خبرگزاری کار ایران

درخواست رسمی چین برای عضویت در پیمان تجاری اقیانوس آرام/ ژاپن: بررسی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۲۷۲

وزارت بازرگانی چین، در نامه‌ای به وزیر تجارت نیوزلند، دامین اوکانر، درخواست پیوستن به پیمان تجارت آزاد آسیا- اقیانوسیه را ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین اقتصاد بزرگ جهان، چین، درخواست ورود به «توافق جامع و مترقی برای مشارکت فرا اقیانوسیه (CPTPP) » یا پیمان تجارت آزاد آسیا- اقیانوسیه را کرده است. به گفته وزارت بازرگانی چین، در نامه‌ای به وزیر تجارت نیوزلند، دامین اوکانر، درخواست پیوستن به توافق تجارت آزاد را ارسال شده است.

  این پیمان اقتصادی در سال 2018 توسط 11 کشور از جمله استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن و نیوزلند تصویب شد. اقتصادهای این توافقنامه نزدیک به نیم میلیارد مصرف کننده دارند و 13.3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

توافقنامه Trans-Pacific (TPP) به عنوان یک وزنه مهم اقتصادی در برابر نفوذ منطقه‌ای چین در نظر گرفته شد. این توافق توسط دولت اوباما ارائه شده، اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا را از پیمان تجاری خارج کرد.

پیمان تجارت آزاد آسیا- اقیانوسیه می‌تواند یک توافق تجاری بزرگ دیگر برای چین و سایر اقتصادهای منطقه باشد که سال گذشته «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)» بزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان را ایجاد کرد.

ژاپن بعنوان رئیس کنونی CPTPP گفته است که برای پاسخ به درخواست چین با کشورهای عضو مشورت خواهد کرد.

روزنامه ژاپن تایمز روز جمعه اعلام کرد که این کشور آماده است تا شرایط لازم برای پیوستن چین به پیمان مشارکت ترانس-پاسیفیک را یک روز پس از درخواست پکن برای پیوستن به آن را بررسی کند.

کاتسونوبو کاتو، سخنگوی کابینه ژاپن گفت: ما باید کاملاً ارزیابی کنیم که آیا چین آماده اجرای قوانین استاندارد TPP-11 است یا خیر.

سخنگوی ارشد دولت در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هنگام پیگیری مراحل تصویب اعضای جدید، با سایر اعضا مشورت خواهیم کرد.

چین برای پیوستن به این پیمان نیاز به تصویب همه11 کشور عضو دارد که ظاهراً پکن آن را راهی برای افزایش قدرت اقتصادی خود می‌داند چون پیوستن به آن تأثیر قابل توجهی بر تجارت در منطقه آسیا و اقیانوسیه خواهد داشت.

وزیران دارایی و خارجه ژاپن نیز موضع محتاطانه‌ای در مورد پیشنهاد چین ابراز کردند.

وزیر دارایی ژاپن، تارو آسو، به خبرنگاران گفت: من تعجب می‌کنم که آیا چین واقعاً در وضعیتی است که بتواند به این پیمان بپیوندد؟

یادآور می‌شود که تایوان نیز تمایل خود را برای پیوستن به پیمان تجارت آزاد آسیا-پاسفیک اعلام کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز