خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پایان عصر اتومبیل‌های بنزینی؛ تا ۱۰ سال آینده/ خودروی برقی در ایران نمایشی و آدرس غلط است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۹۷۵

رئیس اتحادیه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: اکنون خودروساز باید در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند اما به جای این کار خرج سیاسی می‌کند تا حمایت نمایندگان را برای خودش بخرد.

هاشم اورعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره استفاده از خودروی برقی در کشور و زیرساخت‌های تامین سوخت اظهار داشت: تا سال 2050 تقاضای انرژی در جهان روند کاهشی پیدا می‌کند، یعنی تا 2030 تا حدی افزایش و تا 2050 کاهش خواهد یافت و این تعجب‌آور است زیرا انتظار این است که تا 30 سال آینده هم جمعیت جهان زیاد می‌شود و هم اینکه GDP جهان با شیب زیادی افزایش خواهد یافت، بنابراین وقتی هم جمعیت افزایش پیدا می‌کند و هم مردم جهان پولدار می‌شوند، باید تقاضای انرژی افزایش یابد اما شاهدیم که روند کاهشی است زیرا تکنولوژی به کمک انرژی می‌آید نتیجه اینکه علیرغم افزایش جمعیت و مصرف با توجه به اینکه راندمان مصرف انرژی هم بیشتر می‌شود تقاضای انرژی کاهش پیدا می‌کند، اما وقتی عمیق‌تر نگاه می‌کنیم بزرگترین دلیل اینکه مصرف انرژی در 30 سال آینده کاهش پیدا می‌کند این است که جهان به شدت به سمت برقی شدن می‌رود یعنی در 30 سال آینده علیرغم اینکه تقاضا انرژی کاهش می‌یابد، تقاضای نفت، گاز زغالسنگ و انرژی هسته‌ای کاهش پیدا می‌کند بر خلاف آنها تقاضا برای برق دو برابر و در واقع عمق نفوذ این انرژی افزایش پیدا می‌کند. 

وی افزود: تا نیمه قرن  سیستم انرژی جهان برقی می‌شود و بزرگترین دلیل آن حمل و نقل جاده‌ای است یعنی در 30 آینده خودروهای سواری و تجاری از بنزینی و گازوئیلی به سمت برقی شدن می‌روند، در نتیجه تقاضای سوخت فسیلی کم و برق زیاد می‌شود، اما مهمترین دلیل اینکه جهان به سمت برقی شدن می‌رود این است که خودروهای برقی صحنه را به خود متعلق می‌کنند.

تا 10 سال بعد ماشین بنزینی نداریم

استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: تقریبا در تمام اروپا قانون شده که تا 2030 اجازه فروش خودروی برقی و دیزلی را نخواهند داد یعنی عمر خودروی دیزلی تا پایان این دهه است حتی نروژ پایان عصر خودروی بنزینی را سال 2025 اعلام کرده است، یعنی تا 10 سال بعد چیزی به نام خودروی غیربرقی نخواهیم داشت. 

عوامل بازدارنده توسعه خودروی برقی حذف شد

به گفته وی؛ تاکنون مهمترین عامل بازدارنده در توسعه سریع خودروی برقی؛ باتری بود چون باتری تا چند سال پیش نیمی از قیمت یک خودروی برقی بود و محدودیت اصلی نیز تکنولوژی باتری بود، تحقیقات گسترده‌ای انجام شد و در همین سال اخیر تحولات بسیار بزرگی در فناوری باتری انجام شد و ذخیره انرژی در دنیا نتیجه داد به طوری که باتری‌ها کوچک و ارزان می‌شوند، قیمت باتری خودروی برقی که تا چند سال پیش 50 درصد بود اکنون یک‌سوم شده و به شدت پایین‌تر خواهد آمد.

اورعی خاطرنشان کرد: شرکت امریکایی تسلا با همکاری یک شرکت کره‌ای و جنرال‌موتورز سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری کردند تا در کمتر از یک سال آینده باتری‌های جدیدی به بازار ارائه می‌دهند که هم سبک و هم ارزان است و به این دلیل ما شاهد تحول بسیار سریع در توسعه خودروی برقی در جهان هستیم و جایگزین خودروهای بنزینی و فسیلی خواهند شد. 

بسته حمایتی برای خرید 10 هزار خودروی خاک‌خورده در پارکینگ

وی گفت: اما آیا در ایران می‌توانیم انتظار داشته باشیم صنعت خودروسازی ما همگام با تحولات جهانی پیش برود؟ پاسخ خیر است، زیرا ما با فساد و رانت به میزانی از صنعت خودرو حمایت کردیم که اجازه ندادیم با کسی رقابت کند ما در صنعت خودروسازی وقتی درِ کشور را می‌بندیم و تعرفه 200 درصدی اعمال می‌کنیم، پیشرفتی رخ نمی‌دهد. وقتی 10 هزار خودروی خودروسازان در پارکینگ دپو می‌شود و دولت بسته حمایتی ارائه و بانک مرکزی به مردم وام داد تا خودرو بخرند، این رویه حمایت از صنعت نبود در واقع رانت برای این صنعت بود در نتیجه ما چه داخل و چه صحنه بین‌الملل به حدی حمایت بیجا کرده‌ایم که امروز این صنعت نه توان رقابت با تحولات جهانی داد و نه نیازی به رقابت می‌بیند. 

چرا خودروی ایرانی رقابت نمی‌کند؟

رئیس اتحادیه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران بیان داشت: اکنون خودروساز باید در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند اما به جای این کار خرج سیاسی می‌کند تا حمایت نمایندگان را برای خودش بخرد.  در نتیجه اینکه جدای خودروی برقی؛ در صنعت خودروی بنزینی ایران که 3 برابر تویوتای ژاپن بفروش می‌رسد، 3 برابر تویوتا هم مصرف بنزین دارد،  پیشرفتی حاصل نمی‌شود. خودروی ایرانی از هر زاویه قدرت، اطمینان و عمر مفید، راحتی و تجهیزات قابلیت رقابت ندارد اما قیمت آن سه برابر خارجی است، زیرا در طول چند دهه ما حمایت کردیم و این خودروسازان فقط خورده و چاق شده‌اند و دیگر نمی‌توانند رقابت کنند. 

آدرس غلط ندهیم

وی تاکید کرد: در این شرایط صحبت خودروی برقی آدرس غلط  و نمایشی است چون شرایط لازم فراهم نیست، اولین گام برای اینکه خودروی برقی را در کشور راه‌اندازی کنیم ایجاد رقابت در این صنعت و کوتاه کردن دست دولت و جلوگیری از رانت است، ما شرایط رقابت، تحقیق و توسعه را از خودروسازان گرفته‌ایم، بنابراین شرایط حداقلی برای صحبت از تکنولوژی روز را نداریم، راه این است که صنعت رها شود اگر قرار است حمایت شود در راستای جلوگیری از رقابت نباشد بلکه تشویق در ازای تحقیق بیشتر صورت بگیرد. 

مشکل تامین سوخت نداریم

اورعی درباره تامین سوخت خودروی برقی گفت: استفاده از این خودروها باری روی شبکه برق کشور اضافه نمی‌کند چه بسا در گام اول شرایط را بهتر هم می‌کند، این خودروها سیم برق که به شبکه متصل شوند، ندارند باتری‌ها شب تا صبح شارژ می‌شوند، به این ترتیب که اگر تعرفه‌بندی اصلاح شود و نرخ برق مصرفی در شب و روز متفاوت باشد نگرانی بابت تامین برق خودروی برقی نداریم، ضمن اینکه در گام دوم به صنعت برق کشور کمک هم می‌کند. 

وی یادآور شد: در دنیا برای این موضوع برنامه‌ریزی می‌شود وقتی خودروی برقی زیاد شود برای شبکه برق مدیریت اعمال می‌شود یعنی در طول شب برق را در باتری ذخیره می‌کنند و در طول روز در صورتی که با کمبود مواجه شویم برق ذخیره شده را به شبکه تحویل می‌دهند، بعبارت دیگر تا پایان دهه جاری خودروی برقی نه تنها باری اضافی بر شبکه برق ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند به مدیریت مصرف کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز