خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۷۰ میلیون بشکه میعانات شناور در دریا داریم/ برای توسعه میادین مشترک پول نداریم/ پارس جنوبی بیمار است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۹۵۸

یک نماینده مجلس گفت: توسعه میادین مشترک فی‌نفسه بسیار اقدام مهم و اولویت‌داری است؛ اما این یک واقعیت است که پول نداریم، اکنون حوزه گاز پارس‌جنوبی که 70 درصد گاز کشور را تامین می‌کند بیمار است و اگر تا 1404 فکری به حال آن نکنیم؛ واردکننده خواهیم شد.

حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره لزوم توسعه میادین مشترک اظهار داشت: در حوزه نفت و انرژی باید ابتدا هدف را مشخص کنیم و بدانیم که اکنون بازار جهانی در اختیار ما نیست، برای توسعه میادین مشترک باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته و بدانیم که سرمایه‌گذاری به چه شکل انجام می‌شود.

وی با اشاره به فرموده رهبری در راستای جلوگیری از خام‌فروشی نفت، گفت: این موضوع به معنای تعطیلی بخش نفت نیست به معنای متنوع‌سازی اقتصاد از محل فروش نفت، فرآورده، میعانات، گاز  و پتروشیمی است

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: توسعه میادین سرمایه زیادی نیاز دارد، ضمن اینکه ما در حال حاضر گشایش سیاسی برای صادرات و کسب درآمد برای تزریق به میادین را نداریم، اکنون 70 میلیون بشکه میعانات شناور در دریا و توان تولید 4 میلیون بشکه را داریم اما سرمایه نداریم. 

وی گفت: توسعه میادین مشترک فی‌نفسه بسیار اقدام مهم و اولویت‌داری است؛ اما این یک واقعیت است که پول نداریم، اکنون حوزه گاز پارس‌جنوبی که 70 درصد گاز کشور را تامین می‌کند بیمار است و اگر تا 1404 فکری به حال آن نکنیم واردکننده خواهیم شد و این در حالی است که دومین کشور دارنده ذخایر جاری و درجای گاز هستیم. 

حسین‌زاده با بیان اینکه با توجه به شرایط تحریم باید با استراتژی خاصی به توسعه میادین مشترک ورود کنیم، خاطرنشان کرد: توسعه میادین در ابتدای امر نیاز به تکنولوژی و پول دارد که ما نداریم، نگاه ما به بیرون نیست اما باید این واقعیت را نیز بپذیریم که منابع مالی نداریم و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این حوزه داریم.

وی ادامه داد: اکنون وزارت نفت یکی از بدهکارترین وزارتخانه‌های کشور است، با کدام پول می‌تواند بدهی‌های خود را بپردازد و بعد در میادین مشترک سرمایه‌گذاری کند؟

این نماینده مجلس گفت: تا 15 سال آینده که دنیا به سمت صفر کردن مصرف سوخت فسیلی می‌رود و ما هنوز دعوای ساختن و یا نساختن پالایشگاه را داریم، ساختار وزارتخانه‌ها و ادارت مشکل دارد، تا اساسنامه و وضعیت حکمرانی شرکت‌ها درست نشود این روزمرگی‌ها ادامه دارد.

نماینده مردم لارستان،خنج، گراش و اوز در مجلس یادآور شد: در شرایط امروز وضعیت منابع ما در حدی است که باید سال به سال به فکر تامین گاز زمستان و برق تابستان باشیم. برنامه بلندمدت نداریم چون بودجه، امکانات و پول نداریم.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: تنها راه توسعه میادین مشترک این است که وارد حوزه تهاتر شویم اکنون حفاری یک حلقه چاه تا 10 میلیون یورو هزینه دارد و دولت توان پرداخت این میزان هزینه را ندارد، یعنی شرکت توسعه‌دهنده در قبال تولید؛ نفت را برداشت و خود به فروش برساند.

وی تاکید کرد: نگاه ما به غرب نیست، اما واقعیت این است منابع داخلی هم نداریم، اما می‌توانیم در تمام منابع تحت‌الارض، سطح‌الارض برای توسعه، اکتشاف و بهره‌برداری حتی پالایش، فرآوری و صادرات بر اساس منافع برد-برد قرارداد بلندمت منعقد کنیم، در غیر این صورت راهی نداریم جز اینکه وام و قرض بگیریم و یا از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم که آن هم ذخیره و انفال است و باید حساب شده خرج شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز