در آزادگان جنوبی که تعداد چاه‌های تولیدی آن حدود ۱۱۰ حلقه است به‌کار بگیریم، می‌توانیم به افزایش تولید حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار بشکه‌ای در آن میدان دست یابیم.

بر اساس این گزارش، در تیرماه سال ۱۳۹۹ قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد. شرح کار این قرارداد شامل حفاری ۶ حلقه چاه جدید (سه حلقه در یاران شمالی و سه حلقه در یاران جنوبی)، حفاری یک حلقه چاه توصیفی، حفاری یک حلقه چاه تزریق آب، تعمیر پنج حلقه چاه موجود، مجهز کردن ۲۷ حلقه چاه تولیدی لایه سروک به پمپ درون‌چاهی (ESP)، احداث و به‌روزرسانی تأسیسات روسطحی، انجام مطالعات آزمایشگاهی و انجام طراحی کامل ازدیاد برداشت (EOR) است.

سپهر و جفیر

وی ادامه داد: قرارداد توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر در قالب قرارداد IPC میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و به مدت ۲۰ سال منعقد شد و از حدود دو سال پیش نیز فعالیت‌های توسعه‌ای خود را آغاز کرده است. این طرح در سه فاز مشتمل بر فاز زودهنگام، فاز نخست و فاز دوم تعریف شده است. هدف از اجرای فاز زودهنگام یا همان برنامه تولید اولیه (FTP) دستیابی به تولید روزانه ۲۱ هزار بشکه نفت تا پایان سال ۱۴۰۱ است. براساس برنامه زمان‌بندی‌شده فعالیت‌های اجرایی مربوط به فاز نخست نیز پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و پیش‌بینی شده است پس از اجرایی شدن این فاز، دستیابی به ظرفیت تولید روزانه ۳۶ هزار بشکه از این میدان محقق شود. زمان‌بندی فاز دوم نیز متأثر از اطلاعات به‌دست‌آمده از میدان در فازهای پیشین خواهد بود و براساس آنچه پیش‌بینی شده اقدام‌های مربوط به فاز دوم هشت سال پس از شروع فعالیت‌های اجرایی این طرح آغاز خواهد شد و در ادامه نیز فعالیت‌های مربوط به ازدیاد برداشت (EOR)  و تولید صیانتی از چاه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

دهقانی ضمن تأکید بر محقق شدن اهداف طرح طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، در مورد روند پیشرفت آن گفت: اکنون چهار دکل در این میدان مستقر شده و در حال حفاری چاه‌ها است و در بخش روسطحی نیز پیمانکاران انتخاب شده‌اند. به نظر می‌رسد جهت‌گیری‌ها، تحقیقات و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این اهداف شکل گرفته و با توجه به برنامه تولید اولیه (FTP) باید فعالیت‌های طرح با شتاب بیشتری دنبال شود تا دستیابی به ظرفیت تولید روزانه ۲۱ هزار بشکه نفت از این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق شود و امیدواریم با نظارت مستمری که تقویت هم خواهد شد، این اهداف محقق شود.

نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی آن

وی به روند پیشرفت نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی آن نیز اشاره و اظهار کرد: این طرح شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار هریک به ظرفیت ۱۶۵ مگاوات است. این طرح با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات با هدف تأمین برق اختصاصی برای میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، واحد بهره‌برداری و تلمبه‌خانه غرب کارون در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد که تاکنون دو واحد گازی آن تکمیل و راه‌اندازی شده است و برق‌رسانی به میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون را فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به پیشرفت ساخت واحد بخار که در واقع تکمیل‌کننده نیروگاه سیکل ترکیبی است، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ساخت واحد بخار در چند ماه گذشته حدود ۸۵ درصد پیشرفت داشته است که این موضوع سبب افزایش بازدهی مجموعه نیروگاه خواهد بود و امیدواریم در سه تا چهار ماه آینده ساخت این واحد نهایی و نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون تکمیل شود.

یادآوری می‌شود که این نیروگاه از زمان بهره‌برداری تاکنون، یعنی از حدود یک سال پیش، با ظرفیت ۳۱۰ مگاوات در حال تولید است که بخشی از این برق برای مصارف واحدهای نفتی در غرب کارون استفاده شده و بخش عمده آن برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به‌ویژه در ماه‌های اخیر که با مشکل کمبود برق در کشور روبه‌رو بودیم، به شبکه استان خوزستان تزریق شد تا مردم خوزستان کمتر از گذشته با مشکل خاموشی و قطعی برق روبه‌رو شوند.

دهقانی به لزوم مدیریت چندجانبه و هم‌زمان توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی در این منطقه باید به‌گونه‌ای باشد که هم شرایط اکوسیستم و مردم بومی آن و هم ویژگی مشترک بودن میدان‌های نفتی در نظر گرفته شود تا ضمن حفاظت از محیط‌زیست، منافع ملی و مالی کشور، با تولید حداکثری نفت صیانت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز