خبرگزاری کار ایران

بحران گازی اروپا زیر ذره‌بین «گَستک»/ افزایش ۲۸۰ درصدی قیمت گاز

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۷۶۰

بحران کمبود گاز در اروپا، نبود سرمایه‌گذاری کافی در بخش بالادست صنعت گاز، انتقال به‌سوی انرژی‌های پاک‌تر، به صفر رساندن انتشار کربن، پایداری قیمت‌های گاز، درخواست آژانس بین‌المللی انرژی از روسیه برای عرضه گاز بیشتر به اروپا از محورهای اصلی نخستین نشست تخصصی همایش «گَستِک» در روز نخست بود.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، شرکت‌ها و بازیگران عرصه صنعت نفت و گاز جهان هفته جاری برای نخستین بار از زمان شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا در رویدادی بین‌المللی با عنوان «گَستِک» به‌صورت حضوری در شهر دوبی امارات متحده عربی گردهم آمده‌اند.

برگزاری همایش «گَستِک» با بحران کمبود گاز اروپا که افزایش بی‌سابقه قیمت این حامل انرژی را نیز در پی داشته، هم‌زمان شده است. این همایش ۲۱ سپتامبر (سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه) آغاز شده است و تا ۲۳ سپتامبر (یکم مهرماه) ادامه دارد.

قیمت گاز در اروپا امسال و تاکنون ۲۸۰ درصد افزایش یافته است و این مسئله خطر افزایش قیمت سوخت زمستانی و زیان در مصرف و تورم کوتاه‌مدت را بیشتر می‌کند.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز سه‌شنبه (۳۰ شهریورماه) در نخستین و یکی از چند نشست‌ تخصصی حاشیه این همایش و نمایشگاه «گَستِک» با عنوان «دستیابی به هدف صفر کردن انتشار کربن: هدایت انتقال انرژی جهانی»، (Achieving Net Zero: Driving the Global Energy Transition) و با حضور سهیل المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و مدیرعامل شرکت قطرپترولیوم، آلپ‌ارسلان، معاون وزیر انرژی و منایع طبیعی ترکیه و عارفین تصریف، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی گفت: قیمت گاز به‌دلیل تلاش برای انتقال به سوی منابع تجدیدپذیر انرژی در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: بحران گاز اروپا بیانگر این است که باید سرمایه‌گذاری بیشتری در سوخت‌های فسیلی کرد، دولت‌ها باید متوجه شوند که انتقال به‌سوی انرژی‌های پاک‌تر به‌ آرامی اتفاق می‌افتد.

در ادامه وزیر انرژی امارات اعلام کرد که قیمت‌های پایین گاز طبیعی پایدار نبودند و افزایش اخیر نمایانگر بنیان‌های بازار و نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری‌های لازم در بخش بالادست صنعت گاز است.

پایداری قیمت‌های گاز با جادو به ثبات نمی‌رسد

وی افزود: قیمت دو یا سه دلاری گاز پایدار نبود، باید سرمایه‌گذاری‌های تازه رخ دهد و باید متوجه بود که پایداری بازار به‌صورتی جادویی اتفاق نمی‌افتد، قیمت‌ها تا زمان رسیدن بازار به قیمت مناسب نوسان خواهد داشت.

المزروعی تصریح کرد: تداوم قیمت‌های کنونی، بار سنگینی برای بسیاری از کشورها ایجاد می‌کند و بازار در بلندمدت آمادگی پذیرش چنین قیمت‌هایی را ندارد.

در همین حال، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر هم با وجود اینکه معتقد است سطح بالای کنونی قیمت‌های گاز طبیعی نشان‌دهنده کمبود سرمایه‌گذاری و کمبود عرضه است، اوضاع را بحرانی نمی‌داند.

وی در حاشیه همایش «گَستِک» تأکید کرد: تقاضای زیادی از سوی همه مشتریانمان وجود دارد و متأسفانه نمی‌توانیم همه را برآورده کنیم، متأسفانه، به نظر من این مشکل به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری کافی بازار در این صنعت پیش آمده است.

وزیر انرژی قطر درباره اینکه آیا انتظار می‌رود قیمت‌های بالا ادامه یابد، گفت: امیدواریم نه. این قیمت‌های بالا را نمی‌خواهیم، فکر نمی‌کنیم برای مصرف‌کنندگان خوب باشد. ۲ دلار نمی‌خواهیم. ۲۰ دلار هم نمی‌خواهیم، می‌خواهیم قیمت مناسبی داشته باشیم که پایدار باشد.

کعبی که مدیریت بزرگ‌ترین شرکت تأمین‌کننده گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) جهان را نیز به‌عهده دارد، گفت: این شرکت در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۷، ۶۴ میلیون تن ال‌ان‌جی روانه بازار می‌کند، این رقم ۱۵ درصد تولید جهانی کنونی است.

در این میان، آژانس بین‌المللی انرژی از روسیه خواسته گاز طبیعی بیشتری به اروپا برساند و اعلام کرده که این بحران انرژی فرصتی برای این کشور است تا نشان دهد «تأمین‌کننده قابل اعتمادی» است.

این نهاد اعلام کرد که روسیه به تعهدهای قراردادی‌اش برای ارسال گاز به اروپا پایبند است، اما صادرات این کشور به قاره سبز هنوز در مقایسه با سطح آن در سال ۲۰۱۹ و پیش از ویروس کرونا، کاهش یافته است، بالا رفتن مقدار واردات گاز از شرق به اروپا کمک می‌کند پیش از زمستان ذخیره‌سازی‌ها افزایش یابد.

از تولید تا صادرات هیدروژن با خط لوله

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان هم در این همایش گفت: آذربایجان می‌تواند تا پایان این دهه هیدروژن آبی تولید و با خط لوله به اروپا صادر کند.

وی افزود: آذربایجان در حال بررسی تولید هیدروژن سبز با استفاده از باد است.

ژائو گالامبا، وزیر امور خارجه پرتغال نیز در نشستی مشترک با آذربایجان اظهار کرد که این کشور و جنوب اروپا ظرفیت تولید هیدروژن را دارند که می‌تواند به مناطق شمالی قاره سبز فروخته شود.

وی تصریح کرد: سطح بالای قیمت گاز به صنایع کشور آسیب می‌رساند و این مسئله سیگنالی برای پرتغال است تا انتقال از سوخت‌های فسیلی را تسریع کند.

دیدیه هولو، نایب رئیس شرکت انرژی فرانسوی انجی، گفت: اکنون نمی‌توان درباره قیمت بالای گاز کاری کرد، زیرا ماه‌ها زمان می‌برد تا اقدام‌های اصلاحی تأثیر بگذارد.

وی افزود: امیدواریم آغاز زمستان در نیمکره شمالی خیلی سرد نباشد، در غیر این صورت با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

نیک دن هولاندر، مدیر تجاری شرکت آلمانی یونیپر هم اعلام کرد که خطرهای اعتباری بیشتری این صنعت را تهدید می‌کند و ممکن است شرکت‌های بیشتری با مشکلات نقدینگی روبه‌رو شوند.

وی گفت: نشانه‌های کمی از خودداری روسیه برای عرضه گاز به اروپای غربی وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز